Marc Rewinkel was gedurende de Covid lockdown enorm populair met, de door zijn zoon Tim bedachte guilty pleasure, de Oishii Bun die hij vanuit het raam van zijn pop-up locatie bij Kitchen Inc. in de Nieuwe Kerkstraat serveerde. Maar een eigen vestiging in Amsterdam aan de Oosterdokstraat zat er niet in omdat de gemeente het broodje classificeerde als ‘fastfood’. Dus landt de ufo-wormige bun voorlopig op de Hermitagemarkt.
Heerlijk

‘Oishii betekent ‘heerlijk’ in het Japans’, vertelt Marc Rewinkel. ‘Verzonnen door mijn zoon die Japans in Tokyo studeert en de bun werd in de lockdownperiode een hit met rijen voor het raam bij onze locatie in de Nieuwe Kerkstraat en heel veel aandacht op socials.’ Het succes spoorde Rewinkel aan om op zoek te gaan naar een vaste locatie. ‘Die locatie vonden we in een leuk pandje aan de achterzijde van het Oosterdok. Helaas werden we snel weer gesloten door de gemeente, die het een fastfood locatie vonden. Zo mochten we de Oishii ijzers waarmee we de bun bakken niet in zicht hebben, hadden we geen bediening en servies. Allemaal fout dan hebben ze niet goed opgelet. We hebben servies, bedienen aan tafel en onze ervaring is dat gasten de bereiding van de bun erg leuk vinden om te zien. Net zoals tafelbereidingen bij toprestaurants.’
Geland op de Hermitagemarkt
Rewinkel heeft zijn buik vol van de starheid van de ambtenaren. ‘De gemeente schreeuwt heel hard dat ze geen eenheidsworsten als Nutella zaken in het straatbeeld willen. Maar een uniek concept dat in Amsterdam is verzonnen door mijn zoon een Amsterdammer jagen ze de stad uit.’Het restaurant bij het Oosterdok is nu definitief gesloten en Rewinkel is bezig het concept uit te rollen in een andere stad. ‘Je kunt nog wel in beroep maar als ondernemer heb je na twee magere coronajaren niet zoveel vlees meer op de botten en kun je niet een jaar wachten op een beroepszaak. Ik heb veel contacten in Barcelona, daar is belangstelling dus het lijkt erop dat daar nu een eerste Oishii vestiging gaat komen.’ Ondertussen is Marc op zoek gegaan naar een tijdelijke locatie en werd via een collega geattendeerd op de Hermitage Markt. ‘Een hele leuke markt echt voor foodliefhebbers. Nu in het voorjaar misschien nog een beetje rustig, maar in de zomer een knaller. Overigens maken we de bun nog steeds maar dan voor catering van partijen en bedrijven. Op de markt kunnen we onze zelfontwikkelde bun ijzers in het zicht zetten en het proces laten zien, precies wat we willen.’
Zonder drip
De Oishii bun (Oishii = goed smakend in Japans) bestaat niet en is ontwikkeld door Tim, de zoon van Marc, die studeerde in Japan. De bun lijkt op een ufo en is een soort grote ronde dichte tosti en komt in verschillende varianten met veel aandacht voor groenten. Zo is er een met gerookte knolselderij, is de Bollywood met jackfruit en de classic met Aberdeen Angus, sesam, wasabi en sunomono (komkommer) pickles. De Buik vindt de Oishii zeker een bezoekje aan de Hermitagemarkt waard, de bun is zo’n beetje een hele lunch en het voordeel van het dichte broodje is dat er geen schoonmaakwerk of stomerij noodzakelijk is want er dript nu niets over je sneakers of jeans.