Water uit de kraan. Mag dat iets kosten? Wat vind jij?

22 maart is Wereldwaterdag: bij ons is het normaal dat er drinkwater uit de kraan komt. Moet de horeca dat schenken als we erom vragen. Mag 't iets kosten?

21 Mrt 2014 Martijn van Hennik

blogger Martijn proeft, drinkt, praat, leest en denkt na over wijn. Hij combineert wijn graag met allerlei gerechten, die hij vaak zelf bereidt.

Water uit de kraan. Mag dat iets kosten? Wat vind jij?

Het is morgen Wereldwaterdag. Sinds 1993 onderstrepen de Verenigde Naties elke 22ste maart het belang van schoon (drink)water. Het is niet overal in de wereld net zo vanzelfsprekend als bij ons dat goed, schoon en veilig water gewoon uit de kraan komt. Toch is het ook weer niet vanzelfsprekend dat je in café of restaurant water uit de kraan bestelt. Hoe komt dat? Wat zijn jouw ervaringen?

Kraanwater: is dat niet saai? We hebben in Nederland het beste kraanwater van de wereld. Daar mogen we trots op zijn. Ons kraanwater smaakt prima, is schoon en komt overal uit de kraan. Dat is voor ons gewoon, maar voor een groot deel van de wereld niet. Op 22 maart vragen de Verenigde Naties aandacht voor het belang van (schoon) water tijdens Wereldwaterdag. Schoon en dus veilig drinkwater is belangrijk, maar een deel van de wereldbevolking heeft niet eens stromend water voor sanitair gebruik. Water uit de kraan is van levensbelang. Saai kan je het dus niet noemen.

OK, we hebben het beste kraanwater. Maar wat is dan het lekkerste? In Utrecht is vandaag de verkiezing van het lekkerste kraanwater van Nederland. Dit gebeurt op initiatief van KRNWTR, een 'social enterprise' van Tetsuro Miyazaki en Tom Niekamp. Zij zetten zich in voor het drinken van kraanwater in plaats van flessenwater. Overal, dus thuis, maar ook in de horeca. We zijn benieuwd naar de uitslag van deze wedstrijd. Rotterdam gooit hoge ogen als het om drinkwater gaat.

Jaja, dus terwijl de halve wereld niet eens drinkwater heeft, maken wij ons druk over kraanwater in de horeca? Een aantal argumenten vóór kraanwater, dus tegen flessenwater: minder plastic verpakkingen, dus minder afval, minder transport, minder koeling en minder ontginning van waterbronnen. Klinkt goed toch? Om de consumptie van kraanwater te stimuleren, promoot KRNWTR het schenken van kraanwater in de horeca. Dat kraanwater in de horeca hoeft van hen trouwens niet per se gratis te zijn.

Serveren van kraanwater wettelijk verplicht

Ga jij dan naar het café om kraanwater te drinken? Dat is niet de belangrijkste reden. Maar bij het eten drink ik graag water náást mijn glas wijn. Om de dorst te lessen en om te 'hydrateren', ofwel het watertekort aan te vullen. Alcohol onttrekt vocht aan je lichaam, dus bijvoorbeeld bij een diner met veel gangen en bijpassende wijnen en een cognacje toe, kan het geen kwaad om water te drinken. Als het warm weer is en als je veel sport, is het ook belangrijk voldoende te drinken. In een warm land als Spanje is het zelfs wettelijk verplicht kraanwater te serveren als iemand er om vraagt. Je ziet vaak mensen een bar binnenlopen, een glas water vragen, dat snel opdrinken en weer verder gaan. Iedereen snapt daar wel dat je niet een gratis glas water kan drinken op het terras.

Maar waarom zou ik betalen voor kraanwater? Heel wat restaurants serveren dat kraanwater gewoon gratis. Dat heeft vaak niks te maken met het milieu, maar is gewoon service aan de (betalende) gast. Die zijn geld liever uitgeeft aan lekker eten en een bijpassende wijn. Of aan lekkere wijn en bijpassend eten. Toch is volgens KRNWTR zestig procent van de horecabezoekers bereid te betalen voor een glas kraanwater. Als het gekoeld wordt geserveerd, in een leuke karaf, met een schijfje citroen. Dat betaalde kraanwater is dan een alternatief voor een ander betaald drankje.

