In september hebben verschillende restaurants in Rotterdam meegedaan aan De Culinaire Hoed. Zij stelden een speciaal menu samen en serveerden dit in hun restaurants. Een deel van de opbrengst van de menu’s werd geschonken aan de Daniel den Hoed Stichting. Op 18 december werd de Gouden Culinaire Hoed uitgereikt aan het restaurant dat het meeste geld heeft ingezameld. Die eer ging dit jaar naar NY Basement.

De opbrengst van alle restaurants die hebben meegedaan aan De Culinaire Hoed wordt zoals gezegd gedoneerd aan de Daniel den Hoed Stichting en ingezet voor baanbrekend kankeronderzoek. De Buik steunt deze actie, in samenwerking met partner Zegro. NY Basement heeft maar liefst €5000 ‘bij elkaar gekookt’ en won daarmee de onderscheiding. Dr. Leonore Tuijt van de Daniel den Hoed Stichting is er blij mee: “Het is een prachtig bedrag! Het is financieel natuurlijk goed voor de stichting, maar het is ook belangrijk dat we bekendheid krijgen onder de mensen. Op deze manier komen ze op een positieve manier in aanraking met de stichting.”
NY Basement heeft hard gewerkt voor Daniël den Hoed. “Het is een Rotterdams goed doel, dat ons erg aanspreekt. Wij zijn daarom heel enthousiast in de weer gegaan. We vernoemden ons vijfgangenmenu naar de stichting en gaven per menu €2,50 weg”, laat Michel van Jaarsveld van Hotel New York ons weten. “Als er een nieuwe actie komt gaan we nog eens brainstormen hoe we ons weer kunnen inzetten voor de Daniel den Hoed Stichting.” Dat die nieuwe actie er komt kan dokter Tuijt wel bevestigen, maar details moet ze ons voorlopig nog even schuldig blijven.