Eind september opende op het Prins Alexanderplein de eerste franchise en to go vestiging van Sugo. Wij spraken horecaeigenaren Herman Hell en Marco Bunk over de nieuwe locatie en over ondernemen in tijden van corona. Waar de ondernemers begin van het jaar nog volle restaurants draaiden, brengen ze nu zelf pizza’s rond.
Marco Bunk is eigenaar van eetcafé Wilskracht en sinds kort ook franchisenemer van de eerste Sugo to go. “Als ondernemer ben je deze moeilijke tijd constant op zoek naar een manier om je horecazaak te weren tegen een eventueel volgende lockdown. In het voorjaar waren we elf weken dicht. Ik kon met Wilskracht helemaal niets tijdens de horecasluiting. Ik had geen product dat ik makkelijk kon bezorgen.”
Marco en Herman Hell kennen elkaar al een paar jaar erg goed. Herman kun je kennen van Zalmhuis, NRC, Café Sijf, Café van Zanten, Wapen van Willemstad, de Hofnar en ook van Sugo. Marco: “Ik belde hem (Herman, red.) op omdat ik wist dat hij bij Sugo betrokken was. Ik trok de stoute schoenen aan en liet hem de locatie zien.” Zes weken later stonden de mannen samen voor de opening van de eerste franchise en to go vestiging van Sugo.
Sugo als franchise
De Sugo to go in Prins Alexander is de eerste franchise, maar daar stopt het niet. Midden oktober opende een nieuwe Sugo bij het Rivium. Herman: “In Rotterdam zijn we nu met een nieuwe locatie bezig, in Amsterdam met twee en erbuiten met vier. Er is veel interesse.” En die interesse is er niet voor niets. Bij Sugo is het gelukt alle bakkers- en koksactiviteiten te centraliseren en elke dag vers uit te leveren. Zo wordt de pizzabodem op een centrale plek gemaakt en vanuit daar gedistribueerd.
Elke horecaeigenaar zou als het ware als er capaciteit over is, in zowel de keuken als het personeel, een eigen Sugo franchise kunnen beginnen. Marco: “Wat je op locatie doet is het af garneren en het afbakken van het product waardoor we ook snelheid kunnen maken. Pizza is een ideaal product om te kunnen bezorgen en wat mensen af kunnen halen. Er is een grote markt voor.”
Een pizza van kwaliteit

Herman: “Het product is in de pizzamarkt uniek. Er zit minder vet in zowel de toppings als in de bodem dan de meeste andere pizza’s, en is dus geen vette snack. In de wijken is er altijd wel een groep te vinden die geïnteresseerd is.” Het doel van Herman is dan ook om Sugo in heel Rotterdam af te kunnen laten halen en te bezorgen. Nu de horeca wederom gesloten is, is een Sugo to go ideaal. En behalve dat de pizza’s praktisch te verkopen zijn voor ondernemers, zijn ze ook nog eens erg smakelijk. Marco: “De kwaliteit is ook te proeven. Voor mij was het een aangename verrassing dat het zo sterk in elkaar staat.”
Op de vraag wat de favoriete Sugopizza van de heren is, antwoordt Marco volmondig de pizza met Japanse buikspek en zoetzure komkommer. Herman kiest voor de champignon met truffelsaus, maar dan wel met mozzarella. Ook al zegt hij dat de veganistische variant beter verkoopt. “Maar ja, ik ben dan ook niet veganistisch.”
Een nieuw spanningsveld als ondernemer
Herman vertelt dat vooral het mentale deel bij een tweede horecasluiting lastig is. Zo mist hij de adrenaline die hij normaal kreeg bij een rumoerige zaak. Herman: “Wat Marco, andere ondernemers en ik doen is de spanning opzoeken, maar dan op een ander gebied. Liever heb ik natuurlijk het oude normaal, maar zo lang dat er niet is, moet je als ondernemer schakelen.”
