Misschien heb je op sociale media de beelden al voorbij zien komen: de vrolijke mannen achter de grillplaat die de enorme broden vullen met heerlijk vleesmengsel en met grote gebaren het mengsel kruiden. De video’s van Tostçu Mahmut gaan de wereld over en binnenkort zullen de Turkse tosti’s onze stad veroveren.
Rotterdamse smulcultuur

De Rotterdamse vestiging wordt niet de eerste in Nederland. Naast de maar liefst veertig(!) vestigingen in Turkije, opende Tostçu Mahmut precies een jaar geleden ook een zaak in Amsterdam. “Met succes”, vertelt Ersan Sarcan, die als franchisenemer verantwoordelijk is voor de Nederlandse vestigingen. “We krijgen veel positieve reacties en de zaak draait boven verwachting.”
Ersan, geboren in Den Haag, wilde dus na Amsterdam nog een vestiging openen in Nederland. “Het liefst eentje dichter bij huis”, lacht hij. “De eetcultuur in Rotterdam spreekt me erg aan. Ik denk dat de stad openstaat voor dit concept.” Aan de Rodezand, net achter de Meent, vond hij een mooie locatie, waar hij nu samen met zijn zakenpartner Umut Celik druk aan het verbouwen is.
Tijd voor een nieuwe Turkse snack
Ersan en Umut hebben geen groot horecaverleden, maar tijdens een vakantie in Turkije, kwamen ze dit concept tegen. “We zagen meteen kansen! In Nederland kennen mensen wel de döner, maar het is tijd voor een nieuwe Turkse snack”, vond hij. “Het klikte goed met de Turkse eigenaren en binnen twee dagen zaten we al in het vliegtuig naar Turkije om afspraken te maken om het concept naar Nederland te halen”, vertelt Ersan enthousiast.
Hij deelt graag hoe het gewilde broodje tot stand kwam. “Maar”, waarschuwt hij, “het is een droevig verhaal”. In de Turkse stad Adana maakte vader Mahmut namelijk de meest verrukkelijke broodjes. Zijn zoon Anil filmde hem tijdens het bakken en deelde dit op Instagram. “Dat werd een succes en al snel waren de broodjes van Mahmut een beroemdheid.” Samen openden vader en zoon vier succesvolle zaken in Adana.
Anil droomde van meer zaken buiten hun eigen stad, maar onderweg naar Istanbul om een nieuwe vestiging te openen sloeg het noodlot toe. “Istanbul is een heel drukke stad en de zoon van Mahmut is onderweg overleden aan een auto-ongeluk”, vertelt Ersan aangedaan. “Dat is nu 2,5 jaar geleden. Sinds zijn dood zetten Mahmut en de broer van Anil zich in om zijn droom in leven te houden.”
De kracht van de tosti's op TikTok

De broodjes worden gemaakt op een grote grill met verschillende soorten vlees. Daarin worden eieren gebroken en gemengd en al snel volgt een grote hand met een geheimzinnige kruidenmix die sierlijk over het vlees wordt gestrooid. Dat alles gaat in een groot Turks brood. “In Nederland is het ’s avonds rustig op straat, maar in Turkije zijn mensen de hele dag door en tot ’s avonds laat op straat. Daar hoort dit soort eten bij. Döner en een broodje shoarma hebben veel mensen wel gezien, daarom denk ik dat dit concept enorm aanslaat”, aldus Ersan.
Sociale media speelt hierbij een cruciale rol, met name video's op TIkTok en op Instagram. "We bereiden de broodjes voor de ogen van onze klanten en maken er een hele show van. Het is niet alleen lekker, maar ook een visueel spektakel", legt hij lachend uit.
Omdat alle zaken er over de hele wereld hetzelfde uit moeten zien, met mooie foto’s van Anil centraal, moeten Ersan en Umut wachten op de levering van interieur uit Turkije. “Daarna kan de aannemer pas aan de slag.”
Over een maand hopen ze de deuren te openen.