Koffie is meer dan een bakkie pleur! Bij Mr. Beans draait alles om beleving. In dit nieuwe zaakje op de West-Kruiskade drink je mediterrane koffie, mét vrolijke noot en zachte (lees: subtiele) 'g'. Drie Brabantse Marokkanen branden hier namelijk de bonen, volgens oma's receptuur. Meer dan een koffietentje hoopt Mr. Beans een ontmoetingsplek te worden voor de inwoners van West.
Geurige aroma's: de beleving van Beans
Vluchtend voor een regenbui waai ik op deze onstuimige lentemorgen Mr. Beans binnen. Ik word begroet door een vriendelijke barista, een van de eigenaren zo blijkt. Ik neem plaats in een comfortabele leren fauteuil in dit modern-ogende koffietentje en bestel een americano (kl. €2,30-gr. €3,10).
'Wil je misschien een van onze 'coffee nootjez' proberen?', vraagt Yassine me. 'Wij maken hier speciale koffie volgens oma's recept. Lekker kruidig, met anijs, peper nootmuskaat en gember. Je mag wel even ruiken?'
Daar kan ik natuurlijk geen nee tegen zeggen. Yassine laat me behalve de koffie ook de heerlijke thee-sensaties (borreltjezthee) ruiken met o.a. kokos, vijg, dadel en meer hartverwarmende delicatessen. Ik voel me als een kind in een snoepwinkel. 'We gebruiken veel mediterrane ingrediënten hier,' vertelt Yassine. 'Bijvoorbeeld in onze Mr. Dadeliciousz smoothie (avocado, dadels, amandelen - €4,25) of de Mr. Chickelarious (broodje gegrilde kip, tapenade, mozerella, zongedroogde tomaat en rucola - €4,50).
'Maar we willen het mediterrane niet te veel benadrukken. Onze keuken of koffie zijn niet per se wat ons onderscheid van andere tentjes. Wij focussen ons specifiek op de beleving. Mensen moeten zich thuis voelen bij Mr. Beans. Bij ons krijg je niet alleen dingen die op de kaart staan. Wij bieden je ook een leuk gesprek, een bijzondere ontmoeting en een relaxed momentje'.
Van Borrelnootjez naar Coffee-Beanz
Yassine is naast een vrolijke barista ook lid van de komische drie-eenheid de Borrelnootjez, een Brabants-Marokaanse comedy-groep die wel eens vergeleken wordt met Jiskefet. Inspiratie voor sketches krijgen de lolbroeken en eigenaren van Mr. Beans (Yassine, Khalid en Hamza) meestal onder het genot van een bakkie in een koffietentje. Dat bracht hen op het idee een eigen koffiezaakje te openen.
Yassine: 'Wij willen proberen onze passie voor humor en koffie in een blend samen te brengen. Volgens ons is koffie in feite hetzelfde als entertainment. In een koffietentje drink je niet alleen de koffie, maar beleef je ook een sfeer. De mensen om je heen, de geluiden, de inrichting... Zo draaien we op Funky Friday speciale muziek om mensen een ontspannen weekendgevoel te geven. Koffie branden is eigenlijk vergelijkbaar met het maken van een YouTube-sketch. Je wilt je publiek een ervaring meegeven.'
Voor het uitvoeren van deze missie trokken de Brabanders bewust naar de West-Kruiskade. 'Vanuit mijn studietijd ken ik Rotterdam en deze straat. Het is een straat in ontwikkeling waar veel verschillende mensen samenkomen. De dynamiek van de straat biedt zowel uitdagingen en kansen. Onze klanten zijn heel divers. Dat leidt tot grappige interacties. Mr. Beans is een flexibele werkplek voor een zakenman, maar ook een chill-plek voor de jeugd. Wij bieden een huiskamersfeer die past bij een kleurrijke straat als de West-Kruiskade en hopen daarmee een bijdrage te leveren aan het de ontwikkeling van dit stukje Rotterdam', aldus Yassine. Het engagement van de branders komt ook tot uiting in de drama-workshops die ze organiseren in Mr. Beans. Yassine: 'Met humor en toneel willen we jongeren prikkelen om het beste uit zichzelf te halen. De jongeren hier in de wijk zijn daarvoor een uitstekende doelgroep. Hier op de West-Kruiskade komen simpelweg de idealen van Mr. Beans samen'.
Niet op de kaart, vraag er maar naar
Subtiliteit is een rode draad in het concept van Mr. Beans. Yassine: 'We hebben bijvoorbeeld veel biologische producten op de kaart en ons vlees is halal. Maar dat vermelden we nauwelijks expliciet. We vertellen je dat liever persoonlijk, gewoon, als het ter sprake komt. Net als onze zaterdagmiddag pannenkoeken met geheim receptuur. Die vind je niet terug op de kaart, die moet je gewoon ontdekken door bij ons binnen te lopen Zo hopen we contact te maken met onze klanten en leuke ontmoetingen te creëren. Daardoor voelen mensen zich hier hopelijk thuis'.
Juist door subtiel te zijn verrast Mr. Beans. Wie goed kijkt ziet dat de eigenaren hun oog voor humoristisch detail niet hebben verloren. Het vrouwtje op de deur van het damestoilet (Ms. Beans) heeft geen hoofd maar een koffiekopje; een spiegelei op de kaart (ham & kaas- €5,50) gaat onder de noemer Mr. Mirror. En voor wie een panini op de kaart zoekt is het even speuren: Turkije Journaal (brie, knoflookworst en tomaat- €3,95) of Chickennap (gegrilde kip, mozzerella met basilicum-€4.50) vind je terug in spiegelbeeld (lees: Ininap).
Op korte termijn hoopt Mr. Beans openingstijden verruimen. Yassine: 'Vooral in de zomermaanden willen we langer open zijn. We zullen dan ook onze kaart verrijken met salades en diverse lunchgerechten voor de hongerige passant.' Mr. Beans hoopt daarmee de huiskamer in het kloppend hart van de West-Kruiskade extra toegankelijk te maken. 'Net zo toegankelijk als ons gratis Internet', grinnikt Yassine. 'Wij gunnen onze klanten het optimale. Loop maar eens binnen en vraag naar het WiFi-wachtwoord, dan merk je het vanzelf.'