Podcasts: iedereen doet eraan en bij de Buik zijn we al lang fan, vooral van luisteren naar eten. Toen wij hoorden dat er een nieuwe show over eten in de bekende podcast apps stond, moesten we er dan ook meteen bij zijn. Wij vroegen hosts Maartje Nelissen en Gijsbregt Brouwer alles over hun nieuwe food podcast: Bekt Lekker de podcast en wisten hen zelfs wat smakelijke onderwerpen van toekomstige afleveringen te ontfutselen.
Luister hier
Je kunt deze de food podcast via Spotify luisteren, maar ook op Apple Podcast, Google Podcast en gewoon via je browser hier.
Luister hier direct naar aflevering 7 in Spotify
5 vragen over Bekt Lekker de podcast aan Maartje en Gijsbregt
Wat is Bekt Lekker de podcast nou precies?
Maartje: "Het is een foodpodcast over al het culinaire non-nieuws rondom eten en drinken. Bekt Lekker de podcast is als een foodversie van RTL Boulevard en is er voor iedereen die beter kan eten dan koken. Het zijn foodweetjes en drankfeiten: van hot food takes, tot de nieuwste TikTok trends en van wat de Havermelkelite bezighoudt, tot de laatste eet-memes."
Maar waar gaat het dan eigenlijk over?
Gijsbregt: "Dat is een goede vraag. Eigenlijk kijken wij naar eten alsof het een popster is of zij de BN-ers zijn. We luisteren waar online over geroddeld wordt, welke producten in TikTok video's belanden en welke merken in het nieuws zijn. De avocado is bijvoorbeeld enorm populair, dus hebben wij het over de Australische overheid die haar inwoners oproept om meer avocado's te eten, terwijl de Chileense overheid juist vraagt om minder van deze groene vrucht te consumeren. En dan vragen we meteen aan Mr. Avocado Ron Simpson wat hij ervan vindt. We hebben het verder over Gen Z die sober curious is, over gekke smaken pepernoten, maar ook over een cocktailrobot en een adults-only terras."
Wat kunnen luisteraars verwachten?
Gijsbregt: In minder dan een half uur worden de eetliefhebbers die luisteren naar Bekt Lekker de podcast getrakteerd op een aantal vaste en snelle onderdelen. Het is eigenlijk een luistermagazine volgens een vlotte en vaste formule: We beginnen met ons eigen eetnieuws, dan bespreken Maartje en ik drie foodnieuws items uit binnen- en buitenland. Vervolgens is er een taste-test onder het motto ‘kermisinjebek’. Daarin beoordelen we bijvoorbeeld plantaardige melk, babyvoeding of pepernoten met opmerkelijke smaken. Tot slot blikken we samen even vooruit en bespreken we naar we naar uit kijken de komende tijd, van trends spotten in Londen tot geplande diners in Michelinsterren-zaken.
Voor wie is Bekt Lekker de podcast bedoeld?
Maartje: "We willen niet discrimeneren, dus iedereen mag luisteren. Maar we weten dat er nu vooral mensen luisteren die gek zijn op nieuwe producten in de supermarkt, die kwijlen bij ouderwetse snacks, die willen weten waarom er steeds meer plantaardige producten zijn, die zich verlekkeren over de beste croissants. Gijsbregt en ik nemen vooral op voor liefhebbers, dat kunnen amateurs, ‘prosumers’ en professionals zijn. Zo lang ze maar geen kooktips en recepten verwachten."
Is er iets dat we niet mogen weten?
Maartje: "Nou we zijn tamelijk openhartig in de podcast, maar het is nooit zomaar geklets. Zo hadden we het ruim over mijn trouwen en mijn bruidsboekt dat van koekjes gemaakt is. Wil je misschien weten waar we het in de toekomst mogelijk nog over gaan hebben? Sowieso komen verschillende soorten Salmari nog eens aan bod. Ook denken we aan een aflevering vol met foodtech nieuws, over van die big-brother-achtige bestelschermen bij fastfoodketens."
Over Bekt Lekker de podcast
Tijdens #kermisinjebek proeven Maartje en Gijsbregt elke aflevering iets anders en kiezen ze een winnaar, zoals bij deze peper(kruid!)noten
Bekt Lekker de podcast is een tweewekelijkse podcast, gratis te vinden in de bekende podcast kanalen (de meeste mensen luisteren op Spotify). De podcast wordt opgenomen in de studio van BUNK Amsterdam Noord met producer Faysal en muziek van Goldkimono. Je kunt Bekt Lekker ook volgen op Instagram.
Over Maartje Nelissen en Gijsbregt Brouwer
Maartje is oprichter van duurzaam cateringbureau The Food Line- up en investeerder in foodstart-ups. Eerder werkte ze voor de Librije*** en ontwikkelde food en horecaconcepten voor de Bijenkorf.
Gijsbregt is oprichter van de Buik en food trendwatcher. Hij levert een vaste bijdrage aan Entree Magazine, schrijft boeken over food en heeft een drietal foodpodcasts opgezet. Zijn nieuwsbrief Gijsbregt fileert wordt goed gelezen in de wereld van food, drinks & hospitality.
Samen zitten in de ze jury van de Entree Awards en staan ze regelmatig op het podium. Bovenal amateurs in de keuken én professionele eetfanaten dagelijks op pad voor nieuwe ontdekkingen.