Vanaf hun 87ste restaurant eten we met Moni en Peter mee

Moni Otte en Peter Goldman spraken af één keer in de maand uit eten te gaan in een restaurant waar ze niet eerder waren. Ze zijn nu toe aan nummer 87.

4 Apr 2014 Frank van Dijl

blogger Frank is mede-oprichter van De Buik en was er tot 1 juli 2015 aan verbonden.

Vanaf hun 87ste restaurant eten we met Moni en Peter mee

'Zullen we voortaan één keer in de maand samen uit eten gaan?' Zo begonnen Moni Otte en Peter Goldman in januari 2005, zonder opzet, een culinaire traditie. De regels waren simpel en strikt en zijn nooit veranderd: de een kiest de ene maand, de andere de maand erop een restaurant dat ze nog nooit samen hebben bezocht. 87 restaurants verder gaan Moni en Peter hun ervaringen opschrijven voor De Buik.

De keuze blijft zo lang mogelijk een verrassing voor de ander. De vervoerskeuze is vrij, maar wie kiest voor de auto is de bob.
'We startten heel toepasselijk bij Entree. Een klein restaurantje aan de Karel Doormanstraat. Fusion van Italiaans met oosters op vierkante borden. Precies zoals alle trendy restaurants van toen. Er is ons niet veel meer bijgebleven van die eerste keer. Zo gaat dat vaak, met eerste keren,' zegt Moni.

Verkeringen kwamen en gingen

Inmiddels zijn ze 87 restaurants verder. Verkeringen kwamen en gingen, regeringen vielen en carrières namen onverwachte wendingen. Maar Moni en Peter — voor de goede orde: geen stel in de romantische betekenis — aten voort in Rotterdam. Ze deelden elkaars lief en leed maandelijks met glazen goede wijn en borden vol smaken uit de hele wereld, van buurtrestaurant tot sterrenzaak. (Hun vijftigste date werd gevierd in Amarone).
'Er is elke maand wel wat. Een verrukkelijke bisque kan de daaropvolgende keer afgelost worden door een teleurstellende visstick. Een geweldige gastvrouw maakt een avond volmaakt terwijl een maand later een onwetende ober de avond hilarisch verknoeit. Maar gelukkig zijn we in de meeste gevallen wél gastvrij en culinair verwend, werden de verwachtingen waargemaakt, en soms overtroffen,' vertelt Peter.

Want natuurlijk is het belangrijk dat het eten lekker is. Daar zijn in de loop der tijd wel meer wensen bij gekomen. 'We zijn erg gevoelig voor de bediening en de sfeer die een zaak uitademt. En vertel ons vooral geen verzinsels over het eten of de wijn. We trappen er niet meer in!'
En nu is het zover: vanaf nu schrijven ze op wat ze meemaken op hun maandelijkse eetafspraak. 'Dat doen we in onze eigen, ongedwongen stijl. Uitgangspunt blijft dat het ónze avond is, waar gelukkig nog veel meer besproken wordt dan alleen het eten. Daar is het tenslotte om begonnen,' beloven Moni en Peter.

Morgen hun eerste verhaal op De Buik

Inderdaad: dit weekend debuteren ze met hun verhaal over het 87ste restaurant dat ze gezamenlijk bezochten. Welk restaurant dat is, houden we nog even geheim. Elke maand beschrijven ze op De Buik van Rotterdam hun laatste gezamenlijke eetervaring.
Dit zijn de 86 restaurants waar Moni en Peter niet over geschreven hebben: Entree, Warisan, 4 Seasons, Sari Agung, Mme Maigret, Wijn of Water, Euromast, Loos, Taberna Dushi, Old Dutch, Zinc, Lux, Fugu, Azzia, Stockholm, Bagel Bakery, Osix, Louis, Sparta, O'Pazzo, Huson, Fritschy, Ono, De Kleine Ondeugd, Kip, La Cazuela, Xie, Mastika, Branco, Blue Mekong, Eendracht, Quote, Las Palmas, Van de Boer, Mimosa, Boerengat, Watertoren, Bloom, Rivium Royale, Parkheuvel, Ivy, Z&M, Mevrouw Meijer, Zino, Kwiezien, Wereldmuseum, Zeezout, De Jonge de Jong, La Vilette, Amarone, A Proposito, 't Oude Bruggetje, De Engel, Spaghettata, Borgo d'Aneto, De Machinist, Blij, Blender, Pierre, Rosso, Pasta Genova, Lei, NRC Cafe, De Unie, Allure, De Matroos & het Meisje, Rodin, Quartier du Port, SanSan, Antichic, Miller's, De Harmonie, Bird, Restaurant de Jong, Dizzy, Vicini, Stadshal, Uit je eigen stad, Fjord, Rotown, Bistrot du Bac, Asian Glories, Vis aan de Maas, Blauw, Vislokaal Kaap..

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.

René Schutte 5 Apr 2014, 10:03

Wat een geweldig idee om de Rotterdammer een Rotterdamse waardering mee te geven over bestaande of nieuwe restaurants. Proficiat en ik ben nu al fan.....

Lara R 5 Apr 2014, 10:37

Ik kijk al uit naar de verhalen, heel leuk!

Willeke 5 Apr 2014, 11:41

Heel leuk! Kan niet wachten op nieuwe tips!

Merel 5 Apr 2014, 20:48

Dit klinkt heel leuk. Ik kijk er naar uit om het te lezen!

Tim van Bruggen 8 Apr 2014, 16:36

Ik reserveer alvast een tafeltje bij Moni en Peter... ;-)

Lees ook deze verhalen
Brasserie Jules: waar Parijs en Rotterdam elkaar ontmoeten

Brasserie Jules brengt Parijs naar hartje Rotterdam. Ontdek het verborgen terras, Franse klassiekers en het vernieuwde concept aan de Coolsingel.

Uit ons magazine - editie 04: de mooiste wandelroutes én goed eten in Nederland

We geven een voorproefje uit de nieuwe editie van Buik Magazine, met wandelroutes waar natuur en goed eten samenkomen in stad en landschap.

Koel de stad in: 12x ijssalons in Rotterdam die je moet proeven

Zin in ijs? Ontdek de 12 beste ijssalons in Rotterdam met verrassende smaken, ambachtelijk bereid en voor elke ijsliefhebber iets lekkers.