Grardie Akkerhuis is eigenaar van koffieketen Lebkov & Sons. De zes vestigingen in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Leiden en Utrecht zijn toen de lockdown bekend werk gemaakt direct gesloten, maar sinds 14 april heeft Grardie de anderhalve meter economie toegepast in zijn zaken en zijn ze weer open voor afhaal en bezorging. Wij spraken met hem over de afgelopen weken en over de toekomst van zijn zaken.
Zondag 15 maart kwam het nieuws binnen. Bijna heel Nederland zat voor de tv toen Mark Rutte aankondigde dat de horeca in ieder geval tot 6 april dicht moest. Ondertussen weet iedereen dat deze regel minimaal tot 23 april geldt, maar dat restaurants wel open mogen zijn voor bezorging en afhaal. “Ik vond het een goed plan dat de deuren dicht moesten. Je zag de week voor de persconferentie al dat alles snel instortte qua bezoekers in de zaken. Het had toen al weinig zin om open te blijven”, vertelt Grardie over de persconferentie. Natuurlijk was het ook voor hem als ondernemer een klap, maar met de instelling dat we hier zo snel mogelijk vanaf moeten en er dus strenge maatregelen genomen moeten worden begreep Grardie de keuze van de overheid volledig.
Voorbereiden
De dag na de persconferentie hebben Grardie en zijn team alle vestigingen schoongemaakt en de voorraden weggebracht naar onder andere de Pauluskerk in Rotterdam. We waren klaar om voor een langere tijd dicht te gaan en dat voelde niet fijn, geeft Grardie aan. “Als ondernemer moet je op zo’n moment opeens heel veel regelen, je wist even niet waar je aan toe was.” Van het stopzetten van abonnementen tot dingen regelen met de vuilnisophaal, er komt bij zo’n sluiting veel meer kijken dan je in eerste instantie denkt. “Ik was hele dagen aan het werk maar had het gevoel dat ik niks aan het doen was omdat de zaak dicht was.” Uiteindelijk kwam al snel het nieuws naar buiten dat horecazaken toch open mogen voor afhaal en bezorging, mits de voorgelegde regels inacht worden genomen uiteraard.. Het team van Lebkov & Sons wilde niks liever dan weer opengaan voor hun geliefde gasten en ging daarom aan het werk om de zaak zo in te richten dat iedereen minstens anderhalve meter afstand kon houden.
Anderhalve meter economie
Voordat een horecazaak aan alle eisen van de anderhalve meter economie voldoet, zijn er een flink aantal aanpassingen nodig. De afstand tussen de medewerker en de gasten moet bijvoorbeeld vergroot worden en er moet nog meer dan normaal op hygiëne worden gelet. Wanneer je nu binnenloopt bij één van de Lebkov & Sons zaken zal je meteen zien dat het zitgedeelte is afgezet en dat er pijlen op de grond staan die de looproute aangeven. Ook mogen er maximaal drie gasten tegelijk aanwezig zijn om zo risico’s te voorkomen. “Het geeft veel energie om weer open te zijn, je merkt ook aan de mensen dat ze blij zijn dat je er weer bent. Er kwam bijvoorbeeld iemand een kopje koffie afrekenen van €2,50 en hij gaf daar gelijk €5,- fooi bij, het gaat dan helemaal niet om het geld natuurlijk maar om de mensen die weer zo blij zijn dat je weer open bent. We zijn sociale dieren en dat is precies waar ons vak om draait, ook in deze tijd”, vertelt Grardie.
Toekomst
Grardie geeft aan dat het heropenen van de zaken een lichtpuntje in de tunnel is. “Ik verwacht dat de aankomende persconferentie duidelijk gaat maken dat we in ieder geval de anderhalve meter afstand moeten houden, daarom ben ik ook blij dat wij hiermee al begonnen zijn”, vertelt Grardie. Net als veel anderen gaat Grardie er niet vanuit dat de horeca binnenkort weer wordt zoals we het gewend zijn met de volle terrassen en druk bezochte restaurants. “Ik denk dat we in september weer een beetje kunnen opstarten maar we pas volgend jaar rond deze tijd kunnen draaien zoals we dat gewend zijn”, voorspelt Grardie.
Deze tijden zijn zwaar voor ondernemers en kosten veel geld, toch blijft Grardie er positief onder: “Het zijn niet de sterkste die het overleven maar zij die zich het beste aanpassen.”