Tijdens de laatste persconferentie bleek dat de regels, na een reeks versoepelingen, weer flink aangescherpt worden. Ook voor de horeca en de gasten wordt het niet makkelijker. Horecazaken moeten eerder sluiten en er mogen minder gasten naar binnen en op het terras. We zetten de nieuwe regels op een rij en roepen iedereen op om zich te gedragen als goede gasten.
Het is een zwaar jaar voor horecaondernemers, eerst met de horecasluiting tijdens de intelligente lockdown en vervolgens het harde werken deze zomer. Deze verscherpte maatregelen komen erbij, nu het aantal besmettingen met corona weer toeneemt.
We merken dat er veel onduidelijkheid is. Daarom hebben we voor het overzicht de maatregelen die betrekking op de horeca hebben van de persconferentie van maandag 28 september op een rij gezet.
Maatregelen op een rij
Vanaf 21.00 mogen er geen nieuwe bezoekers naar binnen. De horecazaken sluiten uiterlijk om 22.00 en de afhaalrestaurants om 02.00. Binnen mogen maximaal dertig personen aanwezig zijn, dit geldt voor elke ruimte. Er zijn dan ook geen uitzonderingen voor bijvoorbeeld restaurants met veel ruimte. Buiten op het terras zijn maximaal veertig mensen toegestaan. Geen grotere groep dan vier personen is toegestaan, tenzij de groep uit hetzelfde huishouden bestaat. Reserveren (vooraf of aan de deur), een vaste zitplaats en een gezondheidscheck zijn verplicht. Ook wordt bezoekers gevraagd om zich te registreren.
De maatregelen gelden vanaf 29 september om 18.00 en zijn minimaal voor de aankomende drie weken van kracht. Dit zou dan tot en met 20 oktober gelden.
Sinds de nieuwe maatregelen heeft de overheid ook een dringend advies gegeven als het gaat om het dragen van mondkapjes. In restaurants en cafés geldt het advies om een mondkapje te dragen, met uitzondering van mensen op een zitplaats. Horecazaken kunnen zelf aangeven in de zaak of het verplicht is of niet.
Een goede gast ten tijde van corona
Het is goed om te zien dat veel ondernemers positief blijven en dat gasten de horeca blijven steunen. Vanuit de Buik roepen we dan ook alle gasten op om op veilige en verantwoorde manier buiten de deur te eten en drinken en als je het kan missen vooral ook lekkers van de horeca af te halen of te laten bezorgen.
ROAR, Relief Opportunities for All Restaurants, een organisatie gericht op restaurants in New York, heeft een mooi overzicht gemaakt van hoe we ons als gasten het beste kunnen gedragen. Zo maken we het voor de mensen in de horeca net wat makkelijker.