Tussen vastgoed en verse koffie zoekt deze horecamakelaar naar plekken met een ziel

De Buik spreekt met Adhoc-horecamakelaar Henk Sluiter over zijn baan waarbij hij verkopers helpt hun zaak te verkopen of om de perfecte locatie te vinden.

22 Dec 2025 Gesponsord

blogger Dit artikel is gesponsord. De Buik biedt merken en leveranciers de mogelijkheid om hun doelgroep te bereiken.

Tussen vastgoed en verse koffie zoekt deze horecamakelaar naar plekken met een ziel

Elke week poppen ze op in onze steden: die kleine koffiebar om de hoek, eetcafés die de wijk tot leven brengen en terrassen waar je altijd terecht kunt voor een goede borrelplank. Achter die nieuwe adressen zitten mensen die hun stadsgenoten willen raken met hun favoriete eigen zaak en dáárachter iemand die hen helpt die droom waar te maken. In de randstad kan dat zomaar Henk Sluiter van Adhoc horecamakelaars zijn.

Essentieel horecahart​

Henk begon ooit als stagiair van de Hogere hotelschool bij Adhoc. Hij mocht blijven en is nooit meer weggegaan. “Het is mijn eerste baan”, lacht de huidige directeur. Ruim dertig jaar later werkt hij er nog steeds, samen met een team van negen collega’s met een horeca of hotelschool-achtergrond. “Dat horecahart is essentieel. We weten hoe ondernemers denken en wat ze belangrijk vinden. Zo kunnen we beter meedenken, of ze nu hun droomplek zoeken of hun levenswerk willen overdragen.”

Adhoc helpt verkopers om ondernemers te vinden die de zaak willen overnemen of willen starten in een kersvers pand van een vastgoedpartij. Prachtig werk, vindt Henk: “Eén been in de horeca, één been in het vastgoed.” Die twee werelden lijken haaks op elkaar te staan: emotie en beleving tegenover cijfers en contracten, maar “juist die mix maakt het werk spannend.”

​De realiteit achter volle terrassen

Het lijkt vaak alsof de horeca bloeit als nooit tevoren, met volle terrassen en weken tevoren reserveren, maar Henk weet dat veel ondernemers het nog altijd zwaar hebben. “Ze hebben nog steeds last van de nasleep van corona. Bovendien zijn personeelskosten met dertig procent gestegen, is er inflatie en blijven energierekeningen fors. Je ziet volle terrassen, maar dat betekent niet dat iedereen winst maakt.”

Gelukkig voor ons horecaliefhebbers, en voor de makelaar, zijn er nog genoeg mensen die willen en kunnen te starten. “Opportunisme is de gemiddelde horecaondernemer niet vreemd”, lacht Henk. Er zijn altijd mensen die hun droom willen najagen, soms met wat kleinere investeringen of een laagdrempeliger concept dan voorheen. “En wie nu begint, heeft geen restschuld van corona en start dus zonder rugzak.”

​De kracht van een goede plek

De markt voor horecapanden is in de kern weinig veranderd, behalve dat ondernemers nu beter voorbereid zijn. “Ze zijn beter financieel onderlegd en dankzij internet kunnen ze zelf locaties vinden en onderzoeken”, zegt Henk. Maar er zijn ook nieuwe obstakels. 

“We lopen nu tegen netcongestie aan: het stroomnet zit vol. Een pand kan dan simpelweg geen stroom krijgen en dus niet open. Daar moeten we scherp op zijn.” Wat nooit verandert, is het belang van locatie. Goede plekken doen het volgens Henk altijd goed. “Zelfs midden in de pandemie vonden we daar kopers voor.”

De zaak doorgeven

O'Pazzo in Rotterdam

Zijn favoriete momenten zijn wanneer hij iemand kan helpen zijn zaak door te geven. “Sommigen hebben hun hele leven in die zaak gestoken, het is hun kindje. Het is mooi als dat verhaal verder gaat." Zoals bij O’Pazzo Rotterdam, dat sinds 1990 bestaat en onder een nieuwe eigenaar verder ging met hetzelfde concept. 

“Daar komt veel emotie bij kijken bij de oude eigenaar.” Maar de nieuwe eigenaar kon er uiteindelijk een tweede vestiging aan toevoegen. “Dat is echt prachtig, een stukje horecageschiedenis dat doorgaat.”

En als Henk zelf ooit een zaak zou beginnen? Hij lacht. “Een laagdrempelig restaurant aan het water met gastvrijheid en zonder poespas.” Dat blijft toch de kern, zowel in de makelaardij als de horeca: “Mensen een goed gevoel geven.”

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.
Lees ook deze verhalen
Uit ons magazine: Zo eet en kookt Pien van Pien laat haar eten zien

We geven een voorproefje uit de nieuwe editie van de Buik Magazine, met dit keer een interview met Pien Wekking van Pien laat haar eten zien.

Uit ons magazine: Thaise en Finse chef zijn het roerend eens over groente

We geven een voorproefje uit de nieuwe editie van de Buik Magazine, met dit keer een interview met Pranee Chinnasr en Mari Pitkänen.

Uit ons magazine: Snackspert Eke Bosman over de snackrevolutie

We geven een voorproefje uit de nieuwe editie van de Buik Magazine, met dit keer een interview met Eke Bosman, bekend als Snackspert.