Zonder twijfel was 2015 een geweldig jaar voor Rotterdamse foodcultuur. We schreven over wat ons opviel het afgelopen jaar: het Rotterdamse geluid, streetfood, buiten de deur ontbijten, focus en rockstar chefs. Nu is het tijd om vooruit te blikken. Wat worden de trends voor 2016?
Bij De Buik schreven we de afgelopen 2 jaar over meer dan 360 restaurants. Daarmee staat Rotterdam op de culinaire kaart. Die kaart beslaat vooral het centrum: van Oostplein tot aan de Lloydpier en van Katendrecht tot aan de Hofbogen.
Maar daar komt verandering in: de buitenwijken komen eraan. De opkomst van Kralingen (KraCro in de termen van de makelaars) is onmiskenbaar. Hillegersberg en Schiebroek hebben niet alleen een van de beste Italianen maar tegenwoordig ook een goede Thai en dito wijnbar. Zelfs de suburbs groeien mee met nieuwe zaken in Berkel, succesverhalen uit Barendrecht en een knallend foodfestival in Nesselande.
Drinken is het nieuwe eten
De sommelier is je beste vriend, maar in 2016 kijken we verder dan wijn alleen. Bier en vooral craft beer zit dusdanig in de lift dat de biersommelier niet lang meer op zich zal laten wachten. Een zytholoog heet dat in vaktermen. Naast de hausse aan barrista’s, hebben we nu ook een theesommelier (al woont ze nog in West-Brabant, ze is vaak in Rotterdam te vinden). De watersommelier zal ook binnenkort zijn entree maken.
De cocktail shaker is binnen deze trend het beste voorbeeld van drinks als food. De mannen van de shakes en stirrs maken steeds vaker hun eigen bitters en siropen, halen hun producten lokaal en zijn de ware chefs van liquid food.
Libanon
Het kiezen van maar één keuken voor een heel jaar doet geen recht aan de breedte van onze stad. Ik zie de Mexicaanse keuken opkomen, de Vietnamese streetfood aan de deur kloppen en wacht nog steeds met smart op een goed Peruaans restaurant. Toch noem ik een keuken in het bijzonder voor volgend jaar: de Libanese. Libanon is het culinaire centrum van het Midden-Oosten en heeft meer dan een vleugje gastronomie overgehouden aan het Franse mandaat begin vorige eeuw. Toch wil ik het vooral hebben over een ding: mezze. Vergeet de tapa’s, de antipasti en de dimsum, mezze wordt het toverwoord van 2016. Libanese restaurants en streetfood zijn al zichtbaar in Londen en Parijs en het gaat niet lang meer duren voordat Rotterdam zijn eigen Libanese restaurant heeft.
Eighties design
Steigerhout en gietijzer zijn voor het design, wat de hamburger is voor het menu: de degelijke keuze. In het beste geval houd je er een schitterend ingerichte zaak aan en in het slechtste geval een treurige kopie. Daarom zagen we in 2015 al dat de meest innovatieve concepten wegbleven bij deze zekerheden. In 2016 gaat het design een heel andere kant op: van New York City in de jaren tachtig. Meer wit, meer plastic, strakker, moderner, wat killer, ruimtelijker en afstandelijker. Dat is even schrikken voor de vaste gast die bruin, donker, natuurlijk en warm gewend is. Alvast wennen? Kijk de film Nine and ½ weeks en geniet van de inrichting van het appartement of van de art gallery.
Food is meer dan food
In 2015 zagen we dat de foodfestivals, pop-ups en foodtrucks lekker eten op andere plekken dan het restaurant mogelijk maakten. In 2016 gaan we een stap verder: goed eten komt uit zijn schulp. We gaan heerlijk eten bij sportevenementen, op festivals en bij kunstbeurzen. De tijden van slappe frites en een lauwe kroket op locatie zijn voorbij. Voorloper is Mario Ridder die zijn keuken al openstelde tijdens het World Tennis Tournament en North Sea Jazz in Ahoy. Fred Mustert was al present bij Art Rotterdam in de Van Nelle Fabriek en Laurence van Bergeijk kookte in Garage Rotterdam.
Andersom gaan we het ook steeds meer zien. Naast eten en drinken zien we sport en kunst verschijnen in eetgelegenheden. De pop-up Avenue staat zich er zelfs op voor. Ook BAR is een multidisciplinair clubhuis dat niet in een hokje past. In 2016 gaan we verdere integratie van alles wat het leven leuk maakt zien: eten, drinken, dansen, architectuur, mode, muziek, sport en spel. De urban entertainment cocktail rukt op.
Clubgevoel
Over sport gesproken, ben je al lid van een club? Nee niet een sportclub, maar een food- of drinkclub. De club is aan een opmars bezig in de horeca. De club biedt een restaurant of bar een zweem van exclusiviteit gecombineerd met veel directere communicatie met klanten, excuus gasten, excuus leden, excuus members. Cocktailbars hebben er al even een handje van: de Dr en ook het net geopende Stirr bieden de clubambiance en –benadering. Ook Panenka voelt als een club en bij The Suicide Club zit het zelfs in de naam. Met het wereldwijde elite succes van The Soho House in gedachte, zie ik voor 2016 meer clubs en club-achtige concepten ontstaan. Wel oppassen dat je club niet te homogeen wordt, gentelmens clubs of ladies nights zijn niet meer van deze tijd en sneakers dragen kan natuurlijk gewoon.
Kip in je hand en avocado op je bord

Al twee jaar is de hamburger het tovergerecht van de horeca. Ook in 2016 zal de hamburger niet ineens van het menu verdwijnen, maar er komt wel concurrentie. Naast de Mexicaanse en Vietnamese streetfood die ik in mijn terugblik op 2015 noemde, zie ik een echte “concurrent” voor de burger: de kip. De kip aan het spit, de kip in de rotiserie, jerk chicken, de Buffalo chickenwings en beer can chicken. Het succes van Van ’t Spit en de Rotisserie in Amsterdam en Alan & Pim’s en Scharrels en Schuim hier kan maar een ding betekenen: kip is terug! Wel graag kippen die een fatsoenlijk leven hebben gehad, want dat is wel zo 2016.
Aangezien de vega, vegan en vleesverlater ook steeds meer terrein winnen, is er ruimte voor nog een trend voor 2016. De avocado staat op het punt van doorbreken. Dit lievelingsfruit (ja google het maar) van de Amerikaanse westkust (van Californië tot Chili) verdient in 2016 een plek op elke menukaart. Steeds minder vaak als garnering, steeds vaker als signature.
Of we nu veel gaan zien van deze trends of iets minder, de verwachtingen voor 2016 zijn hoog gespannen. Met een nieuwe site voor De Buik, de verdere ontwikkeling van food tech, nog meer verhalen over eten en plekken waar we lekker kunnen eten en drinken in Rotterdam. Een tip dan toch nog voor de dappere ondernemers in Rotterdam: wie maakt een plek waar ik goed en lekker 24/7 kan eten? Van breakfast, lunch, dinner, late night tot breakfast? Mij zul je vaak zien!