In aanloop naar de Week van de Toegankelijkheid van maandag 2 oktober tot en met zaterdag 7 oktober brengt de Buik in beeld hoe toegankelijk de Rotterdamse horeca eigenlijk is. Dit doen wij in samenwerking met de Gemeente Rotterdam en initiatief Rotterdam Onbeperkt.
We gaan in gesprek met Hendrik van der Wyck, mede-eigenaar van restaurant De Tuin van de Vier Windstreken en feestlocatie The Boathouse rondom de Kralingse Plas in Rotterdam-Oost. Hij vertelt ons over de win-win situatie die ontstaat bij het maken van aanpassingen.
Eerder gingen we eerder in gesprek met ervaringsdeskundige Claudia Rosbergen, die vertelde waarmee zij als rolstoelgebruiker geconfronteerd wordt in Rotterdam.
Hoe toegankelijk zijn de Tuin en The Boathouse?

Hendrik: "In zowel de Tuin als in The Boathouse hebben we MIVA-toiletten, die via de begane grond bereikbaar zijn. Bij The Boathouse hebben we een lift en is alles gelijkvloers, dus de locatie is goed bereikbaar. In de Tuin is het een net iets grotere uitdaging, aangezien we bij de ingang een trap hebben. Rolstoelers kunnen dan via het terras naar binnen en kunnen in de Serre zitten waar het gelijkvloers is."
"'s Avonds is de Serre echter vaak verhuurd en zijn we alleen in de brasserie geopend. We helpen mensen dan naar binnen en aan het einde van het etentje ook weer naar buiten. Het wordt vaak van tevoren gecommuniceerd, dus dan kunnen we er rekening mee houden." Over het maken van aanpassingen om de restaurants toegankelijker te maken, doen ze niet moeilijk: "We maken het voor onszelf makkelijker, voor iemand met een aandoening maak je het makkelijker, dus het is een win-win voor iedereen."
Nieuwe aanpassingen de Tuin

Ondanks het feit dat beide restaurants al goed bereikbaar zijn, gaan Hendrik en zijn compagnons Herman en Wouter nog verder: "We hebben onlangs iets in gang gezet om een oprit te maken in de voortuin zodat mensen in een rolstoel ook via de hoofdingang naar binnen kunnen. Aan dat plan wordt nu gewerkt en hopelijk lukt het deze voor het einde van het jaar in gebruik te nemen."
Ook is het meebrengen van een geleidehond of hulphond geen enkel probleem: "We zitten in een bos, dus het zou gek zijn als honden hier niet welkom zijn." Voorzieningen zoals een audio- of braillekaart hebben ze niet: "Er is eigenlijk nog nooit naar gevraagd. We hebben bijvoorbeeld een Engelse menukaart omdat daar veel vraag naar is, maar over een braillekaart heb ik nog nooit iemand gehoord. Mochten we de vraag krijgen, is dat zeker iets om te overwegen."
Uitdagingen voor de horeca
Het doen van aanpassingen aan een restaurant of bar is echter niet altijd even gemakkelijk als dat Hendrik het doet lijken: "Wij hebben de mazzel dat het onze eigen panden zijn, dus alles wat we doen is een meerwaarde voor het pand. Als je huurt, wat het geval is voor veel eigenaren van restaurants, is het een ander verhaal." Horecaeigenaren zijn dan afhankelijk van een huurbaas en bovendien minder geneigd te investeren in een huurpand. "Als je huurbaas welwillend is, dan kun je de kosten in ieder geval samen delen. Dat maakt het wel gemakkelijker."
Kosten voor een lift zijn al snel € 25.000,- en het aanleggen van een volledig MIVA-toilet kost ook zeker duizend euro. Niet iedere ondernemer kan deze bedragen ophoesten en de subsidies vanuit de gemeente zijn ook niet altijd toereikend om alle aanpassingen door te voeren. Ook moet voor grote verbouwing vaak een vergunning worden aangevraagd, waar veel tijd overheen gaat. "Maar soms moet je bepaalde aanpassingen gewoon doen. Zo'n oprit maakt ons restaurant toegankelijker voor meer mensen en ik ga ervan uit dat de gemeente dat alleen maar ondersteunt."
Hoe toegankelijk is jouw restaurant?
In ons gesprek met Claudia Rosbergen gaf zij enkele tips om een restaurant, bar of café toegankelijker te maken. Ook zijn wij met het zicht op de Week van de Toegankelijkheid erg benieuwd hoe toegankelijk de Rotterdamse horeca al is. Daarom roepen we alle ondernemers op om ons te laten weten hoe goed hun zaak bereikbaar is.
Heeft het restaurant een MIVA-toilet, is er een oprit of speciale menukaart voor blinden of slechtzienden aanwezig? De Buik hoort het graag! Laat ons via rotterdamtoegankelijk@debuik.nl weten wat de situatie is voor jouw restaurant, zodat we alle informatie over kunnen nemen op onze website en je de Rotterdamse horeca toegankelijker maakt voor een groter publiek.