Duidelijker op weg naar jouw favoriete restaurant

Het tramnetwerk gaat 6 januari veranderen in en rond de Maasstad en dat heeft gevolgen voor hen die buiten de deur eten en drinken. De Buik neemt ze met je door.

17 Dec 2024 Gesponsord

blogger Dit artikel is gesponsord. De Buik biedt merken en leveranciers de mogelijkheid om hun doelgroep te bereiken.

Duidelijker op weg naar jouw favoriete restaurant

Het kan zomaar zijn dat je voortaan een stuk sneller in jouw favoriete Rotterdamse restaurant bent, of dat je juist een extra overstap moet maken om er te komen. Het tramnetwerk gaat per 6 januari behoorlijk veranderen in en rond de Maasstad en al die wijzigingen hebben directe gevolgen voor hen die graag buiten de deur eten en drinken. De Buik neemt ze een voor een met je door. Voor de horecaondernemers die hun gasten hun kant op willen wijzen: lees vooral mee!

Up-to-date tramnetwerk​

​Hij is niet weg te denken in een levendige stad als Rotterdam. De tram brengt je veilig van a naar b, hij voorkomt dat iemand de klos (lees: de bob) moet zijn en vermijdt files en peperdure parkeerrekeningen. In de tram ben je elke keer weer een beetje toerist in eigen stad, want hij passeert vrijwel alle lokale iconen en de hotspots. We proberen natúúrlijk zo lief mogelijk te zijn voor Moeder Aarde en in die missie is de tram meer dan ooit onmisbaar.

En ja, er valt weleens een tram uit waardoor jij en je wachtende date balen, er zit weleens een tram te vol waardoor jouw etentje niet relaxed begint of eindigt. De geldigheidsduur van die bezwaren vervalt niet voor iedereen op 6 januari, maar wel voor een aanzienlijke groep reizigers.

Waar mogelijk wordt het huidige en gedateerde tramnetwerk, min of meer historisch gegroeid, voor het nieuwe jaar door de RET aangepast zodat het weer up-to-date is en het vervoersbedrijf in de toekomst meer reizigers kan vervoeren. Da’s nodig voor een duurzame en daarmee toekomstbestendige stad.

​Hoe dan?

Door lijnen soepel in elkaar over te laten lopen verbeteren met name de drukke trajecten. Door bepaalde routes te wijzigen, waaronder die van de Westzeedijk naar Rotterdam Centraal, zal een aantal verbindingen voortaan sneller zijn. Op sommige trajecten, zoals op de Laan van Zuid, Bergweg/Noordsingel en Oudedijk/Burgemeester Oudlaan, gaan de trams vaker per uur rijden. 

Daarnaast komt er meer logica in de perronindeling op Rotterdam Centraal en in de lijnnummers: 1 tot en met 12. Je kunt de pech hebben dat de halte voor je deur vervalt, in totaal verdwijnen er vijf, maar daar waar een tramhalte wegvalt is een ov-alternatief (lees: metro en bus) in de buurt.

​Wat verandert er concreet?

Lijn 1 Holy – Rotterdam Centraal – De Esch

Voorheen lijn 24, de route blijft ongewijzigd.

​Lijn 3 Beverwaard – Rotterdam Centraal - Marconiplein

Voorheen lijn 23

  • ​De route wordt ingekort tot Beverwaard – Rotterdam Centraal.
  • Reis je verder dan Rotterdam Centraal? Stap daar dan over op tramlijn 1, 7 of 11.
  • Tramlijn 3 rijdt vanaf Rotterdam Centraal verder als tramlijn 5 richting Carnisselande via Kruisplein.

Lijn 6 Kleiweg – Rotterdam Centraal – Heemraadsplein

De nieuwe tramlijn 6 krijgt een snellere verbinding tussen de Kleiweg en Rotterdam Centraal.

Lijn 7 Woudestein – Rotterdam Centraal - Willemsplein

De route wordt Woudestein – Rotterdam Centraal – Marconiplein.

  • ​Reis je naar het Museumpark? Stap dan op Rotterdam Centraal over op tramlijn 8.
  • Reis je naar het Eendrachtsplein? Stap dan op Rotterdam Centraal over op tramlijn 4, 6 of 8.
  • Vervallen haltes: Westplein, Willemskade, Willemsplein en Westerstraat. Maak gebruik van tramhalte Vasteland (tramlijn 8), tramhalte Leuvehaven (tramlijn 3 of 5) of metrostation Leuvehaven

Lijn 8 Kleiweg – Rotterdam Centraal - Spangen

De route wordt Schiebroek – Rotterdam Centraal – Spangen.

