Soep, zo bijzonder is het niet. Soep van de 'gekste' groenten is echter een ander verhaal. Een goede reden om de soepen van Kromkommer eens te proberen. Met het eten van Kromkommers ‘gekke’ soepen help je bovendien om de voedselverspilling te verminderen.
‘Wil je een soepje proeven?’ vraagt Chantal van Engelen, oprichtster van Kromkommer. Nou, als dat kan, graag! Ik kies de tomatensoep met rozemarijn. Het etiket maakt me nieuwsgierig. Ik lees: 'De lekkerste soep van de gekste groenten'. Dat klinkt interessant. Vervolgens valt mijn oog op de tekst: 'WOW! Met deze soep red je minstens 360 gram gekke tomaten'. Dat maakt me blij. De soep ruikt heerlijk, puur en vol met tomaat. En zo smaakt hij ook. Soep van 'gekke' groenten smaakt heerlijk.
Gekke groente

5 tot 10% van de groente en het fruit in Nederland wordt verspild. Dit komt door overproductie, of doordat hun ‘looks’ niet voldoen aan de eisen. Groente en fruit dat er afwijkend uitziet, haalt de schappen niet. Deze jongens zijn te dik, te dun, te groot, te klein, te krom; gekke groenten noemen ze het bij Kromkommer. De smaak is natuurlijk hetzelfde als de groente en het fruit dat wel aan de normen voldoet. Hartstikke zonde dus om weg te gooien. Bij Kromkommer willen ze voedselverspilling terugdringen door gekke groenten wel een kans te geven. Krom en recht, voor dezelfde prijs naast elkaar in het schap. Bij Kromkommer maken ze van krom het nieuwe recht.
Betekenisvol ondernemen
Chantal van Engelen, medeoprichtster van Kromkommer is geschokt door de grote hoeveelheid voedsel die dagelijks verspild wordt. Ze heeft een grote drive om de wereld een beetje mooier en beter te maken. Ook wil Chantal laten zien dat maatschappelijke winst samen kan gaan met financiële winst. Betekenisvol ondernemen is haar ideaal.
Van ‘krom’ naar ‘recht’
Het is een grote uitdaging om gekke groente weer op ons bord te krijgen. Wij zijn zo gewend aan de ‘perfecte’ groente in de supermarkt, dat afwijkende vormen niet meer wenselijk zijn. Ik ben opgegroeid met het eten van gekke groente. Toch kies ik sneller voor een rechte komkommer als ik boodschappen doe. Ik vind de rechte komkommer blijkbaar meer waard dan de kromme. Toch smaken ze hetzelfde. Chantal vertelt: ‘Telers krijgen een hogere prijs voor groenten die er ‘perfect’ uitzien. Zij verkopen daarom liever ‘rechte’ dan ‘kromme’ groente. Dat werkt ook niet mee. Daarnaast zijn supermarkten bang dat wij (consumenten, red.) de ‘gekke’ groenten niet willen kopen.’
Gekke groente terug op ons bord

Om gekke groente een eerlijke kans te geven, produceert Kromkommer heerlijke soepen, gemaakt van afwijkende groenten. Je kunt de soepen al op meer dan 150 plaatsen in Nederland kopen. In Rotterdam zijn dat bijvoorbeeld bij WAAR, SUE, Marqt en Groos. Bij bijvoorbeeld Smood in Utrecht kun je smullen van een warm soepje en met kerst verkoopt Kromkommer kerstpakketten.
Missie geslaagd
Gedreven als ze zijn bij Komkommer stoppen ze niet bij het verkopen van soep. Ook zoekt Chantal naar mogelijkheden om het voor restaurants aantrekkelijk te maken om gekke groenten in hun gerechten te verwerken. Nu is dat logistiek lastig. De missie is geslaagd als wij Nederlanders gekke groente evenveel waard vinden als ‘perfecte’ groente. Chantal hoopt dat de gekke groenten op korte termijn in de schappen liggen voor een eerlijke prijs. Albert Heijn verkoopt sinds kort groente met afwijkende ‘looks’ tegen een aantrekkelijke prijs, met het label ‘buitenbeentjes’. Dat is een begin en een moedige stap vindt Chantal. Maar krijgen de telers ook een eerlijke prijs voor de Buitenbeentjes? Bij Kromkommer zijn ze van mening dat groente ongeacht hun looks een eerlijke prijs verdienen. Zo los je het probleem ook structureel op.