Dik&Schil maakt sterke drank van restproducten

Dik&Schil zet restproduct als kwalitatieve grondstof, en ontwikkelde hiermee al Orangecello en Bakkie Pleur likeur. Hier stopt hun missie niet.

19 Apr 2023 Gesponsord

blogger Dit artikel is gesponsord. De Buik biedt merken en leveranciers de mogelijkheid om hun doelgroep te bereiken.

Dik&Schil maakt sterke drank van restproducten

Branco Bolsius (26) en Stijn Fischer (27) startten in 2019, destijds nog student, met hun onderneming Dik&Schil. De heren werkten in de horeca en zagen dat veel restproduct werd weggegooid, terwijl het vaak nog een tweede of derde leven kan krijgen. Stijn: "We zijn bij dranken begonnen omdat je door alcohol toe te voegen gemakkelijk iets houdbaars van kunt maken, maar we hebben zeker wel de ambitie om de producten en toepassingen uit te breiden."

Over Dik&Schil 


Foto: Branco (links) en Stijn) ontmoetten elkaar tijdens hun studie en ontwikkelden voor een minor hun Dik&Schil 

Branco en Stijn ontmoetten elkaar tijdens hun studie. Voor een studieproject moesten zij een bedrijf starten. Omdat beide heren interesse hebben in de horeca en duurzaamheid belangrijk vinden, was de keuze om hier iets mee te doen al snel gemaakt. In 2019 werd Dik&Schil geboren vanuit de gedachte dat restproduct vaak nog kwalitatieve grondstoffen zijn. Hun mentoren waren destijds sceptisch vanwege de competitieve aard van de drankenbusiness, maar gelukkig trokken zij zich hier niets van aan. Stijn: "Binnen dat half jaar hebben we in een spoed tempo onze Orangecello ontwikkeld en gelanceerd en tijdens de minor ook gelijk al 500 flessen verkocht. Toen we beseften dat mensen hier enthousiast over werden, zijn we dit gaan doorzetten." 

Bijna 30% van al het voedsel dat geproduceerd wordt, wordt verspild terwijl er volgens de Stijn en Branco met slimme oplossingen nog veel waarde kan worden gehaald uit 'afval'. Hun bedrijf maakt sterke drank van restproducten van bars en restaurants. Diezelfde bars en restaurants kopen de dranken van Dik&Schil weer om te verkopen aan hun gasten en zo maken zij de cirkel rond. Op dit moment verkopen zij vier verschillende dranken, waaronder een Palomacello in samenwerking met cocktailbar Botanero, en hun eigen limoncello is onderweg. Daar houdt het voor de ondernemende heren echter niet op. 

Wat we als maatschappij zien als afval, zien we alleen zo omdat we er nog geen waarde aan geven.Stijn Fischer

Mannen met een missie    


Foto: Het koffiedik wordt dagelijks vers opgehaald bij de horeca, die er in de ochtend nog koffie mee heeft gezet

"In onze bedrijfsvoering nemen we altijd duurzaamheid als het hoogste uitgangspunt in de keuzes die we maken. Zo wordt ook al ons papierwerk, zoals folders, dozen en labels, allemaal gemaakt van gerecycled materiaal. Daarnaast zijn we aan het kijken hoe we de flessen nog duurzamer kunnen maken, hoe we het beter kunnen doen qua vervoer en eigenlijk hoe we uiteindelijk alles in de horeca kunnen verduurzamen." Door het gebruik van restproduct hopen ze mensen in te kunnen laten zien wat bestempeld wordt als afval, ook waardevol kan zijn. 

Misschien hebben we in de toekomst ook wel frisdranken, snoep en meubels. Het kan van alles worden.Stijn Fischer

Met hun Dik&Schil willen Branco en Stijn verspilling tegengaan. Door restproduct te gebruiken, hopen ze mensen in te laten zien dat ook dit afval waardevol is en hier producten van hoogwaardige kwaliteit mee gemaakt kunnen worden. Hun visie: een circulaire productieketen waarbij een restproduct een nieuwe grondstof wordt. Zo zijn ze nu aan het kijken naar een manier om van afgekeurd fruit producten te maken. In cocktailbars wordt zo 100 liter limoen- en citroensap per maand gebruikt en ze hopen dit op een manier te kunnen doen die onnodige verspilling tegengaat. Daarnaast kijken ze naar een andere toepassing voor het wit van sinaasappels wat nu nog niet gebruikt wordt, door te kijken of er papier van gemaakt kan worden of het te gebruiken om een tonic mee te maken. 