Bezorgen is een hele nieuwe tak van sportMarco Bunk
Herman en Marco gingen opzoek naar een ander spanningsveld, en vonden dit vooral in afhaal en bezorging. Marco: “Bezorgen is een hele nieuwe tak van sport voor mij en er komt erg veel bij kijken. Doordat ik franchisenemer ben, ondersteunt Sugo mij hier enorm bij. Ik leer er heel veel van.” Waar Wilskracht vorige horecasluiting compleet dicht was, zijn er nu stappen genomen om aan afhaal en bezorging te doen.
Uit je comfortzone

Het contact met gasten is voor beide ondernemers ontzettend belangrijk. Nu de horeca gesloten is, komen ze een stuk minder in aanraking met de gasten. Maar daar is gelukkig een oplossing voor gevonden. Marco: “De gastheren van Wilskracht zijn nu ook de pizzabezorgers geworden. Zij bezorgen deels bij onze vasten gasten, de gunningsfactor zit er bij hen in.” Herman voegt hieraan toe: “Bezorgers zijn eigenlijk de nieuwe kelners.”
Maar niet alleen het personeel van Wilskracht en Sugo bezorgen de pizza’s. De eigenaren hebben zelf ook al kunnen voelen hoe het is om met de auto pizza’s rond te brengen. Marco: “De eerste twee weekenden heb ik alleen maar in de auto gezeten om maar op tijd alle pizza’s bij de mensen te leveren. Ik had dat nog nooit gedaan. Aan de ene kant dacht ik ‘wat ben ik nou weer aan het doen’ en aan de andere kant is het wel weer even lekker. Je voelt weer dat je leeft.”
Bezorgers zijn eigenlijk de nieuwe kelnersHerman Hell
Herman stemt hiermee in. “Ik heb het vorige week ook voor het eerst gedaan, super grappig. Eerst was ik dagelijks bezig met het aansturen van mijn bedrijven en nieuwe ideeën, en nu breng ik pizza rond. Het is echt een omschakeling.” Dat het een omschakeling is, betekent niet dat Herman het per se als iets negatiefs ziet. “De spanning of je wel de juiste deur kan vinden is heel bizar. Ik krijg er toch een soort enthousiasme van als ik op tijd ben en de mensen blij zijn.”
Marco noemt het een nieuw spelletje. “Je moet even uit je comfortzone en gewoon gaan. Daar moet je dan ook weer de lol van ondervinden. De vreugde komt voornamelijk van de waardering van de gasten.” En dat die waardering er is, is ook te zien. Zo heeft de nieuwe Sugo to go vijfsterren gemiddeld bij de reviews.
Ondernemen wordt overleven
Waar pre-corona ondernemen voor Herman nog leuk en een uitdaging was, is ondernemen voor hem nu vooral zorgen dat de rekeningen betaald worden. “Ondernemen is nu eigenlijk overleven geworden. Het is een hele andere vorm van ondernemen. Ik moet me ‘s ochtends vaak inpraten dat dit de nieuwe realiteit is. Ondernemen was vroeger een luxe en ik zie het nu meer als survivallen”, zegt de Rotterdamse horecaeigenaar.
Ik moet me ‘s ochtends vaak inpraten dat dit de nieuwe realiteit isHerman Hell
Energie haalt Herman uit mensen om hem heen die de wil hebben om verder te gaan, zoals Marco. Herman: “Het wordt de reden om je nest uit te komen en wat te gaan doen.” Marco merkt dat er in deze tijden van corona een kracht ligt bij hem. Zo zegt hij: “Ik krijg ook terug van mijn omgeving dat ik heel optimistisch ben over dat we hier doorheen gaan komen. We komen er hoe dan ook bovenop, linksom of rechtsom.”
Herman: “Met Sugo to go moeten we een positieve trend zien te forceren, en los van dat het financieel fijn is, is het ook een houvast naar betere tijden.” Waar Marco aan toevoegt: “Financieel fijn betekent nu gewoon dat je je medewerkers in dienst kan houden.”