Wie, wat, waar in de Fenix Food Factory

De Fenix Food Factory is open! Dat wordt van vrijdag tot en met zondag a.s. gevierd met een festival. De Buik stelt de Fenix-ondernemers alvast aan je voor

27 Mei 2014 Mirjam de Winter

blogger Mirjam is mede-oprichter van De Buik van Rotterdam. Ze kwam ter wereld met een paar honderdduizend extra smaakpapillen op haar tong.

Wie, wat, waar in de Fenix Food Factory

De Fenix Food Factory opent komend weekend haar deuren met een speciaal festival. In de verbouwde havenloods op Katendrecht werken zeven culinaire ondernemers die er hun ambachtelijk producten verkopen en maken. De Buik laat je alvast met Marijke, Tjomme, Wouter, Maarten, Jordy, Edwin en Arthur kennismaken. 

Marijke

Wie: Marijke Booij (30) van Booij Kaasmakers

Wat: boerenkaas (van rauwe melk).

Waar: de kazen worden gemaakt door het familiebedrijf Booij in Streefkerk. In de Fenix Food Factory verkoopt Marijke in een apart winkeltje de boerenkazen (en Franse kazen) en liggen ze te rijpen.

Waarom: Marijke komt uit een familie die al 300 jaar kaas maakt. Hoewel ze nooit van plan was het boerenbedrijf van haar ouders over te nemen, heeft ze na de Hotelschool in Maastricht en een (tegenvallende) marketing-functie besloten terug te keren naar haar roots. Haar ouders zijn inmiddels gepensioneerd, haar broer 'doet' de koeien en Marijke maakt de kazen. De koeien lopen 's zomers buiten in het veenweidegebied van Streefkerk, vlak bij de boerderij. De kaas wordt gemaakt van rauwe ochtendmelk. De verse melk wordt eerst 5 graden teruggekoeld en vervolgens ter plekke bereid. Deze traditionele bereidingswijze is volgens Marijke zeldzaam in Nederland. Waar haar ouders zich vooral richtten op 'gewone' boerenkazen experimenteert Marijke met smaken als truffel, sechuan-pepers en ontwikkelt ze een bierkaas (met ambachtelijk bier van buurman Kaapse Brouwers). En voor de vaste bezoekers van de Rotterdamse Oogstmarkt: op veler verzoek blijft Marijke ook daar haar kazen verkopen!  

Tjomme

Wie: Tjomme Zijlstra (34) van Kaapse Brouwers

Wat: ambachtelijk gebrouwen bieren in een Rotterdams jasje.

Waar: de bieren van Kaapse Brouwers worden ter plekke in de Fenix Food Factory gebrouwen, verkocht en geschonken. 

Waarom: brouwer en oprichter Tjomme Zijlstra studeerde filosofie en verbleef een tijdje in Londen, waar hij onder de indruk raakte van de craft-beer-movement. Een beweging die in de jaren tachtig begon in Californië, oversloeg naar Engeland, maar nu ook in trek begint te komen bij de Nederlandse bierdrinkers. Tjomme maakt ambachtelijk gebrouwen bier met gedurfde recepten en smaakexperimenten. Zoals de Kaapse Jaapie (vernoemt naar de legendarische Jaap Valkhoff): amberkleurig bier van het type Red Ale, met een zoet citrusaroma door de Amerikaanse hop. De brouwerij van Tjomme in de Fenixloods is tegelijkertijd een ruim café met tap, waar hij niet alleen zijn eigen bier, maar ook andere bijzondere merken verkoopt. En waar we ons misschien wel het meest op verheugen: 's winters brandt er een oude, grote houtkachel!

Wouter en Maarten

Wie: Wouter Bijl (33) en Maarten Bouten (32) van Firma Bijten en slagerij Bijten

Wat: paté-atelier en ambachtelijke slagerij met (goed) vlees uit de regio.

Waar: de open slagerij bevindt zich midden in de loods, de vleesbereiding gebeurt in aparte (afgesloten) ruimtes.

Waarom: Wouter studeerde scheepsbouwkunde aan de TU Delft en leerde na zijn studie compagnon Maarten kennen. Ze bleken dezelfde interesse te hebben in ambachtelijk bereid voedsel en wilden samen een boerderij beginnen. Toen dit plan sneuvelde, besloten ze zich te gaan verdiepen in het maken van patés en rillettes. Op een oud bedrijventerrein in Rotterdam-West maakten ze in een aangepaste bouwkeet hun producten, die werden verkocht aan horeca, delicatessenwinkels en op markten. In de Fenixloods hebben ze nu een volwaardige slagerij, met een vakkundige vakslager achter de toonbank. De slagerij werkt met hele dieren, het liefst biologisch, die gekocht worden bij veehouders en boeren uitde regio. In de grote koeling naast de toonbank kun je door een raam de geslachte varkens en koeien zien hangen. Hiermee wil de Firma Bijten klanten bewust maken van wat ze eten. Eet vlees met mate en alleen van 'goeie kom-af', luidt het motto van de firma. 

