Eigenlijk was Marco altijd al een Chocoholic

Marco Harreman alias Chocoholic is een eigenwijze bonbonmaker. Hij gebruikt ongewone ingrediënten zoals gebakken ui, lavendel, piment en wasabi.

20 Dec 2013 Frank van Dijl

blogger Frank is mede-oprichter van De Buik en was er tot 1 juli 2015 aan verbonden.

Eigenlijk was Marco altijd al een Chocoholic

Hij werkte eerst in dienst van andere chocolatiers, van wie hij de naam niet zal noemen, want hij wist dat het beter kon en de enige die naar hem wilde luisteren, was hijzelf. Zodoende begon Marco Harreman in 2005 voor zichzelf. Aan de Goudsesingel maakt en verkoopt hij zijn bonbons onder de naam Chocoholic.

Die naam zegt alles. Want je hebt alcoholics, workaholics en shopaholics, maar dan kun je toch beter chocoholic zijn. Hoewel chocola niet per se minder verslavend is dan de winkels afstruinen, nog even een rapportje schrijven of die laatste fles wijn opentrekken.

Niet door Roald Dahl

De liefde voor chocola zat er bij Marco al vroeg in. Met de klassieker Sjakie en de chocoladefabriek van Roald Dahl had dat trouwens niets te maken. Na de opleiding tot banketbakker besloot hij zich te specialiseren waarvan werken met chocola onderdeel is. 'Het is een prachtig product en het leuke ervan is dat je er van alles van kunt maken. Ik kan er al mijn creativiteit in kwijt.'
Wat maakt zijn producten anders dan die van andere bonbonmakers? 'Wij gebruiken kruiden en specerijen, geen compounds of smaakversterkers behalve zout, maar goed, dat hoeft niet bijzonder te zijn. Het zit hem ook in onze manier van produceren. Wij zeggen ook altijd dat onze bonbons binnen een maand moeten worden opgegeten. Daarom kunnen we er dingen in doen die wat korter houdbaar zijn, zodat we verder kunnen gaan met smaak. Bij andere bedrijven staan ze misschien een half jaar; dat kan omdat ze anders worden gemaakt.'
Neem chocoladeletters: er zijn bedrijven die ze al in de zomer beginnen te maken. 'Die zijn best lang houdbaar, maar de smaak wordt minder naarmate ze langer staan. Ik doe dat niet. Ik maak chocoladeletters tot en met 5 december, het hele alfabet. Dat levert ook problemen op, want het betekent dat we soms dag en nacht staan te werken.'

Wasabi, gebakken ui

Ingrediënten die Marco in zijn bonbons verwerkt, zijn lavendel, wasabi, gebakken ui, piment - niet altijd de meest voor de hand liggende combinaties. We maken de gekste dingen, dat kun je bij een normale chocolaterie of banketbakker niet doen. Voor mij is dat een belangrijk onderdeel.'
Hoewel hij behalve een bord op de stoep voor de winkel niets aan reclame doet, weten de chocoladeliefhebbers Chocoholic wel te vinden. 'Mensen vinden het interessant wat we doen, juist omdat we niet standaard zijn. We laten dingen proeven en als ze het eenmaal gegeten hebben, zijn ze verkocht. Ja, je zou er gemakkelijk aan verslaafd kunnen raken. Het is niet zo dat ze 's ochtends om acht uur al op de stoep staan, maar ze komen wel terug omdat ze het zo onwijs lekker vinden. Dat is erg leuk.'

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen
Uit ons magazine: holistische cuisine: high-end cateraars veroveren de horeca (en al jouw zintuigen)

We delen een verhaal uit de tweede editie van de Buik Magazine, met dit keer een artikel over de holistische cuisine.

Uit ons magazine: broodjes zijn de nieuwe trend in Amsterdam

We delen een verhaal uit de tweede editie van de Buik Magazine, met dit keer een artikel over de beste broodjes in Amsterdam.

Frisse wind voor Osteria Liz met Miranda en Robert

Osteria Liz heeft nieuwe eigenaren: De Buik sprak hen over hun plannen voor het Italiaanse restaurant in het Liskwartier.