Wat zou een glas kraanwater dan moeten kosten? Als de caféhouder kraanwater moet verkopen voor vijftig cent per glas (zoals KRNWTR bepleit), kan dat alleen als de gast behalve het water ook iets anders bestelt, anders maakt hij nooit gegoeg omzet. Maar dan kom je als uitbater 'zunig' over. Dus schenk je gratis kraanwater. De meeste cafés in Nederland rekenen voor zover ik weet ook geen geld om naar de wc te gaan, terwijl dat vaak veel meer water kost. Het gevaar van kraanwater voor vijftig cent is dat menig Hollander dan denkt voor een prikkie op je terras te kunnen zitten.

Flessenwater is soms erg duur

Die hele kraanwaterdiscussie gaat toch gewoon over dat veel te dure flessenwater? Inderdaad is het flessenwater soms erg duur. Je krijgt het idee dat daar vooral geld mee verdiend moet worden. Als je achteloos 'doe ook maar wat water' roept, en je vindt op de rekening twee flessen terug van € 9,50 per stuk, dan voel je je toch een beetje..., eh, geflest.

Maar is kraanwater ook niet gewoon nét zo lekker als flessenwater? Dat is een leuke discussie, want dat gaat over smaak, en zoals je weet 'over smaak valt niet te twisten' — juist wel natuurlijk, je kunt over niets zo goed twisten als over smaak. Er zijn best lekkere watertjes op fles, denk aan het Italiaanse Pellegrino of het Franse Perrier, die allebei een beetje zouter zijn dan kraanwater. En wat ook niet onbelangrijk is: deze mineraalwaters hebben allebei een fijne, lichte bubbel, die ook bijdraagt aan de smaak en aan de smaakbeleving. Niet zo gek, dat die flessen geld kosten — al is de prijs soms wat ruim gecalculeerd.

Ik kom er niet meer uit: kraanwater in de horeca, is het nou ja of nee? Als service en met oog op het terugdringen van de hoeveelheid verpakkingen is het geen gek idee. Maar om nou geld te gaan rekenen voor een karaf kraanwater om zodoende de consumptie te stimuleren: we zijn er ook niet uit. Alle wijn komt ook in flessen (daar betalen wijnimporteurs trouwens verpakkingsbelasting over, een soort milieuheffing eigenlijk). Dus misschien kunnen we met oog op het milieu nog het beste bier drinken? Trouwens, een groot deel van de plastic waterflesjes wordt niet in de horeca maar op het werk, bij het benzinestation of in de sportkantine gekocht. Dus met alleen kraanwater in de horeca ben je er nog lang niet.

Het prettigst zijn toch de zaken waar je ongevraagd een fles kraanwater krijgt. En daarna gaan we eens lekker wat te drinken bestellen! Wat vind jij? Laat het De Buik weten! Reageer hieronder. We zijn benieuwd naar jouw argumenten voor of tegen (gratis of betaald) kraanwater in de horeca. Deel ook je ervaringen.

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.

Dave 21 Mrt 2014, 8:05

Ik vind de oplossing van de Pasta kantine een leuke; fles kraanwater voor 1,- en die gaat naar een goed doel uit Rotterdam

leo 21 Mrt 2014, 10:50

muy interessante

Rob van der Wiel 21 Mrt 2014, 11:24

Ik ga bij voorkeur naar restaurants waar men kraanwater serveert. Niet omdat ik gierig ben maar omdat ik betalen voor duur water overdreven vindt. Ik vind €1 euro voor een goed doel top.Echt interesse over watermonopolie zoek dan maar eens uit hoe Nestlé miljoenen verdiend over de ruggen van arme bevolkingen. Dan koop je nooit meer een flesje.

Cornelie 21 Mrt 2014, 11:44

Ik ben wel voor een symbolisch bedrag(je) van iets van €1-2 dat vervolgens naar een aardig project gaat.

Carla van Schelven 21 Mrt 2014, 11:44

In het duurdere segment wordt imho onwijs veel gerekend voor flessen water, humeurverziekend soms. Eigenlijk vooral ook nog eens omdat op een enkele uitzondering na ze niet de moeite nemen om de flessen die gekoeld op tafel komen ook koel te houden. Ik vind het prima dat ze wat rekenen voor flessen water, ik vind het ook prima dat ze wat rekenen voor een karaf met daarin wat citroen of munt en ijsblokjes, als ze maar zorgen dat het ook gekoeld blijft!

Jappe W. 21 Mrt 2014, 12:05

Goede service houdt voor mij in dat er een flesje kraanwater standaard op tafel komt. Het spoort juist aan om betere wijnen en andere dranken te bestellen als je dit al gratis krijgt. Plus, wanneer dit direct op tafel wordt gezet wanneer men je eerste bestelling komt opnemen, hoef je niet dorstig te wachten op je bestelling en kun je direct lekker kletsen met je tafelgenoot...Om het zo te doen zou ook de premium prijzen van gebotteld water rechtvaardigen, want dat wordt dan echt iets om speciaal te bestellen.

