Niels de Wit, Tim Visser en Junior Lugte zijn zeven maanden geleden hun eigen cateringbedrijf Bite Club Rotterdam begonnen. Tijdens de coronacrisis is een cateringbedrijf hebben niet ideaal, en dus zijn ze nu overgegaan op een bezorgservice. De grootste droom van de drie mannen is om ooit een eigen restaurant te beginnen, alleen gaat dit proces tot nu toe met vallen en opstaan.
Niels is al een tijdje een freelance chef, Tim is de manager van een winkel van een telecomprovider en Junior was regiomanager van een horeca-uitzendbureau. Tijdens de eerste lockdown kwam Niels zonder werk te zitten. Junior had nog een spaarpotje, dat hij wel in Niels wilde investeren. Ze kochten bakjes, ingrediënten en Junior zei Niels toe te helpen met het rondrijden van de gemaakte gerechten. Niet veel later verloor Junior zelf ook zijn baan. Binnen no time was de naam Bite Club Rotterdam vastgelegd, was de instagrampagina live en waren de mannen er klaar voor om de cateringmarkt te veroveren. Later voegde vriend Tim zich toe om te helpen.
Junior en Niels leerden elkaar zo’n acht jaar geleden kennen en werkten samen bij de Kookfabriek. Ze maakten de afspraak dat als ze ooit voor zichzelf zouden beginnen, ze dat samen zouden doen. Doordat ze beiden door corona hun banen verloren, hadden ze de tijd om die droom waar te maken.
Een moderne Indonesische keuken

De keuken is Indonesisch, en niet zonder reden. Junior: “Tim en ik zijn beiden Indonesisch, dus Niels had het maar te slikken met wat hij zou koken. Gelukkig is de Indonesische keuken zelf ook Niels zijn favoriet, dus het was een makkelijke keuze.”
Ze begonnen met de catering in maart. Toen vanaf 1 juni de horeca weer openging en er meer mocht, kochten ze een tweedehands bakfiets die omgetoverd werd tot een satébakfiets. Junior: “We werden gelukkig hartstikke goed ontvangen en hebben bij de Palmboompjes een aantal keer mogen staan.” De maatregelen versoepelden en de mannen begonnen bij mensen thuis de catering te verzorgen. “We maken moderne Indonesische gerechten. We koken met traditionele smaken, maar dan met een nieuwe kooktechniek.”

Junior: “Ik ben heel eerlijk als ik zeg dat de Indonesische keuken er vaak niet mooi uitziet. Maar smaakvol is het zeker wel. Wij dachten dat dit anders kon, zeker met de ervaring van Niels.” Zo hebben ze bijvoorbeeld een shortrib rendang waar ze trots op zijn. “Dit is wel het ‘dikste’ gerecht dat we kunnen maken.” Ze gebruiken alle ingrediënten die in een traditioneel rendang recept gebruikt worden, maar gooien de volgorde van het koken helemaal om.
Een eigen pop-up
Het doel is om een vaste zaak op te starten. Toen Rutte een paar weken geleden bekendmaakte dat de horeca tot 22:00 open mocht blijven, belden de drie vrienden elke evenementenlocatie op in de hoop om samen te kunnen werken. Junior: “We konden alleen naar huizen en kantoren toe en nergens anders.” Het idee was om een avond een pop-up restaurant op te zetten waarbij Niels, Tim en Junior alles zouden regelen en het eten zouden verzorgen. Ze betaalden de eigenaar van de locatie dan een percentage, zodat alle partijen weer wat zouden verdienen.
Na veel gesprekken werd het plan om elke donderdagavond in de Kookfabriek, waar Junior en Niels beiden voorheen werkten, en elke vrijdagavond op de binnenplaats van de Palmboompjes gasten te bedienen. “We vonden het supercool en hadden zelfs vier avonden compleet uitverkocht”, zegt Junior. De omzet van de uitverkochte avonden zou gespaard worden om later een eigen pand te kopen.
Een potje gejankt
En toen kwam de persconferentie waar bekend werd gemaakt dat de gehele horeca de deuren opnieuw moest sluiten. “We hebben die avond een potje gejankt met z’n allen. Voor ons gevoel waren we er bijna, voor de zoveelste keer. We hebben de afgelopen zeven maanden flink moeten innoveren. Het voelt alsof we in de Formule 1-auto van Max Verstappen zitten, er vol gas voor kunnen gaan en dat er dan een probleem met de motor is. Zo voelt het vast ook voor vele andere horecaondernemers.”
Verder naar bezorging

Op het moment zijn ze bezig met een sambalfabriek. Bij elke gang van de pop-up, die helaas nu naar een later moment is uitgesteld, zou een passende en zelfgemaakte sambal geserveerd worden. “We hadden een menukaart samengesteld waar vijf gerechten op stonden met ieder een eigen sambal. We verkopen de sambals nu ook los.” Naast sambal bezorgen ze door Rotterdam en omstreken hun bijzondere rendang (ook vegetarisch), lemongrass chicken, chili prawns en chili tempeh. Ook zijn er naast hoofdgerechten snacks te bestellen.
Het is jammer dat de pop-up niet doorgaat, maar met de bezorging kunnen Rotterdammers alsnog de Indonesische gerechten van de vrienden proeven. “Bite Club Rotterdam opzetten tijdens de coronacrisis is voor mij het meest frustrerende, maar ook het meest fantastische werk geweest in mijn carrière”, sluit Junior af.