De boel gaat morgen pas open hier, maar de sfeer zit er al prima in. Met overal etende en drinkende mensen, ook al zo'n prima teken. De carnivoor in me krijgt intussen ook trek, ik ga maar eens op zoek naar iets hartigs. Mazzel, want als je de Markthal binnenkomt dan valt meteen de groene kleur op van, inderdaad, de Groene Weg.
Dé biologische slagerij van Rotterdam. En ver daarbuiten, want er zijn al ruim tien vestigingen in den lande.
Waarom naar de Markthal voor je stuk vlees? Sowieso omdat je geen nummertje trekt, maar een selfie maakt. Ben je aan de beurt, dan verschijnt je gezicht in beeld. Kijk, dan maak je korte metten met voordringen.
Allard Bakker is general manager van de keten. 'De Markthal moet theater worden. Denk daarbij aan een slager met een microfoon die laat zien hoe je een half varken uitbeent.' Lering ende vermaak dus en dat is maar goed ook. 'We moeten als vleesindustrie vertellen wat we doen en dan doen wat we vertellen.'
Daarnaast is het publiek op een markt anders dan in een winkel. 'We moeten voorbijgangers verleiden om klant te worden. Bovendien kom je vaak binnen met trek, dan moet er wat te snaaien zijn.' Met puntzakjes vol verantwoorde vleeswaren én een grote collectie hamburgers zit dat helemaal snor in de Markthal.