Bea 21 Mrt 2014, 12:27

Ik vind dat je moet kunnen kiezen tussen flessen water of karaaf kraanwater. Zelf drink ik ook kraanwater dus waarom niet in een restaurant. Vooral omdat ze in restaurants achterlijke prijzen hebben voor een simpele fles water.Ik ben wel voor een symbolisch bedrag(je) van iets van €1-2 voor het goede doel.

Anneke Gerritse 21 Mrt 2014, 12:29

Kraanwater moet gewoon ongevraagd en onbelast op tafel komen.Een klein bedrag betalen voor een goed doel is prima! Of besteden aan extra bloemen en planten in de stad.

Franca 21 Mrt 2014, 12:35

Waar ik woon, in Frankrijk, krijg je standaard een karaf of fles kraanwater op tafel (gratis). Ik vind het wel een idee om als mensen alcoholische dranken bestellen, het water gratis te geven. Doen ze dat niet, dan in rekening brengen, maar wel duidelijk en zichtbaar vermelden. Overigens zouden restaurants er ook goed aan doen om wijn per karaf te verkopen ipv per glas of fles!

Judith 21 Mrt 2014, 12:39

Kraanwater hoort vanzelfsprekend en ongevraagd op de tafel zoals in de US en vele Euopeese landen.

Andries 21 Mrt 2014, 12:46

Natuurlijk moet je iets betalen voor kraanwater. Het komt niet vanzelf uit de kraan en er is ook nog zoiets als personeel en bediening. Een paar euro voor een karaf is prima.

bert seunninga 21 Mrt 2014, 12:56

Gewoon kraanwater moet gratis zijn. Men vraagt in het betreffende resturant toch ook geen geld als je na toiletbezoek je handen even wast? Tafelwater kunnen ze wat opfleuren met een schijfje citroen en/of ijsblokjes. Daar kan de restaurateur dan een kleinigheid voor vragen. Maar puur kraanwater moet gratis zijn. Service van de zaak, zeg maar.

Olim 21 Mrt 2014, 12:59

Bij een fles wijn automatisch een karaf leidingwater, gekoeld. Service is het uitgangspunt inde horeca .Ook bij een espresso van €2.20 een glaasje water serveren.Dan pas heb je goede horeca.

Irma Bijl 21 Mrt 2014, 13:09

Waarom zou een horecaondernemer aan kraanwater willen verdienen? Dan kan je, zoals het eerder genoemde toiletbezoek, voor elke service geld gaan rekenen. Of gaan we nu in de horeca het bewustzijn stimuleren, dat water kostbaar is, met een euro per karaf in de pot voor drinkwaterproject? Voor mij gratis water graag, het liefst Rotterdams!

G.H. Kamerbeek 21 Mrt 2014, 13:16

Ongevraagd water op tafel, zo hoort het, is normaal in vele landen maar in Nederland blijkbaar niet. Als ik betaal voor water is omdat ik bubbel water wens. Gelukkig serveren vele zaken nu op verzoek een karaf kraanwater met wat citroen, mint en ijsblokjes. Verdienen doen ze maar aan de wijn en het eten. Uiteindelijk krijgen ze ook fooi als ze kraanwater serveren. Bij betaling vergeet ik ook de fooi.

Coby 21 Mrt 2014, 13:16

ik vind het altijd heerlijk, een karaf water en dan natuurlijk gratis.....

Jacqui Burger 21 Mrt 2014, 13:19

Ik vind het niet erg om een paar euro te betalen voor een mooie karaf met kraanwater en bijv een schijfje citroen of wat munt erin. De service mag best iets kosten en ik drink liever kraanwater dan mineraalwater uit dure flessen die heen en weer moeten worden gereden.

ellie louwerens 21 Mrt 2014, 13:33

Gratis water in de horeca,ons kraanwater is prima en ik vind het grote onzin om al die mensen zelfs kleine kinderen uit die plastic flesjes te zien drinken.

Bart 21 Mrt 2014, 14:03

Ja ik ben voor het plaatsen van een karaf kraanwater. Het voelt ontspannen aan en verhoogt de aandacht voor het eten en de wijn.Flessen duur mineraal geeft een nare bijsmaak!

J.Lorsheijd 21 Mrt 2014, 15:07

Ik weiger te betalen in een restaurant oid voor kraanwater. Ben dus vóór gratis water.

