Toen ik vorige week bij de jongens van Giraffe koffie was, sleurden ze me mee naar een verdieping lager. 'Hier zitten de jongens van Chocotasting, die moet je even spreken.' Ik werd voorgesteld aan Tobias. Net klaar met school, 22 jaar en desondanks importeur van de beste chocolade die je je kunt voorstellen. 'Hier, dit is met zout uit de Himalaya.' Alsof je een lichtvoetig dansje doet met een Yeti, wat een smaak. Ik proefde een verhaal.
Wacht, hoe oud? Toen ik zelf 22 was, bracht ik een groot deel van mijn dag door met lamballen (overigens de vooropleiding voor veel copywriters, journalisten en andersoortige schrijvers). Tobias niet. Sterker nog, toen hij zeventien was, maakte hij een lijstje met dingen die hij leuk vond en waar hij iets mee wilde doen. Met daarop koffie, thee en chocolade.
Koffie leek 'm al snel een lastige markt, chocolade, daar zag hij mogelijkheden. Na een grondig onderzoek naar goede chocolade, kwam hij uit bij het Engelse merk Prestat. Zeg maar de reep die de Britse vorstin nuttigt als ze trek heeft in iets hemels. Hij mailde naar Engeland, Engeland wilde wel een afspraak maken in Amsterdam. Ze waren nogal verbaasd dat het om een net 18-jarige jongen bleek te gaan, wat hen er niet van weerhield om in zee te gaan met onze Rotterdamse ondernemer.
'Het loopt eigenlijk wel lekker'
Er volgden merken als het Italiaanse Amedei ('dit is de Ferrari onder de chocola'), het Zwitserse Beschle en het nieuwe, maar nu al erg hoog aangeschreven Menakao uit Madagascar. Mijn vraag is hoe de zaken gaan. 'Het loopt eigenlijk wel lekker. Ze zijn vooral ook blij dat ik nieuwe afzetpunten benader. Bijvoorbeeld goede sigarenzaken, dat zijn ze niet zo gewend in de chocoladewereld. En ook online is er nog genoeg te doen.'
Dat online verhaal, daar valt zeker genoeg te doen. Precies de reden dat Tobias een nieuw idee heeft bedacht: chocotasting.com. Het is een abonnement ('Je zit nergens aan vast hoor, je kunt altijd meteen opzeggen als je niet meer wilt') waarbij je per maand een aantal repen van hoge kwaliteit thuis in de bus krijgt. Je kiest bijvoorbeeld een Mixed Tasting Box met puur, melk en wit (wit, dat is helegaar geen chocola. Nou, er zit geen cacaopoeder in, maar het is wél gemaakt van de 'boter' die in de boon zit. Uw schrijver heeft iets opgestoken, valt het op?).
Chocotasting.com werkt per maand met thema's. De mixed box die ik meekrijg om te proeven heet 'Romig & Fruitig'. Daarin goddelijke witte chocola met slagroom, strafbaar lekkere melkchocolade uit Venezuela en een brute 80% pure 'Robust & Bold' uit Madagaskar. De volgende keer kan er weer een mix per land in de box zitten.
Er valt veel te ontdekken in chocolade
Wat dat betreft heeft Tobias wel een missie. 'Er valt nog zoveel te ontdekken voor mensen, chocolade uit Venezuela smaakt zo ontzettend anders dan chocolade uit Madagaskar. Dat willen we graag delen.'
Wat kost dat dan? Inclusief bezorgkosten € 14,95 voor drie repen. Toegeven, in de supermarkt krijg je voor dat geld meer reep. Maar wel weer minder cacao waarschijnlijk en al helemaal veel minder smaak.
Eigenlijk is er maar één ding waar ik het grondig over oneens ben met de mensen van chocotasting. Op de site staat dat hun doel is om '15.000 vrouwen te voorzien van uitzonderlijke chocolade'. Dat is natuurlijk pure (sorry, woordgrap) discriminatie! Want hé, ook wij mannen zijn soms op zoek naar geluk in reepvorm.