Als je een paar maanden niet meer op Katendrecht bent geweest (zou stom zijn, want het is echt dichterbij dan je denkt), ontdek je veel nieuwe pareltjes. Waaronder Winkelcafé De Zeeuwse Meisjes van Marlies en Fréderique. Een klein tentje waar het gaat om het verhaal achter het product. Dat herken je in alles wat je ziet en proeft.
Dat is waar het tegenwoordig om gaat. In plaats van dingen zeggen (het inmiddels wat uitgekauwde storytelling), moet je als ondernemer ‘dingen doen’. Het tijdperk van storydoing is aangebroken. Een kwestie van je niet langer verschuillen achter mooie visuals en goed gekozen reclameuitingen, maar het de consument zélf laten ervaren. De Zeeuwse Meisjes blinken er in uit.
Zoete zaligheden en fruitige koffie
Voordat we de winkel verkennen, starten we met een kop koffie en een schandalig lekkere dadeltaart met kokos en karamelsaus, gebakken door Fréderiques moeder. Overigens hadden we in de categorie zoet ook kunnen kiezen voor een extra smeuïge worteltaart van buurvrouw Josine of een Zeeuwse bolus met roomboter. De koffie komt van Headfirst Coffee Roasters. Deze koffiebranders geloven dat koffie van hoge kwaliteit zo dicht mogelijk bij de boer vandaan moet komen. Ze branden zo vers mogelijk en willen de smaak van de koffiebes terugproeven in de koffie, wat de koffie een tikkeltje fruitig maakt. Ook handig, de meisjes weten hoe ze een bakkie moeten zetten, anders zou alle moeite voor niets zijn geweest.
Hoewel het nog rustig is, voelen we ons niet ongemakkelijk. In eerste plaats omdat je op de vide in een soort huiskamertje terecht komt. Gezellig, met aan de grotere tafel ook een prima plek om te werken (WiFi aanwezig). Die huiskamersfeer wordt versterkt door goed gekozen muziek, de geur van koffie en heerlijke baksels. Het is jammer dat we vroeg zijn (en al een zoet baksteentje achter de kiezen hebben), anders hadden we graag lunch besteld
Herkenbaar handschrift
Winkel en café lopen naadloos in elkaar over. Ook in het cafégedeelte is alles te koop. De spullen zijn met zorg gekozen. Iets mag pas de winkel in als de meisjes – die elkaar ook echt uit Zeeland kennen – het zelf willen hebben. De dames hebben een heel eigen signatuur: het bijna lieflijke Dutch design met veel nadruk op illustratief werk, de pastelachtige expositie van stylist en fotograaf Mirella Sahetapy en de bijzonder goed samengestelde mini-composities van design en vintage producten. Met op alle kaartjes het typische handschrift dat je ook op het grote krijtbord ziet.
De meisjes zijn sinds augustus open en zijn zeker niet ontevreden. Marlies vertelt dat de omzet café-winkel nu 50-50 is, maar met de komst van de webshop zal er meer nadruk op de verkoop van producten komen. In het weekend is het al lekker druk, donderdag en vrijdag kunnen beter. Wij zijn er in elk geval snel weer te vinden. Met laptop voor de neus, een dubbele espresso ernaast en wellicht een verrassing van Fréderiques moeder. Of lunch.