Terug in de tijd: SS Rotterdam

De laatste aflevering 'Terug in de Tijd'. We brengen een bezoek aan het ss Rotterdam, de trots van de Holland Amerika Lijn.

17 Jun 2016 Jaino Mohammedamin

blogger Jaino is een Geschiedenis student op de Erasmus Universiteit. Komend uit een klein pittoresk dorpje in Gelderland heeft hij de rust omgeruild voor een stads bestaan om in Rotterdam te studeren.

Restaurant toevoegen aan favorieten

Club Room by ss Rotterdam

3e Katendrechtsehoofd 25, Rotterdam Maaltijd: Diner Stadsdeel: Zuid Keuken: InternationaalNederlands Prijsniveau: Betaalbaar Bekijk restaurant

Terug in de tijd: SS Rotterdam

Alweer het laatste artikel in de rubriek 'Terug in de Tijd', de tijd vliegt. Voor het laatst op zoek naar de oudste horecagelegenheden in de Havenstad. Zoals we bij De Buik maar al te goed weten, hebben wij over het aantal hippe en trendy restaurants en cafés in Rotterdam niets te klagen. Maar wie hebben het fundament gelegd voor al deze horecatoppers? Deze week: het ss Rotterdam

Rotterdam wordt gekenmerkt door haar havengeschiedenis. Vorige week gingen we langs bij Rotterdams icoon Hotel New York, vanuit hier vertrokken duizenden Europeanen richting het beloofde land, de Verenigde Staten. Ze stapten aan boord van schepen van de Holland-Amerika Lijn (HAL), zoals het ss Statendam en het ss Rotterdam, op zoek naar een beter bestaan. Hoogste tijd om eens een kijkje te nemen op het ss Rotterdam, dat ligt aan het Derde Katendrechtsehoofd.

De geschiedenis

Rotterdam was één van de vertrekpunten waarvandaan gelukszoekers vertrokken en de HAL was één van de grootste bedrijven in Europa die de oversteek naar de Verenigde Staten mogelijk maakte. In 1956 was het voor de HAL tijd voor vernieuwing. In 1956 bestelde de HAL een nieuw schip bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij. Een schip van 228 meter lang, 28 meter breed en 61 meter hoog. Dat waren de toentertijd fenomenale afmetingen voor een schip. De bouw van het stoomschip duurde maar liefst drie jaar en ging in samenwerking met een groot aantal interieurontwerpers, bedrijven en meubelmakers. Alles met een focus op luxe en functionaliteit.

In 1958 opende Koningin Juliana het nog niet afgeronde schip officieel met de historische woorden: ‘’Ik geef u de naam Rotterdam en wens u behouden vaart.’’ Op 3 september 1959 was het zo ver, de bouw wordt officieel afgerond en het schip is vaarklaar. Op dezelfde dag vertrekt het schip nog naar New York. Volgeladen met 12.000 passagiers en bemanning en de daarbij behorende bepakking vertrekt ze op haar eerste reis. De eerste acht dagen worden er maar liefst 31.000 eieren, 4.000 kroppen sla, 2.000 kilo roomboter en 10.000 kilo rundvlees gebruikt.

Aan de ketting

Tot 1971 vaart het ss Rotterdam haar tochten over de Atlantische Oceaan op een rustig tempo. In deze periode doet ze dienst als lijndienst tussen Rotterdam en New York, maar ook als cruiseschip. In 1971 wordt het schip echter overbodig als transportvoertuig. Door de opkomst van passagiersvliegtuigen is langdurige scheepvaart onnodig. De functie van het ss Rotterdam gaat daarom volledig over naar een fulltime cruiseschip dat tot de jaren ‘90 de wereldzeeën trotseert. Na deze periode wordt het schip gezien als te ouderwets, aangezien de voorwaarden voor cruiseschepen worden aangepast en de kosten voor de renovatie te hoog zouden zijn. Na een aantal laatste cruises in Europa wordt het ss Rotterdam in 2000 uit dienst gezet. Daarna wordt het schip aan de ketting gelegd in de Bahama’s.

Tegen het eind van 2004 wordt het schip verplaatst naar Gibraltar. De gemeente Rotterdam, met behulp van Stichting Behoud Stoomschip Rotterdam, weten het voor elkaar te krijgen om het schip terug te brengen naar de oude stek, de Rotterdamse haven. Er is echter een klein probleempje. Het schip is niet meer in staat om zelf te varen. Daarom wordt het schip van Gibraltar naar Cadiz en van Cadiz naar Gdansk gesleept, om vervolgens naar haar permanente ligplaats gebracht te worden, de Kop van Katendrecht.

En nu?

Na een flinke restauratie gaat het vernieuwde ss Rotterdam op 15 februari 2010 open voor het publiek. Het schip is zoveel mogelijk terug in haar originele staat gebracht waardoor alle gasten nog steeds verwelkomt worden in de grandeur van de jaren ’50. Naast 254 vernieuwde hotelkamers, twee bars en verschillende evenement- en vergaderzalen telt het schip ook twee restaurants, namelijk het Lido Restaurant en de Club Room. In het laatstgenoemde restaurant is het nog steeds mogelijk om klassieke gerechten te proeven die ooit aan boord geserveerd werden. Zo staat er op de huidige menukaart van de Club Room een garnalencocktail, die in 1964 tijdens een reis naar New York werd geserveerd.

Tot op de dag van vandaag is het ss Rotterdam een ware belevenis. Niet alleen voor toeristen, maar ook voor de Rotterdammer zelf. Een ideale locatie waar je kunt dineren, overnachten, vergaderen en zelfs trouwen. Na vele jaren is het Rotterdamse schip weer verenigd met haar thuishaven: Rotterdam en haar zusterhotel Hotel New York. En dat is maar goed ook.

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.

Peter Westhuis 21 Jun 2016, 8:51

Een kleine correctie in de tekst is wel noodzakelijk: Officieel konden 'slechts' 1456 passagiers op een reis mee, ondersteund door ongeveer 1200 man personeel. De 12.000 passagiers zoals in het artikel genoemd is wat overdreven. En als je 31.000 eieren verdeelt over 8 dagen 1450 passagiers en 1200 koppen bemanning hou je 1,5 eitje de man per dag over. Valt wel mee hoor!

Lees ook deze verhalen
Station Bergweg opent bezorghub in het Vroesenpark

In het Vroesenpark hoef je voortaan geen zware picknickmand meer mee te nemen. Via de bestelhub van Station Bergweg wordt je eten tot je kleedje bezorgd.

De Proef op de Sommelier met: Emy Koster

Voor de serie Proef op de sommelier gaat Niels van Laatum in gesprek met Rotterdamse sommeliers. In deze editie Emy Koster van Tres.

Thuiskomen bij Gamasot: Koreaanse gerechten in hartje Rotterdam

Bij Gamasot in de Pannekoekstraat proef je authentieke Koreaanse gerechten zoals bibimbap en bulgogi, geserveerd met huiselijke gastvrijheid.