Stijn: "We willen dat Dik& Schil uiteindelijk een bedrijf is waar mensen hun restproducten kunnen dumpen en wij er een toepassing van kunnen maken die het houdbaar en aantrekkelijk maakt voor wat voor industrie dan ook. Dus misschien hebben we in de toekomst ook wel frisdranken, snoep en misschien zelfs meubels. Het kan van alles worden."

Koffiedik en sinaasappelschil 


Foto: Doordat de sinaasappelschillen zorgvuldig met de hand worden geschild, krijgt de Orangecello zijn frisse smaak zonder bitters 

Hun naam Dik&Schil vindt zijn oorsprong in de eerste restproducten die zij omzetten in een drank, namelijk koffiedik en sinaasappelschil. "Koffiedik en sinaasappelschillen zijn nog waardevolle grondstoffen, alleen labelen we het als afval." Uit die laatste is hun Orangecello ontstaan. De schillen worden door een partner in heel Nederland opgehaald. Samen met een sociale werkplaats in Amsterdam schillen zij die vervolgens met de hand om te zorgen dat alleen het deel waarin de essentiële oliën zitten gebruikt wordt voor de Orangecello. Hierdoor krijgt de drank zijn frisse smaak. "In de zomer is er toch echt niets lekker dan een koude Orangecello? IJskoud uit de vriezer als borreltje, heerlijk." Ook laat hun eerste product zich goed combineren in een cocktail, zoals een Dutch Mule met gingerbeer en limoensap, of een Orangecello Spritz met prosecco en bruiswater.  

Daar zit het meeste bloed, zweet en tranen in.Branco Bolsius

"We zijn allebei het meest trots op de koffielikeur. Juist omdat dat als onmogelijk werd gezien om hem te maken en omdat hij iedereen altijd positief verrast. Ook zitten daar het meeste bloed, zweet en tranen in", aldus Branco. Uiteindelijk heeft het zo'n negen maanden geduurd om tot het juiste recept te komen. Branco en Stijn maakten velen samples op hun studentenkamer en uiteindelijk kwamen ze erachter dat door één soort koffiedik te gebruiken, ze de beste smaak kregen. Ze gebruiken hiervoor het koffiedik van Moyee koffie. Het koffiedik van de ochtend zelf wordt 's middags in speciale bakken opgehaald in de horeca om de versheid te garanderen. Het resultaat is hun Bakkie Pleur, een frisse en lichte koffielikeur. 

Proeven?  


Foto: Naast de likeuren heeft Dik&Schil ook een eigen Circulaire Gin ontwikkeld 

De Palomacello die ze samen met Botanero maken,  wordt uiteraard bij de cocktailbar zelf geschonken en laat zich ook goed combineren met tequila en mezcal. Dit zijn niet de enige plekken in de stad waar je terecht kunt om hun likeuren te proeven. Bij zowel De Gele Kanarie als De Gele Kanarie Café kun je terecht voor een Bakkie Pleur of Orangecello en ook bij Thoms aan de Meent schenken ze de oranje drank. In de buurt van de Witte de Withstraat of Hofbogen? Proeflokaal Reijngoud en Brewpub Reijngoud schenken met liefde een glaasje voor je in.  

Ook als je liever thuis aan de slag gaat met een Dutch Mule of Orangecello Spritz, kun je met de dranken van Dik&Schil aan de slag. Hun likeuren waren al verkrijgbaar bij de onafhankelijke slijters, maar zijn sinds april ook te koop bij winkelketen Gall&Gall. Even mixen met gingerbeer of prosecco en jouw Koningsdag kan beginnen! 

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen
Thuiskomen bij Gamasot: Koreaanse gerechten in hartje Rotterdam

Bij Gamasot in de Pannekoekstraat proef je authentieke Koreaanse gerechten zoals bibimbap en bulgogi, geserveerd met huiselijke gastvrijheid.

Ian van Eck over de geuren van wijn: ‘puur parfum’

Ian van Eck praat ons op De Buik geregeld bij over wijnen. Deze keer gaat het geuren en welke invloed die kunnen hebben op je smaakpapillen.

Bentō Café, een oase van rust op het Weena

Bentō Café heeft sinds de renovatie een vernieuwde plek met open koken, huisgemaakte onigiri en binnenkort ook merchandise.