Het begon allemaal als een grapje op een zolderkamertje aan de Graaf Florisstraat. Inmiddels is Ketelbinkbier uitgegroeid tot een serieus biermerk en een begrip in menige kroeg en speciaalzaak. 'Rotterdams blond', staat er op het robuuste etiket. Wie is de man achter dit ambachtelijke biertje? Gijs Burgers vertelt met trots over zijn product en toekomstplannen.
Gijs Burgers begon enkele jaren geleden met wat huisgenoten bier te brouwen in zijn studentenhuis in Rotterdam-West. ‘Gewoon voor de grap met een pan op een gaspitje. Een kwestie van googelen, de juiste ingrediënten halen en spelen met de verhoudingen’, zegt Gijs. Tot zijn grote verbazing verspreidde het nieuws over de brouwsels zich als een lopend vuurtje door de buurt.
Gijs: ‘Op een gegeven moment belde er iemand uit de straat bij ons aan om te vragen of hij het bier mocht proeven.’ Na een succesvol buurtfeestje waar het zelfgemaakte bier rijkelijk vloeide, werden de eerste flessen informeel verkocht. Gijs: ‘We verkochten voor 80 euro bier. Dat vonden we echt heel wat.’
Gezelschapsbier
Kort daarna besloot Gijs het bierbrouwen serieuzer aan te pakken. Zijn laatste spaargeld investeerde hij in een lancering van zijn product op de markt. Gijs: ‘Het was een gok, maar ik wilde het gewoon proberen. Als het zou mislukken had ik alsnog een goed verhaal voor later.’ Niet iedereen vindt speciaalbier lekker, het wordt geassocieerd met een heel uitgesproken smaak. Dus over die smaak, de kleur en de naam moest goed worden nagedacht. Gijs koos bewust voor een 'stevig blond bier dat kwalitatief sterk is en toch herkenbaar.’
De naam Ketelbink komt van het liedje ‘Ketelbinkie’ dat voor Rotterdammers natuurlijk geen enkele toelichting behoeft, maar bij niet alle studenten/bierdrinkers van buiten de stad even bekend is. Gijs derhalve: ‘Het lied gaat over een straatjochie dat meegaat als knechtje op een schip en op tragische wijze om het leven komt. Het is een grappig liedje met een rauw randje, dat past bij Rotterdam.’
Ketelbinkbier koop je alleen in grote flessen van 75 centiliter. Gijs: ‘Dat is praktisch omdat het aftappen van kleine flesjes veel meer tijd en moeite kost. Maar het staat ook symbool voor het motto van Ketelbinkbier, namelijk: bier moet je in gezelschap drinken.’
Naast Gijs zijn er nog een aantal ‘ketelbinken’ bij het merk betrokken. Mielo Pouwer, onder meer de bedenker van het ontwerp van Zeemansboter, en Kay van Mourik zijn verantwoordelijk voor het concept en de vormgeving. Andere betrokkenen zijn Martijn van der Vossen voor advies en fotografie, bruggenbouwer en ondernemer Harold Smits en Bubi Blomer die het online gedeelte voor zijn rekening neemt.
Duizend flessen maandelijks
Om het bier op grotere schaal te produceren, wordt het gebrouwen bij De Pelgrim in historisch Delfshaven. De afnemers zijn vooral Rotterdamse kroegen en speciaalzaken, zoals Vermeyden Delicatessen, Proeflokaal Reijngoud en Belgisch Biercafé Boudewijn. Gijs: ‘Er is momenteel meer vraag naar ons bier dan we kunnen leveren. We verkopen nu ongeveer duizend flessen per maand en willen in de toekomst graag uitbreiden.'
Vanwege die groeiende vraag speelt Gijs al enige tijd met het idee om een eigen brouwerij te starten. Ook heeft hij ideeën voor nieuwe smaken. Gijs: ‘De plannen zijn nog diffuus en moeten nog verder worden uitgedacht, maar mijn doel is dat er in de toekomst in heel Rotterdam Ketelbinkbier op tafel staat.’