Morgen opent cocktailbar Noah op de hoek van de Oude Haven. Verwacht er een uitgebreid mix-assortiment met onder andere de hedendaagse favorieten in een nieuw jasje, experimentele cocktails van de toekomst én 'haute cuisine streetfood'. De Buik interviewde eigenaren Erikson Almeida Lima en Hani Asfdaai.
Op een foto van Tom Cruise aan de muur na – die uiteraard met een dikke knipoog verwijst naar eighties-film Cocktail – is Noah niet zo'n typische hippe cocktailbar met loungestoelen, maar is voor een ietwat rauwe, ruige entourage gekozen; kenmerken die Rotterdam zichzelf ook toedicht. De naam is geïnspireerd op de Ark van Noach, ‘de mooiste boot van de wereld’, en verwijst zo zijdelings ook naar de locatie van de bar: de (Oude) Haven van Rotterdam. ‘We zijn verliefd op de stad', verklaren Erikson Almeida Lima en Hani Asfdaai. 'Wij zijn hier geboren en getogen, twee oer-Rotterdammers met een grote passie voor de horeca. Het was ons op jonge leeftijd al snel duidelijk dat we zelf iets wilden betekenen voor de levendigheid van de stad.’
De mannen, die elkaar kennen van hun werkverleden bij Blender, hebben hun sporen in de horeca intussen ruimschoots verdiend. Almeida Lima is vier jaar lang als manager werkzaam geweest bij Elit, de voorganger van Noah op hetzelfde adres, maar ook in het buitenland heeft hij zijn kennis van cocktails in praktijk gebrachht: ‘Ik heb een jaar op Curaçao gewoond om er trainingen te geven in Europese gastronomie. Dat was een gigantisch avontuur, maar de bevolking aldaar heeft wel een andere werkinstelling, die wil vooral rustigaan doen. Daar heb ik dus wel iets te hoog mee ingezet,’ zegt een lachende Almeida Lima.
Collega Asfdaai werkte zich stapje voor stapje hogerop in de Rotterdamse horeca: begonnen als broekie bij McDonald's, vervolgens een baantje in de bediening van Hotel New York, en daarna bedrijfsleider bij Blender, waar hij alles leerde op het gebied van hospitality en cocktails. Zijn nieuwe doel: ‘We gaan perfectioneren wat we kunnen. Ik ga het gewoon zeggen: binnen een jaar willen we de beste cocktailbar van Nederland zijn.'
The Pig: Jim Beam met bacon
Behalve door middel van kennis moet ook het assortiment van Noah daarvoor letterlijk en figuurlijk de bodem leggen. Noah wil een breed smaakpalet bieden. Er is volop ruimte voor nieuwe ruimte voor mixen en experimenten op dat vlak, zoals de primeur van ‘The Pig’, waarin het aroma van bacon wordt gecombineerd met een Jim Beam black bourbon-whiskey, ahornnsiroop en coffeebitters. En anderzijds komen ook liefhebbers van gangbare cocktails volop aan hun trekken, al dan niet met bijzondere toevoegingen aan hun favoriete drankje. 'Uiteindelijk willen we jou helpen met datgene wat jij lekker vindt. Samen komen we er dan wel uit', beloven de eigenaren.
Hun cocktailkaart is in een chronologische volgorde opgebouwd en iedere pagina vertegenwoordigt een tijdperk. Zo word je als het ware meegenomen door de geschiedenis van de cocktail: van de drooglegging in de jaren twintig naar het tijdperk van de tiki’s en dan dóór naar de hedendaagse favorieten. De laatste pagina's van de kaart zijn bewaard voor Noahs visie op de nabije cocktailtoekomst, en drinks zoals The Pig die daar (nu al) bijhoren.
Haute cuisine-streetfood en Bloody Mary-ketchup
Uiteraard is het in Noah ook mogelijk een hapje te bestellen. Maar er wordt hier geen onderscheid gemaakt in lunch en diner, en ook voor een driegangen diner kun je er niet terecht.
‘Daar zijn we vanaf gestapt, volgens ons is dat concept sowieso aan het verdwijnen. Wat wij aanbieden is toegankelijk en betaalbaar. We noemen het ‘haute cuisine-streetfood’. Al het lekkers dat in diverse landen op straat wordt aangeboden, maar dan luxer opgemaakt. Het leuke ervan is dat je eindeloos kunt variëren.’
Twee creatieve koks gingen aan de slag voor de menukaart. De ingrediënten van de gerechten linken naar de geserveerde cocktails – voorbeelden zijn de Bloody Mary-ketchup van de luxe hotdog (met grove picalilly, zoetzure rodekool, en krokante mosterd) en de limoncello-mayonaise van de Fish & Chips (letterlijk met chips, maar ook friet, zeebaars, gamba’s, asperges en zee-groenten). En het brood? Dat komt natuurlijk van Jordy’s Bakery.
In de weekends biedt Noah de gelegenheid te dansen op eighties- en nineties-muziek. Dan is het een goed uitgevoerd ‘feestcafé’, zoals Erikson en Hani het zelf noemen. 'We gaan voor het verkopen van gezelligheid, we bieden een warm deken en zorgen dat mensen met een glimlach vertrekken. Dat is ons belangrijkste doel.' Om de permanent brede grijns van de eigenaren kan ikzelf in ieder geval niet heen: de passie en ambitie stralen er vanaf.