Rotterdam haalt zijn zuurstof uit de achtertuin: het Westland. Deze regio, waar een deel van onze groente en fruit vandaan komt, wordt wereldwijd gezien als één van de meest technisch ontwikkelde gebieden. Telers trekken de wereld over om hun kennis te delen, maar wij Rotterdammers kennen onze buren nauwelijks. Vandaag maken we kennis met Ted Duijvestijn en zijn luchtgedroogde tomaten — een product naar zijn duurzame hart.
Ted Duijvestijn, van Duijvestijn Tomaten, is ondernemer, uitvinder, doorzetter, dromer en vader. Bij elke uitdaging die hij tegenkomt gaat hij bij zichzelf te rade: 'Mijn drijfveer komt voort uit een gevoel van verantwoordelijkheid en die heb je in de eerste plaats naar jezelf. Kloppen de dingen die je doet?' Die vraag stelde hij zich toen het bedrijf in 2011, na het uitbreken van de EHEC-crisis, een groot deel van goede tomaten moest weggooien. De consument werd zo voorzichtig in het kopen van groenten en fruit, dat er veel overproductie was. Door de huidige importstop vanuit Rusland wordt het bedrijf op vergelijkbare wijze getroffen. 'Een gezond product weggooien, waar we met het hele bedrijf zoveel moeite in steken, dat kan ik niet aan mezelf, maar zeker ook niet aan mijn collega's verkopen.'
Samenwerking met TU Delft
Een jaar daarvoor, in 2010, had Duijvestijn Tomaten in samenwerking met de TU Delft de eerste stappen gezet naar de verduurzaming van hun energieproductie. Door aardwarmteboring kan het bedrijf zichzelf voorzien van energie. Maar wat doe je als je in de zomer energie over hebt? Ted heeft de combinatie van uitdagingen neergelegd bij studenten van Hogeschool Inholland Delft: de verspilling van tomaten en een overschot aan energie. De studenten zijn op het vraagstuk teruggekomen met een top tien aan ideeën voor producten op basis van die gegevens. Uit die ideeën heeft Duijvestijn gekozen voor de luchtgedroogde Hollandse tomaten; gemaakt van vers gekweekte tomaten die anders weggegooid zouden worden en door een luchtdroogmachine die zo is ontworpen dat deze kan worden aangedreven door de warmte uit de aardwarmtebron.
'Luchtgedroogd' klinkt misschien niet zo lekker als 'zongedroogd', maar niets is minder waar. 'Samen met een voedingstechnoloog hebben we gekeken naar kwaliteit, houdbaarheid en zeker ook de smaak en textuur van het product. De luchtgedroogde tomaten worden onder andere verwerkt in drie tapenades. Met nauwelijks toevoeging van olie en een heel klein beetje kruiden zijn de tapenades zeer verrassend: écht tomaat, met bijna alle vitamines en de hoge concentratie van lycopeen nog behouden. De tomaten kunnen ook goed gebruikt worden in gezondheidsdrankjes en tomaten die afgekeurd zijn door hun groene kleur lenen zich perfect voor chutneys.'
Voedselverspilling is onzin
'Die groene tomaat had voorheen geen waarde en daar zien we de uitdaging in. Voedselverspilling is onzin! Als je zo bezig bent met de verduurzaming van een proces en je kunt vervolgens een deel van je product weggooien, dan voelt dat onethisch. Ik heb me daarover gefrustreerd gevoeld.' Gelukkig heeft Ted dat tij kunnen keren en heeft hij aan zowel zijn energieprobleem als zijn rest- en afvalstromen iets kunnen doen. Aan nagenoeg al zijn afvalstromen, want zelfs voor de bladeren van de tomatenstruik heeft het bedrijf iets bedacht. De vezels daarvan zijn te gebruiken voor de productie van karton, perfect voor de verpakking van zijn groenten!
Duijvestijn Tomaten is een goed voorbeeld van een pionier in de sector. Ook het personeel groeit mee met de nieuwe richting van het bedrijf. 'Natuurlijk is onze kern de tomatenteelt en dat is voor ons het allerbelangrijkst. Maar wij nemen nu ook hoger opgeleiden aan om met ons mee te denken over technische innovatie, emissiereductie en de verbinding met onze omgeving en met de consument. De ketens waarmee ik ben opgegroeid, werken niet meer en ik ben het aan mijn kinderen (ook de spreekwoordelijke) verplicht om daar verandering in aan te brengen.'
Terug naar de kansen om ons heen
'Een verandering waar we nog hard aan werken is de verbinding met de consument. Door de mogelijkheden die de export ons geboden heeft zijn we de directe connectie met de consument verloren. We willen terug naar de kansen die hier om ons heen liggen, met als belangrijke stad Rotterdam. We willen opnieuw nadenken over efficiëntie, kwaliteit en prijs, passend bij een nieuwe manier van denken over en omgaan met de omgeving.' De tomaten van Ted proef je ondermeer terug in de soepen van Kromkrommer. Ook zijn luchtgedroogde Hollandse tomaten liggen in steeds meer schappen onder de merknaam Frezta.
FOTO MARTEN VAN DIJL
