Johnny Doodle is échte Rotterdamse chocolade. Je kent het waarschijnlijk wel: die dikke repen met de sprekende verpakking en de pakkende quotes. Lekker natuurlijk, maar wij waren vooral nieuwsgierig naar het verhaal achter dit Rotterdamse merk. Op naar de chocoladefabriek dus!
Probeersels uit eigen keuken

We spreken af met Joshua Schaap en Suzanne Houthuizen, allebei lid van Team Johnny Doodle. Joshua, de huidige quality & innovation manager is er al vanaf het begin bij. Hij kreeg de opdracht om de allereerste repen te creëren. Dit ging in het begin nog wat knullig. De boodschappen werden gedaan bij diverse groothandels, waarna Joshua zijn creativiteit de vrije loop liet. Zijn achtergrond als kok en patissier kwam hierbij goed van pas. Door het gebrek aan chocolademallen zagen de eerste prototypes repen het licht in de plastic bakjes van de afhaalchinees. Joshua moest zijn repen pitchen tijdens een interne vergadering en besloot alles in big shoppers van allerlei winkels te vervoeren. Wegens de zomerse temperaturen die dag overleefden de repen de reis ternauwernood. Gelukkig was de pitch een succes en zijn de uitgewerkte versies van Joshua’s creaties sindsdien in de schappen te vinden.
Technische aspect

Na dit verhaal zou je het niet zeggen, maar de productie van chocolade is behoorlijk technisch. Gelukkig hoeven we niet bang te zijn voor een saai verhaal. Ingewikkelde scheikundige details worden ineens razend interessant als Joshua vertelt. Door zijn liefde voor chocola is hij voor de leek misschien lastig bij te houden, maar daar is hij zich zelf ook van bewust. Hij drukt ons echter op het hart dat hij graag wil dat men weet dat er veel komt kijken bij het produceren van lekkere chocolade. Kwaliteit staat hoog in het vaandel, maar chocolade moet natuurlijk ook gewoon lekker zijn! Joshua vertelt ons hoe zij alleen gebruik maken van cacaoboter en niet van andere bulkmiddelen. Deze cacaoboter van hoge kwaliteit zorgt ervoor dat de chocolade een hardere bite krijgt, aldus Joshua. Deze bite in combinatie met de andere ingrediënten, die bij de repen op de chocola liggen in plaats van erin zijn verwerkt, zorgen voor perfect complementerende smaken.
Smaakvolle anekdotes

Het Rotterdamse chocoladebedrijf maakt niet zomaar chocolade. Het bedrijf transformeert speciale smaken en ervaringen tot een chocoladereep. Zo is één smaak gebaseerd op het pavlova-dessert en is een bezoek aan de Italiaanse Saronno ook omgevormd tot een reep. Dat laatste bleek trouwens lastiger dan gedacht. De zoektocht naar het perfecte bitterkoekje duurde lang en de verhouding van zoete en bittere amandelen was moeilijk te bepalen, maar uiteindelijk is het gelukt: Italië, Amaretto, bitterkoekjes… alles in één heerlijke reep chocolade.
Met snoepen doe je ook nog iets goeds!

“Wij willen met onze repen vernieuwing en plezier terug in het chocoladeschap brengen.” vertelt Suzanne Houthuizen, de junior communication manager. “Op drie punten onderscheiden de repen zich van de rest. De opvallende verpakking vertegenwoordigt het eerste punt. Die verpakking bevat vervolgens punt twee: robuuste Belgische chocolade rijkelijk bestrooid met ingrediënten. Het derde punt is minder goed zichtbaar, maar daardoor niet minder belangrijk. Met het kopen en eten van de chocolade doe je namelijk ook nog iets goeds, namelijk het steunen van de Johnny Doodle Foundation.” Van elke verkochte chocoladereep gaat er € 0,10 naar deze stichting. Het team staat in direct contact met de Ghanese cacaoboeren en helpt hen waar nodig. In 2015 is het hele team naar Ghana gegaan om de boeren te vragen wat zij het hardste nodig hadden. Dit bleken kruiwagens, machetés en kaplaarzen te zijn. Zo gezegd, zo gedaan: de cacaoboeren hebben alles gekregen wat zij nodig hadden. De doelen van de Foundation zijn hiermee echter nog niet bereikt. Dit is nog maar het begin. Met de jaren zal er een waterput en een school worden gebouwd. Met eten van chocola verbeter je de wereld dus een heel klein beetje. Wel moet worden opgemerkt dat het verbeteren van de wereld niet het voornaamste is van dit Rotterdamse bedrijf. Zij maken simpelweg lekkere chocolade, maar proberen wel om de leef- en werkomstandigheden voor de families in Ghana waarmee zij samenwerken te verbeteren.
Vanaf de keukentafel in een appartement van één van de huidige medewerkers naar de schappen van diverse supermarkten: Johnny Doodle heeft een aardige groei doorgemaakt het afgelopen jaar en zal waarschijnlijk alleen nog maar meer groeien. Wij blijven benieuwd!