  • ​Maak voor de route Kleiweg – Rotterdam Centraal gebruik van de nieuwe tramlijn 6. Tramlijn 6 rijdt via de Bergweg en Noordsingel in plaats van via de Zaagmolenstraat en Linker Rottekade.
  • Vervallen haltes: Benthuizerstraat en Zwaanshals. Maak gebruik van de tramhalte Van den Hoonaardstraat (tramlijn 4 en 6) of de Zaagmolenbrug (tramlijn 7).
  • Tramlijn 8 krijgt een snellere verbinding tussen de Westzeedijk en Rotterdam Centraal omdat deze via Museumpark en Eendrachtsplein rijdt in plaats van via Leuvehaven en Beurs.
  • Tramhalte Vasteland wordt verplaatst naar de andere kant van de kruising op de Westzeedijk.
  • Let op: tramhalte Vasteland (tramlijn 8) is nog niet toegankelijk voor reizigers met een rolstoel, kinderwagen of visuele beperking. Er wordt gewerkt aan een oplossing. Deze reizigers kunnen gebruikmaken van tramhalte Leuvehaven (lijnen 3, 5) of metrostation Leuvehaven (metrolijn D of E).

Lijn 11 Woudhoek – Rotterdam Centraal – De Esch

Voorheen lijn 21, de route blijft ongewijzigd.

​Lijn 20 Lombardijen – Rotterdam Centraal

Deze tramlijn vervalt.

  • ​Maak op het traject Lombardijen – Randweg gebruik van tramlijn 2
  • Reis je richting Rotterdam Centraal? Maak gebruik van metrostation Maashaven of tramlijn 5.

​Lijn 25 Carnisselande – Rotterdam Centraal - Schiebroek

Dit worden 2 tramlijnen:

  • ​Tramlijn 5 Carnisselande – Rotterdam Centraal
  • Tramlijn 8 Schiebroek – Rotterdam Centraal – Spangen
  • Houd rekening met een overstap op Rotterdam Centraal

​Wat blijft?

Lijn 2 Charlois - Keizerswaard

Deze route blijft hetzelfde.

​Lijn 4 Molenlaan – Rotterdam Centraal - Heemraadsplein

Deze route blijft hetzelfde.

  • ​Tussen Station Noord en Heemraadsplein (via Bergweg en Noordsingel) rijdt naast lijn 4 ook lijn 6.

​Lijn 12 Rotterdam Centraal – Stadion Feyenoord – P+R Beverwaard

  • ​Deze tramlijn blijft ongewijzigd.
  • Tramlijn 12 rijdt alleen tijdens wedstrijden en evenementen in Stadion Feyenoord

​Grondig onderzoek voor de beste dienstregeling

De tijden van de eerste en laatste ritten zijn vanaf 6 januari vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. De RET is bij haar keuzes niet over één nacht ijs gegaan, daar is grondig onderzoek aan vooraf gegaan. Door de tramlijnen anders aan elkaar te verbinden en sommige lijnen in te korten kan het vervoersbedrijf op drukke trajecten verbeteringen doorvoeren zonder dat daar rails voor hoeven te worden omgelegd of bijgelegd.

Tot slot een tip voor de horecaondernemers: vergeet niet die wijzigingen die voor jullie gasten van toepassing zijn door te voeren op jullie website. Gasten die door gedateerde reisinformatie verdwalen of hopeloos zoeken naar een tramlijn die niet meer bestaat, dat wil je niet.

Voor het beste reisadvies, plan je reis via de website van de RET of gebruik de RET-app.

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen
De beste kapsalon van Rotterdam volgens de lezers van de Buik

Friet, shoarma, gesmolten kaas, salade en knoflooksaus: dit zijn de beste kapsalons van Rotterdam volgens de lezers van de Buik van Rotterdam.

Lake Seven: eten en avontuur aan het water

Voor wie even wil ontsnappen uit de stad, maar wel beleving en eten op maat wil, is Lake Seven aan de Zevenhuizerplas de juiste eatertainment plek.

Geselecteerd door Wijnbeurs.nl: Midnight Fever Rouge

De Buik licht samen met wijnbeurs.nl drie geweldige zomers wijnen uit de komende weken. Als derde de rode, coole wijn uit Frankrijk: Midnight Fever Rouge.