In onze serie Wat eten bekende Rotterdammers en waar doen ze dat? vandaag Eric Vloeimans, een van de bekendste trompettisten van Nederland. Hij heeft een uitgesproken mening over eten bij muziek en vice versa. Muziek kan helpen het eetgenot te verhogen, maar het ook danig verzieken als het niet klopt. De Buik sprak met Eric over zijn thuis- en uit-eetgewoontes en plezier. Een swingend gesprek, met veel muzikale kanttekeningen.
Eric is lekker drukdrukdruk, maar oogt verder uiterst relaxed. Hij is eigenlijk altijd wel bezig met uiteenlopende muzikale activiteiten. Desgevraagd vertelt hij wat hem op dit ogenblik allemaal bezighoudt. Onlangs maakte hij met de Holland Baroque Society opnames voor het Koningsconcert (uitzending 26 april op Nederland 2 om 22.30 uur). Hij toerde door de VS en speelde met het Metropole Orkest, schreef nieuwe nummers voor zijn groepen Gate Crash en Oliver's Cinema en deed ook nog 'eventjes' de muziek voor de documentaire Enkeltje Hemel (in juni op tv).
Maar zijn Rotterdamse hoogtepunt van dit voorjaar is toch wel het optreden op 5 juni als solist met het Rotterdams Philharmonisch Orkest in de Doelen. Mensen, allemaal kaarten kopen, het wordt een feestje, daar gaat Eric persoonlijk voor zorgen. En anders is er ook nog een prachtgelegenheid om Eric met Oliver's Cinema op 13 juli tijdens North Sea Jazz in Ahoy te zien swingen.
Maar dan nu toch echt even over aangelegenheden de Buik betreffende: eten!
Goed eten was belangrijk: Hollandse pot, soms Chinees
Hoe was het vroeger bij jou thuis wat betreft eten?
'Ik kom uit Den Bosch, Bourgondische plek bij uitstek, en ik ben opgegroeid in een gezin waar goed eten belangrijk was. We aten lekker en gezond, m'n moeder kookte Hollandse pot en als we soms uit eten gingen, dan was het Hollands of Chinees. Zo was dat natuurlijk vroeger ook gewoon, het was allemaal niet zo spannend.'
Als je buiten de deur eet, waar ga je dan graag naartoe?
'Ik ben eigenlijk wel een beetje lui, moet ik opbiechten. Ik ben veel op pad en eet daardoor zóveel buiten de deur dat ik privé ergens wil eten waar ik zo naartoe kan lopen. Het hoeft ook niet fancy en achtgangendiner, hoor. Als ik er maar zo naar toe kan kuieren.
Een van mijn favoriete lunchstekken is Mme Masette. Het is lekker bio, aardige bediening en – heel belangrijk – de muziek past bij de entourage. Ik ga ook weleens naar Curry's: lekker eten, maar wat een foute muziek staat daar op! Hetzelfde geldt voor De Hemel op Aarde: prima tapas, gekke beelden als inrichting, maar van muziek hebben ze niet veel begrepen. Als ik in de Doelen speel, ga ik op de West-Kruiskade naar een goeie Surinaams-Chinese snackbar, tegenover Nighttown. En de Chinees onder de Doelen was vroeger ook een fijne plek om te eten.'
Zo min mogelijk suiker, gezond en weinig vet
En thuis eten, hoe ziet dat er bij jou uit?
'Jacqueline en ik koken allebei. We hebben daar geen strakke planning of rolverdeling in. Boodschappen doen we elke week bij Gimsel: zo min mogelijk suiker, gezond en weinig vet, dat is wat we proberen. En Albert Heijn, of liever zoals die vroeger heette: Den Toom aan de Oudedijk. Ik mis die zaak nog steeds... Voor mijn wijn laat ik me graag adviseren bij de Kralingse Wijnhandel in de Lusthofstraat.'
Nog even over muziek bij het eten. Hoe doe je dat 'goed'?
'Nou, bijvoorbeeld bij Curry's: als ze daar wat Indiase raga-muziek zouden spelen op de achtergrond, dan voeg je echt een zesde smaak aan het eten toe. Of bij de tapas bij De Hemel wat flamenco. Maar stilte kan ook heel fijn zijn, als het bewust gekozen stilte is, ook in een restaurant dus.'
Wat is jouw geheime eettip?
'De Chinees op de Kortekade, Wan Kok. Ik ben dol op de kip-sojabonensaus daar. Ik ga er nooit zitten, hoor, maar haal er wel af.'
En heb je een 'stiekem genoegen' wat betreft eten?
'Oei, bitterballen! Daar moet ik echt mee uitkijken. Die komen vaak langs en dan kan ik ze niet laten lopen, maar ik moet daar echt mee uitkijken! Ik ben een echte Bourgondiër en heb dus wel een beetje moeite om maat te houden. En dat betreft lekker eten én een glaasje wijn...'