Dave is de kok van The Kik. Hij kookt vooral oosters

Op 25 april verschijnt het tweede album van The Kik dat toepasselijk 2 heet. Dave von Raven onthult Sarah Schulten van De Buik zijn favoriete eetplekken.

14 Apr 2014 Sarah Schulten

blogger Sarah werkt als freelancer in de mode en kunstbranche. Haar passie is het vertalen van haar ideeu00ebn in foto, event of artikel.

Dave is de kok van The Kik. Hij kookt vooral oosters

In onze serie Wat eten bekende Rotterdammers en waar doen ze dat? vandaag twee mannen van de succesvolle band The Kik. Veel Rotterdamser krijg je ze niet. Maar gek genoeg ontmoet ik Dave von Raven en Arjan Spies op een terras in Amsterdam-Noord. 'Ik heb geen wit bier, alleen een paasei,' meldt de serveerster. We kijken elkaar verbaasd aan: een paasei? Wat is dat in godsnaam?

Terwijl de serveerster ons Paasij-biertje *) op tafel zet begint het Dave te dagen: 'Het is over een week Pasen en we zitten hier aan het IJ. Ja, ja humor! Dat hebben ze wel, hè, die Amsterdammers.'

The Kik is bekend in heel Nederland sinds ze in 2012 huisband werden bij De Wereld Draait Door. Vooral leadzanger Dave von Raven met zijn onmiskenbare 60's-style en Rotterdamse accent is populair. Maar ondanks nationale fame zit Dave nog net als vroeger het liefst in Rotown, vertelt hij. 'Daar kom ik al jaren. De eerste keer was bij een optreden van de band van mijn broer (mijn grote voorbeeld). In die tijd werd je optreden op cassette opgenomen en dan kon je die mee naar huis nemen. Echt bijzonder, toen. Ik zit er nog vaak en treed er ook op. Knap zoals Rotown al die jaren een stijlvol programma heeft weten te behouden. Ook in de jaren dat het minder ging met de bands en de muziek. Zij bleven maar bier schenken om de bands te kunnen betalen. En elke avond weer die tent leeghalen en de stoelen opnieuw neerzetten. Echt geweldig.'

Portugees eten op een schip

Zit je altijd in Rotown of kom je ook elders?
'In de Wijnhaven ligt een schip waar ze Portugees eten hebben. Eerst heette dat Tinto en nu weer gewoon zoals het schip stond geregistreerd: V11. Vanaf het dek of beneden kijk je lekker uit op de Leuvehaven. Een oase van rust in de stad en het eten is goed. Op 3 mei hebben ze een officiële opening. Je had ook een goede thai in de Proveniersbuurt. Zoëen met klapstoeltjes waar de wc-rol midden op de tafel staat. Maar toen ik er laatst met mijn band kwam, was het niet zo goed meer.'

En wat betreft de poppodia?
'We hebben inmiddels op heel veel plekken gestaan. Drie jaar geleden traden we voor het eerst als The Kik op in De Machinist. Arjan heb ik ontmoet in de Exit. Het was liefde op het eerste gezicht'.

Jullie zijn grote fans van The Beatles en weten alles van ze. Weten jullie nou ook wat zij graag aten?
'Daar hadden ze het eigenlijk nooit over. Net als dat ze nooit zeiden voor welke voetbalclub ze waren, terwijl het toch vier gasten uit Liverpool zijn', zegt Dave bedenkelijk.
'Ik kan me wel herinneren dat Ringo altijd Heinz Baked Beans at', zegt Arjan. 'Ringo was allergisch voor alles. In India had hij altijd die bonen bij zich. Er is een foto dat ze met z'n vieren die bonen zitten te eten.'
'Ja', vult Dave aan, 'en Paul werd vegetarisch. Dat kwam door Linda [Eastman]. Linda had zelfs een lijn met sojavlees en gepaneerde tofu. Ik heb ooit zo'n doos gekocht om m'n verzameling compleet te houden. Die tofu heb ik weggegooid, hoor. Waar ze uit eten gingen? Geen idee. In de sixties was eten ook anders. Toen kreeg je echt geen mooi gedrapeerd broccoli'tje op je bord. En Engeland loopt sowieso culinair een jaartje of honderd achter, maar die Paul McCartney zal inmiddels aardig wat kaviaar achter z'n kiezen hebben.'

Eten jullie ook alleen bonen of kookt er iemand voor de band?
'Dave is de kok van de band', zegt Arjan. 'Hij kookt vooral oosters.'

Spullen halen op de West-Kruiskade

'Ik kijk zelfs naar 24 Kitchen met Rudolf', zegt Dave. 'Lachen, joh, die Rudolf was vroeger punk zegt-ie. Zie je het voor je? Ik hou van koken. Ik ga meestal naar de West-Kruiskade om spullen te halen. Dat is sowieso een leuke buurt aan het worden.'

Vind je Rotterdam hip geworden?
'Ja, 'tuurlijk. Er worden ook toffe dingen gedaan. Leuke initiatieven zoals Schorem. Ik heb niet zoveel met die hipheid, maar ik vind het geen probleem als anderen meegaan in zo'n hype. Ik ben al jaren zoals ik er nu uitzie. Zo'n Beatlekapsel kwam een tijd geleden opeens weer in. Toen zag ik in een club in Amsterdam opeens 300 man met Beatlehaar lopen. Dat is gaaf, dacht ik. Een week later stonden diezelfde 300 man als cowboy verkleed. Kijk, dat is ook het verschil tussen Rotterdam en Amsterdam. Wij hebben minder met die trends. En dat vind ik tof. Maar Amsterdam heeft ook haar charme. Mensen die niet naar Amsterdam gaan, begrijp ik niet. Dat je ergens nou niet welkom bent, oké. Maar dat je je eigen ergens niet welkom máákt, dat snap ik niet.'

The Kik presenteert op 25 april het tweede album 2 in Rotown. Waar anders?

*) Paasij is een vroeg lentebokbier dat wordt gebrouwen door Brouwerij 't IJ.

Op de foto Arjan Spies en Dave von Raven.

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen
Uit ons magazine - editie 04: de mooiste wandelroutes én goed eten in Nederland

We geven een voorproefje uit de nieuwe editie van Buik Magazine, met wandelroutes waar natuur en goed eten samenkomen in stad en landschap.

Koel de stad in: 12x ijssalons in Rotterdam die je moet proeven

Zin in ijs? Ontdek de 12 beste ijssalons in Rotterdam met verrassende smaken, ambachtelijk bereid en voor elke ijsliefhebber iets lekkers.

Club de Buik: De favoriete plekken van Reinier van Vliet

We spreken voor Club de Buik tip met Reinier van Vliet, die tipt ons een lijst adressen in Amsterdam.