Jermaine Varela, Niels Kramer en Viktor Groeneveld wilden in april officieel van start gaan met hun evenementbedrijf, toen corona roet in het eten gooide. In plaats van het plannen van evenementen stopten ze hun energie in het verkopen van broodjes. Zo is Broodje Q ontstaan. Het gaat zo goed met de verkoop dat ze een samenwerking zijn gestart met Stadsbrasserie Rotterdam.
De drie vrienden kennen elkaar van hun studie, waarnaast ze samen evenementen organiseerden zoals Boogie Express. Na het afronden van hun studie gingen ze – naast hun vaste banen – verder met het organiseren, totdat ze aan het einde van afgelopen jaar besloten om volop voor de organisatie van de evenementen te gaan. Ze begonnen hun eigen bedrijf en wilden 1 april groots van start gaan. Door corona kwam dit stil te liggen, maar de heren hadden nog wel bakken met energie over.

Na een brainstormsessie kwamen ze op het idee om broodjes te verkopen en bezorgen voor de Rotterdamse thuiswerkers. Ze kwamen gezamenlijk tot de naam Broodje Q, waarin de letter q voor quarantaine staat. Een deel van de opbrengsten wordt gedoneerd aan de Erasmus MC Foundation.
Begin Broodje Q

Tot voor kort maakten ze de broodjes, salades en sapjes zelf. De vrienden hadden allen geen keukenervaring en schakelden voor de bezorging hun vrienden, vriendinnen, neefjes en nichtjes in.
Broodje Q was in eerste instantie bedoeld als een pop-up voor acht weken, maar de maatregelen werden steeds verlengd en dus gingen ze door.
De samenwerking met Stadsbrasserie Rotterdam

De eigenaar van Stadsbrasserie Rotterdam, Dennis Rens, kennen ze doordat ze in 2018 een evenement samen organiseerden. Ze hielden contact en zo hoorde Dennis over Broodje Q. Hij vond het leuk om te zien waar de heren mee bezig waren en zag een samenwerking zitten.

Stadsbrasserie Rotterdam had capaciteit over in de zaak. Zijn personeel moest aan de slag en zo ontstond de samenwerking. Er is binnen in de brasserie een apart punt gemaakt voor Broodje Q, waar gasten de lunch kunnen afhalen. Het zit wel in hetzelfde pand, maar Broodje Q en Stadsbrasserie Rotterdam blijven volledig gescheiden. Vanuit deze locatie wordt ook bezorgd.

Door de samenwerking met Stadsbrasserie maakt de chef samen met de medewerkers de producten, en doen de mannen van Broodje Q de marketing. Jermaine, mede-eigenaar van Broodje Q, zegt: “Het is een fijne combinatie en ik denk dat het met de koks alleen maar beter wordt. Dat kan bijna niet anders.” Met de nieuwe kok zijn er menu-items toegevoegd zoals nieuwe broodjes, salades en sapjes. De broodjes reiken van royaal belegde 'qarpaccio' tot veganistische oesterzwam 'qerrie'.
Geen doodnormale broodjeszaak

Door de samenwerking kunnen de vrienden zich weer focussen op hun eigen bureau. Het is de bedoeling dat Broodje Q tot een groter merk uitgebouwd wordt. Zo hebben ze een evenement genaamd Yoga & Chill georganiseerd op het terrein van de Stadsbrasserie. De yoga werd gegeven door Louzen en na de yoga kregen de deelnemers een broodje aangeboden.

Het doel is om meer te zijn dan een standaard broodjeszaak, waardoor de heren van plan zijn om in de toekomst meer evenementen onder de naam Broodje Q te blijven organiseren. De vrienden koppelen een gezonde levensstijl aan muziek, en aan de lekkere broodjes natuurlijk.