Ton van der Gaag 21 Mrt 2014, 15:13

Het meest aanvaardbare voor zowel horecaondernemer als gast, is om vóór het opnemen van de bestelling een karaf (of karafje, afhankelijk van de groepsgrootte) kraanwater neer te zetten. Dat eerste water is dan gratis. Blijken de gasten voor de rest van het diner met alleen water te willen doorgaan, dan lijkt het me redelijk dat daarvoor geld gerekend wordt. In verreweg de meeste gevallen zal met wijn of andere vloeibare consumpties worden doorgegaan, zodat de ondernemer toch nog aan wat winst komt. Daar runt hij zijn zaak natuurlijk voor.

Nikki 21 Mrt 2014, 15:27

Misschien moeten we het maar zo doen; je mag voor water betalen, het hoeft niet. Je begrijpt iets toch pas als je het echt begrijpt. En zolang mensen niet begrijpen waarom het logisch is om voor water te betalen, hoeven ze niet te betalen. Hoeven ze zich er ook niet over te frustreren. Kunnen ze gewoon fooi geven omdat ze de service zo top vinden. En is iedereen tevreden. Geven en nemen, alleen als je het meent. Anders niet.

Nikki 21 Mrt 2014, 15:27

Misschien moeten we het maar zo doen; je mag voor water betalen, het hoeft niet. Je begrijpt iets toch pas als je het echt begrijpt. En zolang mensen niet begrijpen waarom het logisch is om voor water te betalen, hoeven ze niet te betalen. Hoeven ze zich er ook niet over te frustreren. Kunnen ze gewoon fooi geven omdat ze de service zo top vinden. En is iedereen tevreden. Geven en nemen, alleen als je het meent. Anders niet.

Ientje van der Heide 21 Mrt 2014, 17:25

Absoluut het prettigst en meest gastvrij als je direct een karaf kraanwater krijgt aan tafel, maar ik heb geen enkel bezwaar tegen een kleine vergoeding. Inderdaad komt de actie van de pastakantine en vicini aardig over met een bijdrage voor een goed (water) doel.

Petra Reijntjes 21 Mrt 2014, 21:59

Een restaurant dat (onbeperkt) gratis kraanwater schenkt heeft bij mij een pré. En nee, ook geen eurootje voor het goede doel. Klinkt sympathiek, maar ik bepaal liever mijn eigen goede doel.

j.edenburg 21 Mrt 2014, 23:19

Gewoon gratis net als in Canada !! Daar is het de normaalste zaak van de wereld om direct een glas water voor je neer te zetten.

C.P. Klunne 22 Mrt 2014, 8:23

Het is dom om geld te vragen voor een glas water. Meestal is het water nodig om een medicijn in te nemen. Wanneer het gevraagd wordt als losse consumptie is het een andere zaak. Maar de walgelijk hoge prijzen die toch nog steeds berekend wordt is geen blijk van een juiste zakelijkheid. Wanneer er een hoge prijs wordt gevraagd kom ik daar niet terug.

Peter den Besten 22 Mrt 2014, 9:14

Ja, natuurlijk!

Ron 22 Mrt 2014, 11:00

Nee, water moet in Nederland niet duurder worden want de waterschappen hebben elk jaar gigantische wins Tten

Ron 22 Mrt 2014, 11:02

Winsten.

Ron 22 Mrt 2014, 11:04

Ik drink altijd water uit flessen. Het water uit de kraan zit een luchtje aan en het smaakt niet lekker. Er zit ook veel kalk in. Het water mag er dan wel schoon uitzien maar chemische stoffen kunnen ze er moeilijk uit halen. Het is deels oppervlakte water en grondwater in Best.

annie 22 Mrt 2014, 12:12

inderdaad, gratis kraanwater zodat je je aandacht kunt richten op de echt belangrijke zaken waarvoor je komt: de wijn het eten de ambiance de gastvrijheid etc....

Syp fiets 22 Mrt 2014, 17:55

Water uit de kraan moet gratis zijn.Een ( grotere) fooi verrekend de prijs!

