STOOKOLIE 010: Rotterdamse underground in een fles

Rotterdam heeft er weer een eigen drankje bij: STOOKOLIE 010. Pratend over het na-oorlogse verleden van Rotterdam ontwikkelde een groep kunstenaars deze bijzondere drank.

18 Okt 2017 Loïs Verkooijen

blogger Loïs is een echte Brabander, maar verliefd op Rotterdam. Én op reizen, taal en een lekker biertje op het terras. Die dingen zijn trouwens ook prima te combineren. Als freelancejournalist en cultureel antropoloog heeft ze een bijzondere kijk op de stad. Voor de buik verkent ze de diversiteit van de Rotterdamse horeca en gaat ze op zoek naar bijzondere mensen en unieke verhalen.

STOOKOLIE 010: Rotterdamse underground in een fles

Rotterdam heeft er weer een eigen drankje bij: STOOKOLIE 010. De vrienden Joost, Silvia, Han, Paul en Henny, kunstenaars uit de nul-generatie, hebben de drank bedacht en ontworpen. Pratend over het oude karakter van Rotterdam ontstond STOOKOLIE; een krachtige drank met het karakter van Rotterdam. Silvia B., kunstenares, beeldhouwer en medebedenker van Stookolie, vertelt ons alles over dit nieuwe product. En we gaan natuurlijk even proeven.

De groep praatte vaak met elkaar over Rotterdam en de haven. Zo vonden ze dat de oorlog en de wederopbouw veel heeft betekend voor de stad. ‘’Rotterdam is in de jaren ‘80 veranderd in een ruwe stad. Er was veel leegstand, werkeloosheid, junkies en prostitutie. Rotterdam is nu helemaal opgeruimd. De haven is weg uit de stad en Rotterdam is een toeristische trekpleister aan het worden’’, vertelt Silvia. STOOKOLIE 010 is een drank voor iedereen met heimwee naar de ruige stad. Een roetzwarte drank: ‘’want Rotterdam was na de oorlog een stad van arbeiders, roet en zweet. Huizen waren nog dichtgetimmerd, wachtend op herstel van het bombardement.’’ Ook de Koude Oorlog maakte veel indruk: “Waarom zou je je mooie jurk nog tot de kerst bewaren? Trek hem nu aan! Morgen valt misschien wel die bom. Met dit idee zijn we ook met STOOKOLIE 010 gestart.’’

Gewoon doen


Vanuit het niets begon het team een aantal jaar geleden aan hun eigen product. ‘’We wisten niet waar we aan begonnen, maar we begonnen gewoon. Dat is ook een beetje onze mentaliteit vanuit het punkverleden. Zo konden we ook allemaal niet zingen of gitaarspelen, maar hadden we wel een bandje. Eigenlijk is Stookolie ook op die manier ontstaan. Gewoon doen’’, vertelt Silvia enthousiast.

Maar in het ‘gedoe’ met vergunningen had het team geen zin. Ze ontwikkelden een drankje en verkochten dat op straat vanuit de achterklep van een auto. ‘’Het smaakte echt he-le-maal nergens naar in eerste instantie”, lacht Silvia. “Maar we hadden een leuk flesje gemaakt en droegen mooi gestylde outfits uit de haringvisserij met lange zwarte olieschorten en mouwen. We waren eigenlijk meer een act dan een drank. Alleen al op dat imago verkochten we zo’n 200 flessen, terwijl het helemaal niet lekker was. Hier wilden we verder mee, maar dan natuurlijk wel legaal en lekker! We zijn gaan praten met verschillende destilleerderijen. Daar kwam Herman Jansen uit; een familiebedrijf uit Schiedam dat veel ervaring heeft met beginnende brands. Veel proeven, experimenteren en puzzelen later was daar STOOKOLIE 010.’’

Wat is STOOKOLIE 010?


Stookolie wordt een dubbele hartversterker genoemd. Het bevat 45% pure alcohol en is gekruid met zwarte peperkorrels. ‘’Zwarte peper is niet alleen pittig. Het heeft veel meer: kruidige smaken, houtsmaken, vleugjes van vanille en anijs,’’ vertelt Silvia. Het is wel het leukst om STOOKOLIE 010 te drinken als hij net uit de vriezer komt, dan komen de kou en hitte tegelijk. STOOKOLIE 010 is bedoeld te drinken als shot. Maar je kunt hem ook als cocktail drinken of mixen met tonic. ‘’De peper en het bittere van de tonic matchen, dat is heerlijk. Misschien wordt STOOK-tonic wel de nieuwe Rotterdamse versie van gin-tonic’’, hoopt Silvia.

Bijzondere tegenstelling

Inmiddels zijn we natuurlijk erg nieuwsgierig naar de smaak van het drankje. Silvia zet een ‘drinkmuziekje’ op (Booze and Blues’ van Ma Rainy) en pakt de bijpassende, zelfgemaakte porseleinen shotcups erbij. Bij de eerste slok word je sterk verrast door de alcohol. Maar dat zou ook kunnen liggen aan het feit dat het pas 11 uur ’s ochtends is. De sterke smaak van de peper blijft je direct bij. Maar terwijl de heftige eerste ontmoeting met STOOKOLIE wegebt, proef je de heerlijke, pittige, maar toch kruidige, misschien zelfs zoetige smaak van de peper. Dat maakt hem pittig en zacht tegelijk, dat is een bijzondere tegenstelling die hem heel lekker maakt. 

Design 


‘’We zijn erg trots op onze huisstijl en het design. Het is een echt kunstwerk geworden.’’ STOOKOLIE 010 zit in een stoere, industrieel ogende fles. De doppen zijn zelf gegoten met de symbolen van het merk. Leuk detail: je kunt de vijf verschillende symbooltjes sparen voor een gratis fles. De kleur van STOOKOLIE 010 is ook prachtig. De typische dieprode, bijna zwarte kleur is een duidelijke referentie naar de echte stookolie: rode benzine. De kleur staat dus voor brandstof en het roet van de stad, maar het geeft de drank ook een spannende underground sfeer die het merk ook op de site graag uitdraagt. 

Waar te koop?

Afgelopen vrijdag lanceerde STOOKOLIE 010 de drank in besloten kring. Op dit moment is het team nog op zoek naar slijterijen in Rotterdam waar ze het kunnen verkopen. Ze willen het ook graag in bars en restaurants gaan schenken. Vanaf 14 oktober is STOOKOLIE 010 al te koop bij Marko Poot aan het Rododendronplein en bij De Admiraliteit aan de Admiraliteitskade. Wij raden aan dit zeker even te gaan proeven.

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen
Zelf je eten bereiden of afmaken: je doet het bij deze 14 restaurants

Uit eten en zelf je eten voorbereiden of afmaken? Ontdek de leukste hotspots in Rotterdam voor bistro, hotpot, skewers en meer. Proef, deel en geniet!

Dit is volgens jullie het beste terras van 2025!

Jullie hebben de hele zomer kunnen stemmen op jullie favoriete terras van Rotterdam. De winnaar met 443 stemmen: By Ami!

Met dit kookboek kan je in een ramp nog steeds zalig koken

Een nieuw kookboek, uitgebracht door vier veiligheidsregio's. Naast recepten die handig zijn in een tijd van nood, vind je ook praktische tips.