Tegenover de slagerij zit in een stalen, cilindervormige schuur ook de ciderwinkel van diezelfde Wouter Bijl. Want lang voordat hij interesse kreeg in ambachtelijk bereid vlees, begon zijn liefde voor cider. Wouter importeert met zijn bedrijf CiderCider de beste ciders Frankrijk, Spanje, Engeland en Duitsland. Een bijzonderheid, want het is de eerste ciderwinkel van Nederland. 

Jordy

Wie: Jordy Klootwijk (29) van Jordy's Bakery

Wat: ambachtelijk desembrood zonder toevoegingen.

Waar: het brood wordt gebakken in Jordy's productiebakkerij in Delfshaven. Naast zijn winkel aan de Nieuwe Binnenweg, verkoopt Jordy nu ook zijn broden in de Foodfactory.

Waarom: Jordy is opgegroeid in de bakkerij van zijn - in Rotterdam 'wereldberoemde' - vader Bakker Klootwijk. Maar hij wilde weg van de massa-productie en ging een bakkersopleiding volgen in New York, waar hij ambachtelijk brood leerde bakken. Jordy's desembroden zijn zonder broodverbeteraars en hebben een langer rijsproces dan fabrieksbrood. Jordy's brood is inmiddels ook razend populair in de horeca. In de Food Factory is een apart gedeelte ingericht als verkooppunt voor het brood en zoetwaren. Ook kun je er sandwiches kopen, belegd met bijvoorbeeld de paté van Firma Bijten of kaas van Booij. En met een kop koffie van buurman Stielman, een biertje van Tjomme of een glas cider van Wouter.

Edwin

Wie: Edwin Overmars (42) van Stielman Koffiebranders

Wat: vers gebrande kwaliteitskoffie. 

Waar: midden in de loods wordt de koffie ter plekke gebrand in Edwins splinternieuwe 5-kilo-brander. 

Waarom: Stielman is oud-Nederlands voor ambachtsman en dat is waar Edwin Overmars voor staat. In het dagelijks leven is hij onderzoeker op de TU-Delft, maar een paar keer week is hij te vinden in de oude havenloods voor het branden van zijn koffiebonen. Edwin vindt ondanks de wereldwijde hype rond koffie, dat het nog steeds een ondergewaardeerd product is: 'Al moeten we er ook weer niet al te overdreven over doen, want het blijft gewoon koffie.' Edwin besteedt daarom veel aandacht aan de selectie van zijn ruwe (ongebrande) bonen. Hij kijkt niet alleen naar de smaak, maar ook naar de herkomst en de aandacht die de importeur heeft voor de omstandigheden van de lokale boeren. Op den duur zou hij graag zelf de wereld over willen om op zoek te gaan naar de beste bonen. Het allerbelangrijkst bij Stielman Koffiebranders is de versheid, want die gaat snel achteruit en dat proef je. De koffie van Stielman is daarom nooit eerder dan een week tevoren gebrand. En ook te koop bij Jordy's Bakery en Kaasmakerij Booij.

Arthur

Wie: Arthur Nijhuis (29) van Rechtstreex 

Wat: verse streekproducten (en vers gemaakte soepen en quiches). 

Waar: de producten in de winkel in de Food Factory komen rechtstreeks van boeren in de omgeving.

Waarom: Arthur raakte geinteresseerd in streekproducten door het enthousiasme van Marijke Booij (van de kaasmakerij), die hij ontmoette in Maastricht tijdens zijn studie arbeidspsychologie. Vorig jaar startte hij een initiatief om samen met buurtbewoners uit verschillende Rotterdamse wijken rechtstreeks (en goedkoper) bij de boer in te kopen. Inmiddels doen zo'n 600 tot 800 Rotterdammers hier aan mee. Tachtig procent van de producten heeft volgens Arthur minder dan 20 kilometer afgelegd. En behalve dat het goed is om te weten waar je eten vandaan komt, zijn de mindere 'voedselkilometers' ook beter voor het milieu. Zo komen de biologische pastinaken en wortels van boer Chris Kempenaar uit Leimuiden en de appels van Arie Smorenburg uit Woerden. In de Fenixloods opent Rechtstreex de eerste echte winkel, waar behalve groenten, fruit en andere streekproducten, ook warme, verse soepen en quiches over de toonbank zullen gaan. 

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen