De aardappel sexy en spannend maken, dat is wat Paul Zonnenberg en zijn compagnon Pascal ter Beeke willen doen met Jacketz. Deze zaak is al te vinden op twee locaties in Amsterdam (namelijk Oud-West en bij het Centraal Station) en over twee weken ook in Utrecht. Wij spraken Paul die plannen heeft om de gepofte aardappel ook naar Rotterdam te brengen.
Een gepofte aardappel maar dan met een bijzondere twist, zoals oud-Hollandse hachee, chili con carne, Thaise groene curry of Afrikaanse bobotie. Het klinkt heel gewoon, maar ondertussen is het een hit geworden in Amsterdam. “Het eerste jaar dat we daar zaten moesten we de mensen echt naar binnen trekken”, vertelt Paul. “Inmiddels is het een succes, maar dat heeft echt wel even geduurd. Doordat we online vaker genoemd werden en door mond-op-mond reclame zijn we uiteindelijk echt gaan groeien. Na een jaar waren we ineens echt heel populair. Toen hadden we niet meer de vraag ‘hoe gaan we mensen naar binnenkrijgen?’, maar ‘hoe zorgen we ervoor dat we aan genoeg aardappelen komen?’. De afgelopen jaren is uit eten en snel iets afhalen steeds ‘normaler’ geworden, vandaar dat het ook bij ons steeds drukker werd en we uiteindelijk zijn gaan uitbreiden.”
Aardappel in de hoofdrol
Aardappels dus. Op de vraag waarom Paul ervoor koos met dit product te gaan werken, antwoordt hij: “Nadat ik mijn studie Finance aan de Erasmus Universiteit had afgerond wilde ik graag ondernemen. Ik had kennis gemaakt met verschillende steden en wist door bijbaantjes in de horeca ook zeker wel iets van de praktijk. Mijn compagnon Pascal en ik vonden het destijds zo zonde dat de echte Nederlandse aardappel vergeten werd in de horeca. Nederland heeft veel afzet van aardappelen en ongeveer iedereen is er groot mee geworden. We wilden dus de aardappel uit het vergeten hoekje halen en de hoofdrol geven in onze zaak.”
Van fastfood naar restaurant
In het begin was Jacketz vooral een fastfood concept waar mensen niet heel lang bleven zitten om bijvoorbeeld nog een drankje te drinken., maar dat is nu veranderd. Paul: “Wij wilden dit vier jaar geleden volledig omgooien naar een combinatie van restaurant, afhaal plek en bezorgservice. Het werkt heel goed om de gasten op meerdere manieren te kunnen bedienen.” Het restaurant is een toegankelijke plek, met maaltijden tussen de 8 en 12 Euro.
Nu het concept al iets meer naam heeft gekregen, openen ze de derde vestiging in Utrecht en zijn ze van plan binnenkort te openen in Rotterdam. Al is het nog onbekend wat de locatie zal zijn van de nieuwe zaak. “We zijn echt actief bezig met zoeken, maar het is gewoon lastig om de perfecte plek te vinden”, vertelt Paul. “We wachten dus stiekem nog op de gouden tip.”