Het kan soms heel snel gaan. Rosalie van der Harst is pas begin maart afgestudeerd aan de Hotelschool en gaat alles wat zij afgelopen jaren heeft geleerd vanaf mei direct in praktijk brengen. Samen met sommelier Jelle Hiemstra (mede Hotelschool afstuderende) en chef-kok Bobby Rust opent zij gedurende tien weken lang het pop-up restaurant Vespucci.
“Het is de eerste keer dat we samen zoiets doen. We zijn denk ik half maart begonnen met het idee en het is allemaal heel erg snel gegaan”, begint Rosalie het gesprek. Jelle en Rosalie kennen elkaar van de Hotelschool en kwamen in contact de jonge ondernemers Benten Wijnen en Joost Aartsen, onder andere initiatiefnemers van restaurant Daghap. “We kwamen in contact met Benten en Joost die de eigenaar van het pandje kennen. Zij hebben ons bij elkaar gebracht. De kracht van Joost en Benten is mensen verzamelen en bij elkaar brengen en daarmee samen nieuwe concepten opzetten. Zo willen ze mensen met een passie bij elkaar brengen om samen iets uit te voeren waar ze goed in zijn.” Die locatie is van Gkazas olijfolie, maar er wordt momenteel te weinig meegedaan. Zo brachten de twee ondernemers Bobby en Rosalie en Jelle bij elkaar.
Het team
Bobby Rust heeft de afgelopen jaren aardig aan de weg getimmerd bij onder andere de sterrenrestaurants Bridges en Noble Kitchen als chef-kok en is nu verantwoordelijk voor het viergangenmenu van het pop-up restaurant. Jelle is als sommelier verantwoordelijk voor de bijpassende wijnen en Rosalie wordt vooral de gastvrouw en is er verantwoordelijk voor dat iedereen zich welkom voelt.
Chef’s inspiratie

De gerechten zijn niet in een speciale stijl, maar gebaseerd op waar de chef op dat moment door geïnspireerd is. Af en toe zullen de gerechten veranderen, afhankelijk van wat er op dat moment op de markt is. “Je moet je echt laten verwennen.”
Passie voor een ambacht
Doordat Vespucci op de locatie van Gkazas Oil zit, zullen ze ook zijn olijfolie gaan verkopen. Het wordt een zogeheten ‘mengformule’, waarbij ze de producten uit samenwerkingen ook verkopen. Zo serveren en verkopen ze brood van bakkerij Ulmus, wat is gemaakt van 100% Nederlandse granen. “Je proeft echt de liefde die hij in zijn brood stopt. Van buiten super crispy, echt onwijs lekker.” Zo geven ze mensen met een passie voor hun ambacht een podium, van het brood dat zij serveren tot de lampen die er hangen.
Momenteel zijn ze druk met de laatste voorbereidingen. Rosalie: “Krijg er heel veel energie van. Je leert er onwijs veel van. Ik hou zo van eten en drinken en mensen verzorgen. Ik kom erachter dat ik met Hotelschool echt het goede heb gekozen. Dit is in ieder geval een ervaring die je altijd meeneemt.”
Intiem en levendig

Vanaf 2 mei openen zij tien weken lang het pop-up restaurant. De locatie is met 25 stoelen niet heel groot, maar dat houdt het juist intiem en toch levendig. Om kans te maken op een plek in het restaurant moet je het speciale Vespucci-telefoonnummer zien te bemachtigen via het team of iemand die er al gegeten heeft. Diegene wordt namelijk omgedoopt tot ambassadeur. De lezers van de Buik hebben geluk en mogen via het speciale Vespucci-nummer al reserveren via Whatsapp voor de eerste vijf weken. “Alles gaat via de voorverkoop. Je betaalt je menu vooruit met een Tikkie van €43 en dat is de crowdfunding. Hiervan doen we boodschappen. Je weet precies hoeveel mensen er komen dus kunnen we ook goed inspelen op waste enzo”, legt Rosalie uit.
Pop-up Vespucci is geopend van donderdag tot en met zaterdag van 17:30 tot 23:00 op de Vespuccistraat 53H. Het Vespucci-nummer om te reserveren via Whatsapp voor de Buiklezers is: 0625309520.