Dat de coronabesmettingen toenamen, waren we van op de hoogte. Dat er strengere maatregelen zouden komen, wisten we ook. Maar een tweede algehele sluiting van de horeca blijft natuurlijk ontzettend zuur. We spraken met een aantal horecaondernemers om hun reactie aan te horen en omdat we benieuwd zijn welke creatieve ideeën er uitgevoerd worden. Wat elke horecaondernemer gemeen heeft, is dat ze allemaal de bui al voelden hangen.
De tweede klap
Rotterdamse horecaonderneemster Loesje Tieleman is eigenaresse van Louise Petit Restaurant en sinds kort ook van wijnbar Louise Bar À Vins. Ze vertelt dat ze de sluiting had zien aankomen. De eerste reactie onder de collega’s was dat iedereen het al wel verwacht had, vooral door de speculatie over de sluiting. Dat maakt een voorlopige sluiting uiteraard niet makkelijker. Loesje: “De klap is minder dan in maart, maar het is wel meer frustrerend. We zijn weer terug bij af en waren net weer aan het opklimmen. Omdat we de klap al zagen aankomen en we nu weten hoe die voelt, kunnen we hem beter incasseren.”
Niet alleen Loesje heeft vrij recent een nieuwe bar geopend. Daryl Lieuw-On opende begin dit jaar samen met zijn compagnon cocktailbar The Rumah aan de Oude Binnenweg. Daryl: “Toen we hoorden over de sluiting was dat natuurlijk super vervelend. Wel hadden we het al eerder meegemaakt. Het blijft alsnog wel pijnlijk en zwaar.” Daryl vertelt dat onlangs dat het hen lukten om mensen eerder langs te laten komen, de regel dat horecagelegenheden om 22:00 uru moesten sluiten ook niet veel langer voor The Rumah had moeten duren.
Vooral veel onbegrip
Horecaondernemer Ron de Jong is (mede-)eigenaar van Bokaal, Weena, De Gele Kanarie, Botanero, Containerbar Noord en Fontein. Ron: “De sluiting van de horeca zat er al aan te komen. Een enorme schok was er dus niet bij mij tijdens de afgelopen persconferentie.” Ondanks dat het niet als enorme schok kwam, is het lastig om positief te blijven: “Het perspectief is ver weg en de vraag blijft waarom de horeca alweer een enorme tegenslag krijgt. Er is veel onbegrip en het voelt alsof het altijd de horeca is die gestraft wordt in wezen.” Het gevoel van onrecht komt vooral doordat er enorm goed aan de regels gehouden is en de horeca niet de grootste besmettingsbron is.
De spirit zit er nog goed in
Tijdens de vorige lockdown begonnen de eigenaren van The Rumah vanaf dag één met het bezorgen van cocktails. Dit pakken ze nu verder op. Mede-eigenaar Daryl: “Omdat we de nieuwe sluiting zagen aankomen, hadden we ons daarop voorbereid. Zo hebben we meer cocktails voor afhaal te koop en hebben we pakketten samengesteld.” De pakketten bestaan naast een aantal cocktails ook uit producten van ondernemers uit de straat, zoals kaas van De Kaashoeve en stroopwafels van Didi’s Stroopwafels. “De aankomende tijd gaan we hiermee door om andere ondernemers erbij betrekken”, zegt de Daryl.
Naast de pakketten, verkopen de eigenaren van The Rumah ook merchandise. Vorige lockdown verkochten ze T-shirts, nu breiden ze verder uit met winterkleding. Genoeg leuke opties dus om The Rumah te ondersteunen. De spirit zit er bij de eigenaren gelukkig goed in. Daryl: “We blijven gaan, komen met nieuwe ideeën en zullen niet opgeven. Gelukkig zie je dat meer in de horeca.”
Zo ook bij de zaken van Loesje. Vorige sluiting begon ze met haar team een marché die nu ook weer open zal gaan. Behalve dat mensen hier pakketten kunnen kopen, kunnen ze ook samengesteld worden in het winkeltje. Loesje: “Voor de nieuwe wijnbar gaan we nieuwe toffe wijnpakketten samenstellen die mensen kunnen afhalen.” Zo blijft Loesje met haar collega’s gelukkig druk bezig. Ze bakken hun eigen broden en maken zelf de patisserie.
Innovatieve ideeën
Wanneer je Terry Priem, eigenaar van Gastrobar STER, vraagt wat de eerste gedachte was die opkwam toen hij hoorde over de sluiting, zegt hij: “De bakjes moeten weer gevuld worden.” De focus gaat namelijk (alweer) honderd procent op afhaal liggen. Terry was zo erg voorbereid op de sluiting, dat hij voor de persconferentie al een nieuwe voorraad afhaalbakjes had ingeslagen. Overigens waren ze sinds 1 juni niet gestopt met de take-away, het stond alleen op een lager pitje.

Bij Gastrobar STER kun je naast een viergangenkeuzemenu ook een Gastro Homekit bestellen. De Gastro Homekit bestaat uit een heel pakket met spuitzakjes, bakjes met ingrediënten en foto’s van werkbladen waardoor de gerechten zelf thuis te maken zijn. Naast het afhaalmenu en de homekits zijn er ook compactere gerechten die af te halen zijn. Terry: “Zo hebben we een verse stamppot en een lasagne. Eventueel voor als ouders van het viergangenmenu eten en de kinderen iets anders willen.”
Een zelfontwikkelde app
Terry en Daryl zijn niet de enige die al voorbereid waren voordat de persconferentie begon. Voor Justin Niessen, eigenaar van restaurant Just aan de Mauritsweg, voelde de persconferentie als een bevestiging op iets dat hij eigenlijk al zag aankomen. Justin: “Ik had mezelf volledig al ingesteld op wat er zou gebeuren. Hierdoor had ik al mijn kanalen klaarstaan en kon de bezorging gelijk beginnen, zo kon ik gelijk schakelen.” De keuken is nu helemaal ingesteld op het maken van soulfood. Het menu is dan ook kleiner dan normaal. “Hoe langer de sluiting van de horeca zich aanhoudt, hoe meer ik het menu zal uitbreiden.”
Speciaal voor de bestellingen, is er een eigen app gecreëerd. Zodra de app veilig is, gaat hij online. Via de app kan het contact tussen Just en de klanten behouden worden. Ook zullen er acties bekend worden gemaakt.
Justin heeft een duidelijke oproep voor de horecaliefhebber. Justin: “Mijn oproep aan de mensen, die het kunnen betalen, is om de horeca te blijven steunen omdat we het super hard nodig hebben. Behalve horecaondernemers die zich staande moeten houden, zijn er ontzettend veel medewerkers die in de horeca werken en de steun nodig hebben”, sluit Justin af.