Visrestaurant Fjord organiseert één keer in het jaar een oesterweek. Tijdens deze week staan er, naast de normale kaart, minimaal twaalf soorten oesters op het menu. Ondanks alle coronamaatregelen gaat deze week gelukkig dit jaar gewoon door. Van 5 tot en met 10 oktober staat het restaurant helemaal in het teken van de schelpdieren. We spraken met eigenaar Jack Cheng over zijn oesterweek.
Dat corona veel roet in het eten gooit dit jaar, is een feit. Wij zijn dan ook erg blij wanneer er een event plaatsvindt dat wél door kan gaan. De oesterweek bij restaurant Fjord hoort gelukkig in dit rijtje thuis.
Aankomende oesterweek wordt alweer de zevende editie. Het doel is om gasten die houden van oesters blij te maken met speciale aanbiedingen. Eigenaar Jack: “Veel oesterliefhebbers kijken lang uit naar onze oesterweek.” Aan de mensen die niet zo van oesters houden is ook gedacht. “Als degene met wie je komt niet van oesters houdt, kan diegene nog gewoon van onze normale menukaart bestellen.” Op die manier heeft iedereen het naar zijn of haar zin.
Smaakpaletten

Omdat niet iedereen alle namen van de oesters weet, heeft het restaurant drie smaakpaletten ontwikkeld. Er is een palet voor de liefhebber van ziltige oesters, een palet voor mensen die van volle, spicy en romige oesters houden en een derde voor er tussenin. In één palet zitten zo’n zes oesters. De oesters zijn overigens ook per stuk te bestellen, voor bij de lunch bijvoorbeeld.
Waar bij de bar normaal gesproken gegeten en gedronken wordt, worden de schaaldieren hier deze week ter plekke door de chef geopend. “Dit leek ons leuk voor de gasten om te zien.”
Bij de oesters worden passende drankjes geserveerd, zoals wijnen en bubbels. De flessen staan al open en zijn dus ook per glas te bestellen. Omdat het een feestweek is, staat er een nieuwe fles champagne genaamd Philipponnat op het menu. De champagne heeft speciaal voor de oesterweek een speciaal prijsje gekregen.
Speciale aanbiedingen
Het restaurant zal elke dag van de oesterweek een speciale aanbieding op hun sociale media plaatsen. Zo zullen prijzen per dag verschillen en zullen er 1+1 acties komen. Wat de actie per dag precies is, houden ze nog even spannend. Daarvoor moet je elke dag de sociale mediakanalen van het restaurant in de gaten houden.
Jack: “De oesterweek is een event en daardoor leek het ons een leuk idee om leveranciers uit te nodigen om de producten toe te lichten. Helaas kan niet elke leverancier komen, doordat ze thuis moeten werken.”
Coronaproof
Het restaurant heeft gelukkig veel ruimte, waardoor de anderhalf meter regel goed gewaarborgd kan worden. Ook kan er onderling afstand van tafelgenoten gehouden worden, voor als je bijvoorbeeld een zakelijk etentje hebt. Tussen de tafels en stoelen zit genoeg ruimte.
Ondanks de passende oplossingen, blijven de maatregelen natuurlijk heel erg jammer. Jack: “Normaal loopt het tijdens de oesterweek storm. We hebben na de persconferentie veel groepsannuleringen gehad, maar gelukkig krijgen we veel reservering voor bijvoorbeeld twee personen nu erbij voor de oesterweek. Als we door de maatregel van maximaal dertig personen veel mensen teleur moeten stellen, zullen we de oesterweek misschien wat verlengen”, sluit Jack af.