Ze waren een van de eersten in Utrecht die tien jaar geleden het ogenschijnlijk simpele bakje filterkoffie hip en interessant maakten. Inmiddels is Koffie Leute niet meer weg te denken van de Westerkade. Met hun liefde voor eerlijke koffie én muziek zijn ze een van koffieplekjes in Utrecht waar je het liefst uren wilt blijven hangen.
Koffie Leute: liefde voor filterkoffie

Tot een jaar of tien geleden werkten eigenaren Martijn Engels, Olivier Vos en Dirk van der Maarel alledrie nog in loondienst bij koffiebar Gutenberg op de Uithof. Hier raakten ze besmet met de liefde voor koffie en besloten naast hun baan op festivals filterkoffie te gaan verkopen. Stiekem was een van de redenen dat ze dit deden om gratis op een festival te komen, maar het was voornamelijk om het ambacht van het zetten van de volgens hen ondergewaardeerde filterkoffie te delen. Anders dan barista’s die volgens hen tof stonden te doen achter de bar, bedachten zij een concept waarbij ze hun gasten meenamen in het zetten van filterkoffie. Toen de zomers plotseling volstonden met het werken op de festivals maakten ze de afweging. Gaan we iets doen met onze studie? Of volgen we onze liefde voor koffie en ondernemen? Het werd het tweede en de festivals werden ingewisseld voor de koffiebar op de Westerkade. En of het een goede keuze was? “We hebben er nooit een moment spijt van gehad”, stelt Dirk.
Eerlijke koffie smaakt lekkerder

Koffiebar Koffie Leute bestaat in september alweer 7,5 jaar en menig Utrechter weet zijn of haar weg richting de zaak te vinden. Nog altijd heeft de filterkoffie, naast de espressobar, een prominente plek in de zaak. Dirk vertelt dat er met maar liefst vier soorten koffiebonen gewerkt wordt die allemaal heel bewust worden ingekocht. Eerlijke consumptie is voor de ondernemers een van de speerpunten. “Behalve dat de koffie lekker moet zijn, moet het ook zo eerlijk mogelijk zijn”, vertelt Dirk. Dit doen de ondernemers door te werken met ‘This Side Up’ een bedrijf dat transparantie hoog in het vaandel heeft staan en er naar streeft altijd eerlijk te handelen. Het lijntje tussen boeren en branders is hierdoor relatief kort en transparant. “We vinden het vooral goed om te beseffen dat hoe minder je voor je koffie betaalt, hoe minder de boer er aan over houdt. In het begin werd er nog niet zoveel over dit thema gesproken. Toen hebben we ook discussieavonden gehouden over dit onderwerp. Nu is het gelukkig iets waar steeds meer ondernemers en consumenten bij stil staan.”
Muziek en een hele goede tostie

Na drie jaar ondernemen werd Koffie Leute uitgebreid en werd het pand ernaast betrokken bij de zaak. Doordat er ruimte kwam voor een keuken werd de kaart die voornamelijk bestond uit koffie nu ook aangevuld met brunchgerechten. Op de kaart kwamen broodjes, warme oats en yoghurtjes te staan. En niet te vergeten de ‘hele goede tostie’. Volgens Dirk doet hij eer aan zijn naam. Maar er werd ook vooral plek gecreëerd voor een hun tweede liefde. Muziek. Naast koffie en brunch verkopen ze ook platen. Voornamelijk van underground platenlabels en artiesten die niet zo snel op een andere plek te vinden zijn. “We hebben de afgelopen jaren geleerd dat zo lang je ook blijft doen wat je zelf leuk vindt, je de juiste mensen aantrekt, ook hierbij werkt het. We zijn heel informeel en door deze passie te delen, bouw je een band met elkaar op. En dat blijft uiteindelijk denk ik toch wel het succes van Koffie Leute.”