Jolanda 23 Mrt 2014, 0:55

Ik vind dat water gratis moet zijn als je het bv naast wijn drinkt. 50ct voor een glas als consumptie vind ik redelijk

Scarlett 3 Jan 2015, 13:20

Tijd om deze discussie weer ter sprake te brengen!Jammer Dave dat de Pastakantine meteen is gestopt na hun goede doelen actie met het serveren van kraanwater. Het is nu niet meer mogelijk om daar een glas kraanwater te bestellen, dat mag de bediening namelijk niet meer!Heerlijk als je ergens gaat eten en je krijgt meteen een karafje kraanwater, nog luxer als je daarbij gratis brood krijgt tegelijk met de kaart. Kost de bediening niet eens extra keer lopen.Neem een voorbeeld aan Lux, Tosca, Eetlokaal Kuiter, Destino, La Pizza, Spaghettata. En zo zijn er gelukkig nog meer waar dit geen probleem is en een mooie service om voor terug te komen. Gelukkig Nieuw Water ;)

marcelhameetman@live.nl 26 Apr 2015, 0:25

Zit inmiddels al 30 jaar in de horeca,blijf het nog steeds niet dat mensen niet begrijpen dat omdat ze zelf thuis ook water uit de kraan hebben daar dan niks voor hoeven of willen betalen. het is niet alleen het water maar ook de service en wat er bij komt kijken vanaf de ober die het glas vult weghaalt en het personeel in de spoelkeuken die het glas weer netjes schoonmaken.zeker tijdens het eten zit er vet en vuiligheid op en aan wat professioneel moet worden gereinigd met de juiste schoonmaakmiddelen .dit kost allemaal geld ... dus gaat het niet alleen om het water ,waar uiteindelijk de horeca exploitant ook voor moet betalen.er zijn al heel veel dingen die vanzelfsprekend zijn voor de gasten .maar op het moment dat je aan tafel gaat lijkt het mij toch heel normaal dat je nettjes betaald voor alles wat je besteld.

schmitz joey 28 Jul 2015, 20:55

ik vind het wel niet erg om een klein bedrag 50eurocent maar geen 2eur0 40 of consumptie te vragen, dat telt ook voor alcohol vrij bier daar vragen ze overal anderhalve consumptie voor, bijna 3euro 50 moet iets aan gedaan worden schandalig.

Lieneke Schaaf 16 Sep 2015, 7:00

Verzonden: maandag 14 september 2015 17:14Aan: 'teatime@hetnet.nl'Onderwerp: vorige week donderdagBeste eigenaar/medewerkers van Teatime in Echten,Vorige week donderdag 10 september waren we met 5 vrouwen voor een hightea in uw huis.Het was goed verzorgd, lekker en een prachtige locatie.Echter tot mijn verbazing zag ik op de nota ( meer dan170 euro) dat pp 0,50 euro voor een glas water betaald moest worden!Ik had om een glas water gevraagd bij de ‘champagne’ omdat ik eigenlijk geen alcohol mag. De bediende stelde voor een karaf neer te zetten. En zo gebeurde.Water kost nog geen cent per karaf! Dat je in een kroeg niet een glas water kan bestellen, vind ik niet meer dan normaal. Maar dat er bij u 2,50 euro per karaf wordt gerekend vind ik echt gênant.Ik heb dan ook geen fooi gegeven, wat ik wel van plan was. En ik zal nu ook niet meer enthousiast naar u verwijzen/reclame maken.Echt jammer!!Met vriendelijke groet,Lieneke Schaaf

Renate De Jongm 24 Okt 2016, 11:53

Wees gastvrij, zet een mooie kraanwater op tafel. Ik baal ervan als dat alleen betaald kan. Bij het eten wil ik een goede wijn en erbij water. Te gek vind ik, als men mineraalwater voor 4.50 per fles verkoopt en het is niet eens Pellegrino. Keer op keer ga ik het gesprek aan, leg het uit en soms zeg ik dan, okay geen wijn, dan een fles mineraalwater. De wijn gaat ook al 4 keer over de kop. Als ik bij binnenkomst direct een karaf water krijg als de bediening komt, geeft mij dat al een gastvrij gevoel. In Italïe en Griekenland staat er bijna altijd direct water op tafel. We fietsen veel, in verschillende landen en de gadtvrijheid bepaald voor zeker 40% mijn eetervaring.

Lees ook deze verhalen
Hier eet je de lekkerste sushi van Rotterdam

Spicy tuna roll, California maki en nigiri sake. De Buik maakte een niet te versmaden overzicht van de restaurants waar je de lekkerste sushi kan eten.

Meer wijn, meer kaas, meer Juni

De razendpopulaire kaas- en wijnbar Juni aan de Oostzeedijk zit vaak vol en breidt daarom uit naar het pand van voormalig eetcafé De Stoep.

Club de Buik tipt: de favoriete plekken van Willem H. van Wijk

Voor Club de Buik Tipt spraken we stadsgids Willem H. van Wijk, Club de Buik-lid én levensgenieter, over zijn favoriete restaurants in Rotterdam.