In het voormalige Schoeverspand aan de Mathenesserlaan, waar ooit Mies Lanen jonge vrouwen klaarstoomde voor een zelfstandige toekomst, bruist nu een nieuw restaurant- en barconcept: MIES. Het is de Rotterdamse doorstart van Morgan & Mees, maar dan met een geheel eigen karakter.
Morgan & Mees Rotterdam

Waar Morgan & Mees in Amsterdam trouw blijft aan de vertrouwde formule, kiest Rotterdam nu voor een andere koers. “We wilden iets dat echt van de stad is”, zegt eigenaar Myrthe Slotemaker. “Een plek waar je op maandag en dinsdag óók uit eten kunt, waar altijd iets gebeurt.”
Opkomende kunstenaars
De naam MIES is een knipoog naar Mies Lanen, de pionier die in 1938 dit pand liet bouwen als opleidingsinstituut voor vrouwen. Niet alleen in de naam, maar ook in de sfeer kun je de geest van Mies bijna een eeuw later nog terugvinden.
Aan de muren hangt wisselende kunst van jonge, vaak vrouwelijke kunstenaars. De eerste kunstenares die exposeert aan de warme, gele muur is Melissa Moria. Elke drie maanden wordt een opkomende kunstenaar gevierd met een feestelijke ‘reveal-borrel’.
Australische chef Lucas Jeffries weet dat progressieve gedachtegoed naar het bord te vertalen, met een focus op lokale leveranciers, seizoensgebonden producten en moderne twist op Nederlandse klassiekers.
Spruitjes en huisgemaakte bitterballen

Denk aan de huisgemaakte bitterballen van draadjesvlees waarmee we aftrappen. Ze doen denken aan een chique versie van winterse Unox. En ze gingen goed samen met het glas Pouilly-Fuissé 2022 van Thibert Miranda: rond en duidelijk op hout gelegen.
Onze absolute favoriet waren de spruitjes met dukkah en ricotta: rokerig van de barbecue, met een warme notenmix en frisse, zachte ricotta. Nooit gedacht dat spruitjes zó goed konden smaken: knapperig doch zacht.
Kunstwerk

De ceviche van snoekbaars met gember en knolselderij is fris en gelaagd. De gember was goed aanwezig, maar werd wel gewaardeerd. De appel voegt zowel wat zoets als wat zuurs toe.
Dat ze bij MIES van kunst houden, is ook op het bord terug te zien. De Korean Style steak tartare is een klein kunstwerkje: boterzacht vlees met een subtiele pit en een ziltige ondertoon van de lokale Tomasu-sojasaus.
De zelf ingelegde, zure (Amsterdamse!) uitjes en de krokante boekweit maken het af. “Ik hou niet van steak tartaar”, zei mijn tafelgenoot, “maar dit is heel lekker. Ik krijg er een warm gevoel van.”
Ook open op zondag, maandag en dinsdag
Het vernieuwendste aan MIES is de bar, die van zondag tot en met dinsdag het hart van de zaak vormt. Terwijl veel restaurants hun deuren dan juist gesloten houden, kiest MIES juist voor levendigheid. Het is precies het soort plek waar je, als je bijvoorbeeld iets te vieren hebt, op een regenachtige maandag toch terecht kunt.
De salade van roodlof en Japanse nashi-peer, waarmee we denken af te sluiten, vormt een fijne balans tussen zoet, zuur en romig. De peer is zoet en sappig, de yoghurt licht zuur, en de gekaramelliseerde walnoten geven het geheel iets feestelijks, bijna alsof het al kerst is.
Altijd feest

Spontaan worden we verrast met een dessert: fudge met crunch van zwarte olijf, kardemomijs en olijfolie. De combinatie van olijfolie met kardemomijs geeft een chic gevoel en de smaken gaan goed samen.
Slotemaker vat haar nieuwste concept mooi samen: “Van een barhub op maandag, dinsdag en woensdag tot een grote familielunch op zondag in het restauant en de MIES-borrel op vrijdag in de bar. Hier is altijd iets te doen. We willen dat het hier altijd feest is.”
En dat klopt. Bij MIES proef je dat feest terug in de gerechten, de wijn en de kunst.