Rotterdammers zijn weer trots op hun stad en lokale bedrijven zoals Jordy's Bakery en Man Met Bril schieten als paddenstoelen uit de grond. Volgens Roy Zwolsman ontbrak alleen hét Rotterdamse biertje nog. Een uit de hand gelopen schoolproject bracht 'Trots Bier' voort, 'het Rotterdamse biermerk voor de échte Rotterdammer, of iedereen die zich Rotterdammer wil noemen.'
In de Middeleeuwen had Rotterdam veertig brouwerijen en werd eigen bier veel geëxporteerd. Die tijd zal niet zo snel terug komen, maar een opmars van lokaal bier is wel merkbaar. Naast onder andere Ketelbink’ van brouwerij de Pelgrim en 'Alpha’ van Kaf & Koren, wint nu ook Trots Bier steeds meer aan populariteit. Jonge ondernemer Roy Zwolsman kwam met het idee tijdens zijn tweede jaar Small Business & Retail Management: 'Ik kreeg samen met mijn projectgroep de opdracht om binnen een jaar een nieuw product op de markt te brengen. Waar andere schoolgenoten iets uit China halen en daar een eigen sticker opplakken, wilde ik met iets écht nieuws komen. Ik wist: ik kan hiermee op mijn bek gaan, of ik heb iets bedacht waarmee ik straks daadwerkelijk verder kan naast mijn studie.’
Bier naar de smaak van de Rotterdammers

Dat laatste werd waarheid. Zwolsman doet onderzoek naar de vraag van zijn product, werkt het concept uit en schrijft zich in voor de Rotterdamse starterprijs. Tegen alle verwachtingen in wordt hij met zijn medestudenten genomineerd en uitgenodigd voor de finale. Een periode van hard werken breekt aan, want het bier moet op dat moment nog worden gebrouwen. ‘Het recept moest uiteraard naar de smaak van de Rotterdammers zijn, dus hebben we verschillende bieren laten brouwen en een proeverij voor Rotterdammers georganiseerd op school. De meeste stemmen gingen toen naar een blond bier. Eentje met karakter, een zoete afdronk en een mild percentage van 5,9 %. Oftewel, het eindresultaat van Trots Bier!’ De jury zag ook potentie in het brouwsel en de Rotterdamse Startersprijs werd in de wacht gesleept.
Uitbreiding in bier, niet in verkoopplaatsen

De populariteit van speciaalbieren in het algemeen ziet Zwolsman niet als een hype die overvliegt. ‘Voor ik aan dit project begon dronk ik ook altijd pils. Maar alle pilsjes zijn simpel, hebben dezelfde smaak en tikken vooral gemakkelijk weg. Als je echt voor smaak gaat, dan kies je voor speciaalbier.’
Het Rotterdamse biermerk levert het bier met een eigen Trots bakfiets bij haar afnemers. Inmiddels is het ‘sprankelende witgoud’ in veel slijterijen en horecagelegenheden te vinden waaronder Sijf, hostel Room en brasserie Engels. Kleine tip tussendoor: Engels gebruikt het bier niet alleen om te schenken, maar gebruikt deze ook voor het stoven van de runderwang op de menukaart en dit schijnt erg lekker te zijn.
Trots in de toekomst
De aanvragen voor verkoop van Trots Bier stromen nog altijd binnen, maar er kan (nog) niet aan alle vraag worden voldaan. ‘Het punt is dat we een kleine brouwerij hebben, die 1000 liter per maand produceert. We willen daarom nu onze vaste klanten de prioriteit geven,’ verklaart de jonge ondernemer. Het bedrijf staat echter niet stil. Binnenkort worden twee bieren aan het Trots assortiment toegevoegd; een witbier met een citroenachtige smaak en een vleugje koriander van 5%, en een zwaardere dubbel waarbij salmiak op de tong ligt. De dubbel wordt in tegenstelling tot de andere bieren gebrouwen door een écht Rotterdamse brouwerij, Steffelaar. De rest van het assortiment kent haar oorsprong in regio Rijnmond, maar in de loop van de tijd is het de bedoeling dat alle bieren 100% Rotterdams worden. Genoeg ambities dus, en dat wordt nog hard werken voor Zwolsman, die op dit moment het hele bedrijf in zijn eentje runt naast zijn studie. Dat alleen al is een prestatie om Trots op te zijn.
Op de hoofdfoto Team Trots Bier Max Klootwijk (l) en Roy Zwolsman (r)