Daan’s Drinks is paradijs voor drankliefhebbers

Daan’s Drinks in Utrecht biedt unieke dranken: van lokale bieren en Japanse sake tot mede, mezcal en rum. Voor liefhebbers van smaak en verhaal.

Daan’s Drinks is paradijs voor drankliefhebbers

Daan’s Drinks, in de schaduw van de Dom, is geen doorsnee slijterij. Tot het assortiment behoren exclusieve soorten sake en shochu en bier van acht verschillende Utrechtse brouwerijen. Eigenaar Daan van den Berg: ‘’We verkopen ook mezcal, cider en mede, de oudste drank ter wereld.’’

Bier, rum en bier met rum

Of hij paars maïsbier verkoopt, wil een klant weten. Zo’n vraag geeft aan dat Daan’s Drinks, in hartje stad aan de Utrechtse Vismarkt, een anders dan andere drank speciaalwinkel is. ‘’De voorraad is op; zal ik je tippen als het weer is?’’ zegt de sympathieke eigenaar Daan van den Berg. Om vervolgens uit te leggen dat dit type bier een creatie is van een Peruaanse chef en een Nederlandse biersommelier. ‘’Ik heb ‘t laatst genoemd in ‘Eten wat de Podcast’, wat hier wordt opgenomen. Sindsdien is dit bier niet aan te slepen.’’

Een fles wodka van een tientje zul je niet aantreffen bij Daan’s Drinks, wel bijzondere soorten bier - alleen al van acht verschillende Utrechtse brouwerijen - maar ook rum (‘’Van zoet tot aards’’) én bier met rum.

Voor drank connaisseurs is de winkel ingedeeld in regio’s. Uit Japan komen verschillende soorten sake, ook een ongepasteuriseerde die iets zoeter is, en shochu, een gedistilleerde drank, meestal gemaakt van rijst of zoete aardappelen. ‘’Sowieso is alles uit Japan een trend, waarschijnlijk omdat steeds meer mensen er naartoe gaan en de yen, de Japanse munt, wat lager stond.’’

De oudste drank ter wereld

Daan werkt vanaf zijn dertiende in de horeca en kwam al vroeg in aanraking met de betere producten. Samen met compagnon Simon Blezard verkoopt hij bijzondere soorten bourbon, whisky, grappa, tequilla van single villages en mezcal, maar ook cider en mede, de oudste drank ter wereld die, vertelt hij, al in de tijd van de Vikingen en Egyptenaren geliefd was. 

‘’Mede wordt op dezelfde manier gemaakt als wijn, maar dan met honing en soms worden citrusvruchten toegevoegd. Het wordt vooral gekocht door mensen die bij fantasy-evenementen als cosplay als elfjes of middeleeuwse prinses door het bos lopen.’’

Storytelling is, dat merk je al snel, een belangrijk onderdeel van Daans werk: ‘’De passie van sommige brouwers en wijnmakers en de geschiedenis van hun bedrijven werkt bij mij aanstekelijk, daar word ik vrolijk van.’’

Het verhaal achter de specialty drinks die hij verkoopt en natuurlijk ook de mogelijkheid om bepaalde dranken te mogen proeven, onderscheidt hem van de gemiddelde drankenhandel.

In de toekomst wil hij ook de werfkelder onder zijn zaak renoveren en ombouwen tot proeflokaal. ‘’Mijn uitdaging is om mensen te verleiden een keer iets anders te drinken. Toch verkopen we ook likeuren met een foto van de Dom erop of, waar heel veel mensen van houden, limoncello. De gemiddelde Nederlandse consument is nu eenmaal vrij conservatief en we moeten natuurlijk wel blijven voortbestaan.’’

Cocktail Cultuur

Zijn doelgroep bestaat, vat Daan samen, vooral uit degenen die in een restaurant bestellen wat zij al kennen en mensen die nieuwsgierig zijn en bereid zijn ‘iets nieuws’ te proberen. Of dat nu met of zonder alcohol is, want ook voor hen heeft hij een assortiment drankjes.

De beste klanten in de winkel zijn expats: die hebben over het algemeen een echte eet- en drinkcultuur. ‘’Ze begrijpen ook dat je een paar euro meer moet uitgeven als je iets speciaals wilt.’’

Een andere afnemer is de horeca. Wat daarbij opvalt is dat de cocktail cultuur de afgelopen tien jaar enorm is gegroeid: ‘’Zelfs in een bruine kroeg kun je tegenwoordig espresso martini bestellen.’’

Helaas is het kennisniveau van veel medewerkers nog niet zo goed. Aan Daan de schone taak om horecapersoneel op te leiden en in te wijden in de wereld van dranken en likeuren. ‘’Ik help ook bij het samenstellen van cocktailkaarten, om die net een tikkie anders te maken dan de andere zaken.’’

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen
Wijnbeurs.nl tipt het witte eigenwijze geheimpje uit Italië: Pecorino

De Buik licht samen met wijnbeurs.nl drie geweldige zomers wijnen uit de komende weken. Als tweede de witte, eigenwijze Damasco Pecorino.

‘Kameelbollen’ zijn de hardlopers bij bakkerij Kameel

Bakkerij Kameel in Utrecht: ambachtelijk zuurdesem, Fins geïnspireerde ‘kameelbollen’ en zoete broodjes in het sfeervolle Museumkwartier.

Winactie: waar lees jij de Buik Magazine deze zomer?

Waar lees jij de Buik Magazine deze zomer? Deel je Buik-moment en. maak kans op zomerse prijzen!