Olaf Ouwerkerk had vroeger nooit gedacht dat hij zijn brood zou gaan verdienen met snoepgoed, maar toen hij dit gat in de markt vond kon hij het niet meer uit zijn hoofd zetten. En zo werd het eerste Rotterdamse snoepje in de zomer van 2017 geboren: Rotterdammertjes in de vorm van een bouwsteentje verwijzend naar de wederopbouw en de voortdurende bouw in de stad. Bedacht door een Rotterdammer, ontwikkeld in Rotterdam en speciaal voor de Rotterdammer, maar dat betekent dat je ook naar die inwoners moet luisteren en die zeggen in Rotterdam (vaak) wat ze denken. Het bouwsteentje werd direct een succes, maar er waren ook kritische noten: het snoepje is fors en de smaak gedurfd. Dat maakte het snoepje populair, maar geen allemansvriend. Olaf luisterde naar de feedback van zijn stadsgenoten en verwerkte dat in het Rotterdammertje 2.0 met een kleiner formaat en een toegankelijkere smaak.
Hoofdfoto: Randy Ruijter
Ontstaan
Even terug naar 2017. Olaf was met zijn vriendin uit eten in Den Haag en toen ze bij de rekening een Haags Hopje kregen spraken ze hardop de verwondering uit dat ‘wij’ nog geen eigen snoepje hadden. Een stad met een hoop chauvinisme en veel Rotterdamse producten, maar dit ontbrak nog. Met geen achtergrond in snoepgoed, maar wel een dosis enthousiasme en lef, besloot Olaf in het diepe te springen en lanceerde in de zomer van 2017 de Rotterdammertjes. In de vorm van een bouwsteen met een link naar de opbouw van Rotterdam en een pittige kaneelsmaak met een knipoog naar de haven.
Nieuw jasje

Foto: Randy Ruijter
De bouwsteentjes zijn populair, er gaan maandelijks duizenden doosjes over de toonbank, maar er waren toch ook kritische punten die Olaf niet lekker zaten. “Ik wil er alles aan doen om van het Rotterdamse snoepje een klassieker te maken, net zoals het Haagsche Hopje in Den Haag en de Zeeuwse Boterbabbelaar in Zeeland. Om dit avontuur te laten slagen is het essentieel om niet alleen te luisteren naar de feedback van de Rotterdammer, maar er ook wat mee te doen. Dat resulteerde in een vernieuwd snoepje. Een van de punten was dat de Rotterdammertjes te groot waren. Ik heb destijds gekozen voor een bestaande mal in de vorm van een baksteen voor het snoepje. Ik vond hem ook fors, maar ik bespaarde daarmee enorm veel geld. Nu anderhalf jaar later hebben we een kleinere mal laten ontwikkelen." De Rotterdamse snoepjes zijn nu voor de helft kleiner, van 7 gram naar 3,5 gram, maar er zitten ook meer stuks in een doosje.
Ook de smaak werd aangepast; “het rauwe randje is ingeruild voor de warme smaakcombinatie van kaneel, sinaasappel en menthol, een snoepje dat iedereen lekker vindt", aldus Olaf.

Foto: Randy Ruijter
Tot slot werd het uiterlijk van het doosje onder handen genomen en is er een nieuw icoon bijgekomen: Hotel New York. “We hebben een samenwerking met Hotel New York voor zowel grote doosjes als minidoosjes voor de hotelgasten.”
Rotterdammertjes als cadeautje
In de praktijk blijkt dat de doosjes Rotterdammertjes vaak als cadeautje worden weggegeven. “Met 30 snoepjes in een doosje voor een bedrag van €4,95 is het Rotterdammertje als snoepje voor eigen consumptie aan de prijs, maar als klein cadeautje goed betaalbaar. Toeristen nemen ze mee naar huis om het thuisfront te laten proeven hoe Rotterdam smaakt en Rotterdammers geven ze graag cadeau aan elkaar of aan vrienden in andere steden", vertelt Olaf.
Toekomstige ontwikkelingen
Voor alle chauvinistische Rotterdamse horecaondernemers is er ook goed nieuws. Olaf is druk bezig met de ontwikkeling van een per stuk verpakte horecavariant voor bij de rekening als alternatief voor het pepermuntje. Voor de fans van het snoepje zal er ook een grootverpakking beschikbaar komen.
De Rotterdamse snoepjes zijn verkrijgbaar bij maar liefst 40 winkels in Rotterdam, waaronder Donner, Rotterdam Tourist Information, Foodelicious, Hudson’s Bay, Dille & Kamille, Keet, Collectiv by Swan, Vermeyden en diverse Primera en Cigo winkels.