Rotterdamse horecaondernemer Wing Li weet hoe een succesverhaal eruit ziet, hij leeft dit namelijk dagelijks. Naast de eerste vestiging van Seoul Sista aan de Hartmansstraat is hij ook eigenaar van YoYo! Fresh Tea Bar en beheert hij samen met zijn team eind dit jaar elf zaken in Nederland en Spanje. De foutloze formule die hij toepast om al zijn ondernemingen te laten slagen bestaat uit een combinatie van originaliteit en efficiëntie.
De weg naar de horeca

Voordat Wing in de horeca ging werken, was hij ruim 25 jaar lang IT consultant voor grote bedrijven als KPN, Ziggo en Vodafone. Mede door de ervaring die hij heeft opgedaan in het bedrijfsleven is hij een betere ondernemer geworden. Momenteel heeft hij samen met zijn team binnen de concepten en franchise locaties die zij beheren meer dan 200 mensen in dienst. Wing: “Wat dat betreft zijn wij inmiddels een ‘echt’ bedrijf, met een logische structuur die niet per se hiërarchisch is. De medewerkers krijgen veel verantwoordelijkheid, zowel het management als de filiaalleiders, floormanagers, gastvrouwen en ook de chefs. Teamverband en de juiste mensen de juiste positie geven zijn hierbij belangrijk, want zonder een goed team kom je als onderneming nergens. Ik vind dat ik een echte teamspeler ben. Ik ben zelf niet belangrijk, alleen het beste voor de zaak telt.”
Koreaanse barbecue, cocktails en bingsu
“Een goede basis is ook belangrijk als je wilt blijven groeien”, vertelt Wing. Vanaf de eerste dag is er een perfecte structuur toegepast, waarbij de juiste IT tooling centraal staat. Alles wordt via de cloud gedaan, van boekhouding tot magazijnsoftware, maar ook reserveringen en personeelsplanning.
Uiteraard wordt deze werkwijze ook toegepast in de nieuwe vestiging van Seoul Sista aan het Weena. Het pand heeft twee verdiepingen en een totaal oppervlakte van bijna 800m2. Dit is ideaal, omdat het ruimte biedt aan een verder uitgewerkt concept. Op de begane grond wordt de vertrouwde Koreaanse barbecue geserveerd, met dezelfde bijzondere afzuigpijpen als in de Hartmansstraat boven de tafels hangen. Er worden Koreaanse cocktails en bingsu geserveerd. Bingsu is een populair Koreaans ijsdessert waar mensen in Korea uren voor in de rij staan. Op de eerste verdieping komt een café waar naast vlees en vis ook vegan hapjes te bestellen zijn. Daarnaast komt er ook een karaoke bar met hippe inrichting en lekkere versnaperingen, tot in de puntjes verzorgd. Door de coronamaatregelen blijft het karaokegedeelte nog heel even gesloten.
Een cadeau aan de stad

Ook aan het Rotterdamse straatbeeld wordt gedacht. In samenspraak met de eigenaar van het pand heeft Wing een Koreaanse artiest uit Los Angeles naar Nederland gehaald om de schildering aan de buitenkant van het restaurant te maken. Wing omschrijft het iconische beeld dat inhaakt op de schildering in zijn eerste filiaal als: een cadeau aan de stad. Hij is van mening dat alles en iedereen mooi is en dat Rotterdam een stad is waarin we dat kunnen uiten door middel van kunst.
Wing wil met Seoul Sista een brede doelgroep bereiken. In de vestiging aan de Hartmansstraat ziet hij veel diversiteit. Van koppels tot families, groepen die iets te vieren hebben of collega’s die samen een hapje doen na werk, iedereen komt graag in zijn restaurant en daar is hij zeer trots op.
Sinds de opening twee jaar geleden zit Seoul Sista dan ook dagelijks vol. In de weekenden moet Wing vaak mensen teleurstellen, omdat zij zonder reservering niet in het restaurant terecht kunnen. Veel mensen komen van ver, uit bijvoorbeeld Amsterdam, Antwerpen of zelfs Friesland. Met de komst van de nieuwe vestiging zal dit niet meer nodig zijn. Wing wilt daar zijn gasten een volledige avond uit bieden.
Corona maatregelen

De Corona lockdown was zwaar voor alle (horeca)ondernemers in Nederland. Gedurende de sluiting hebben Wing en zijn team veel onderhoud gedaan in de zaken. Ook zijn ze doorgegaan met de verbouwing van het nieuw filiaal van Seoul Sista op het Weena. Ze hebben zich er doorheen geslagen, mede door de financiële ondersteuning vanuit de overheid. “De echte uitdaging komt de komende maanden. Hoe onderneem je in de nieuwe 1,5 meter economie? Zelfs met de 100 personen richtlijn sinds 1 juli kunnen wij slechts een bezettingsgraad van 40-50% realiseren. Dat is de helft van onze omzet voor de coronacrisis. Het wordt voor iedereen een grote uitdaging. Het blijft afwachten hoe het virus en de markt zich ontwikkelen. Maar persoonlijk heb ik er het volste vertrouwen in dat wij het gaan redden. YoYo! Fresh Tea Bar en Seoul Sista zijn sterke en unieke concepten, wij slaan ons hier wel doorheen”, sluit Wing af.
Hoofdfoto is naar het ontwerp van Horeca Sfeermakers