Uit ons lijstje van vorige week is wel gebleken dat je heel wat verschillende producten kunt kopen in de Markthal. Van exotische vruchten en sambal tot macarons en thee. Maar ook, worst! Bij Monsieur Saucisson verkopen ze wel meer dan 40 verschillende soorten worst. Zo hebben ze er worst van ezelvlees, stier en kangoeroe, al hebben ze ook gewone worst met iets extra’s. Denk aan truffel, vijgen of blauwe kaas. En het mooie is, je kunt ze eerst proeven, voordat je tot aanschaf over gaat. Vandaag het verhaal van ‘Meneer Worst’, beter bekend als Monsieur Saucisson.
Het begon een aantal jaar geleden. Remco van Hintum en Bart Gijsbers kenden elkaar van de hotelschool, waar ze samen in het dispuut zaten. Remco studeerde in 2007 af en Bart volgde hem een kleine twee jaar later. Terwijl Bart ging werken voor een groot specerijen en kruidenbedrijf in Thailand, had Remco altijd de drang om te ondernemen.
Van alle markten thuis

Remco stond van kleins af aan al op de markt, waar hij van alles en nog wat verkocht. Van pannen tot bestuurbare auto’s, hij verkocht 't met een uitgebreid verhaal en zo wist hij iedereen wel iets te verkopen. Helaas gingen de zaken in de winterperiode wat minder voorspoedig. Door de kou hadden veel marktbezoekers geen behoefte aan een lang verhaal of babbeltje. Het was dan ook in de winter dat Remco begon met het verkopen van zijn inmiddels bekende worst.
Onder de naam ‘Smaak van vakantie’ begon hij met de verkoop. Op de buitenmarkt in Delft werd hij aangesproken door de directie van de Markthal, met de vraag of hij zich niet zou willen vestigen in de Rotterdamse foodhall. Hoewel de Markthal toen nog niet de bekendheid had die het nu heeft, leek het de marktkoopman een goed plan. In eerste instantie wilde de Markthal hem een contract aanbieden van tien jaar. Maar dat was in de ogen van deze geboren ondernemer toch echt te lang. Na veel onderhandelen wist Remco iets anders te regelen: hij begon met een pop-up store, van eind 2014 tot begin 2015.
Na twee weken werd al snel duidelijk dat zijn winkel een succes werd. Ze zouden niet meer weggaan. Dit vermoeden werd nogmaals bevestigd toen na twee dagen alle worst uitverkocht was. Naar aanleiding hiervan raceten Remco en Bart naar Frankrijk, waar ze met twee afgeladen auto’s weer thuis kwamen. Na drie maanden pop-up besloten de heren zich definitief te vestigen in de Markthal.
Wat de kracht is van Monsieur Saucisson? Volgens Bart is dat de grote keuzemogelijkheid, het kunnen proeven en een goede, duidelijke prijs. Daarnaast zijn de worsten lang houdbaar en makkelijk mee te nemen. Dat maakt het voor de toerist een leuke souvenir voor thuis.
Ambities

Er werden weekendkrachten aangenomen en de kraam werd opgeknapt. Het succes van de Markthal deed de heren het hart sneller kloppen. Niet alleen hebben ze nu een winkel in de Markthal, maar zijn ze ook uitgebreid naar Amstelveen en Hoofddorp. Blijkbaar waren de miljoenen bezoekers in de Markthal nog niet voldoende. Naast de kraampjes zijn ze tevens te vinden op evenementen. Denk aan food truck festivals als Eeterij op Wielen en Amsterdam Kookt. Hoewel ze er nu nog staan met bakfietsen en kleine kraam, zijn ze hard op weg om een eigen food truck te ontwikkelen, zodat heel Nederland daar zijn worst kan kopen. De ambities van de mannen? Ze willen binnen een tijdsbestek van vijf jaar, maar liefst 10 winkels hebben geopend. Ze zijn in ieder geval al goed onderweg. Nog steeds niet overtuigd? Kom dan eens proeven, want zoals de heren zelf altijd zeggen: 'Eten is weten!'