Aziatische supermarkt Wah Nam Hong en chef-kok Han Ji, onder meer bekend van Umami, hebben de handen ineengeslagen en zijn met een spiksplinternieuw concept gekomen in Rotterdam: Streetfood by Han. In de zaak worden voor 95% authentieke Chinese gerechten geserveerd. Die andere 5%? Daar komen jullie later achter. Daar waar Umami zich richt op fusion smaken en een fine dining experience, is deze zaak juist in het leven geroepen om de échte smaak van China draagvlak te geven onder het Nederlandse volk. Daarnaast zijn alle gerechten die je proeft vers, verantwoord en gezond, je hoeft dus geen uren op de loopband te staan de volgende ochtend!
We vroegen Han hoe hij op dit concept gekomen is. In China is het gebruikelijk dat supermarkten en restaurants samenwerken vertelt hij ons. Het idee is dat men na het doen van boodschappen terecht kan voor een snelle hap in het bijbehorende restaurant of dat men iets afhaalt bij de take-away. De producten die je terugziet in de gerechten, kun je daarna rechtstreeks uit de supermarkt halen. Nu dacht Han, waarom zou dit concept in Nederland niet kunnen werken? Anno 2019 zijn verantwoord eten en snelheid thema’s waar je als chef niet meer omheen kunt. Dit concept omarmt deze ontwikkelingen en is dus een logische volgende stap op de Nederlandse restaurantmarkt.
Twee gedeeltes

Het menu in het restaurant verschilt van het menu van het take-awaygedeelte dat beneden bij de ingang van de supermarkt te vinden is. Beneden worden snelle en verantwoorde fastfoodgerechten geserveerd, boven ligt de nadruk meer op de klassieke Chinese keuken. Een gelijkenis tussen de take-away en het restaurant is dat beide delen gericht zijn op een snelle doorloop, je kunt er tot 20:00 terecht voor een kom ramen of Bao Bun.
Het leuke van al deze gerechten is dat het in essentie ‘simpel’ streetfood is wat juist niét bouwt op complexe smaken, maar dat aan de verfijnde smaak en opmaak duidelijk te zien is dat de hand van Han eraan te pas is gekomen. Daarnaast zijn de meeste gerechten gebaseerd op de stoomtechniek waardoor vitaminen behouden blijven en het dus een stuk verantwoorder is dan regulier fastfood.
You are wonton in a million
We proeven deze avond een selectie van de kaart en beginnen met de wonton. Nu is dit geen normale variant maar wordt het ook wel de ‘you are wonton in a million’ genoemd, dat belooft veel goeds. Hier doet meteen de 5% waar we jullie eerder over vertelden zijn intrede; een gefrituurde wonton met pittige chili-mayonaise, Chinese kool én roomkaas, De roomkaas is hier het moderne westerse aspect en zorgt voor een licht mondgevoel. Dit maakt de wonton, ondanks dat ie gefrituurd is, heerlijk licht. De wonton wordt geserveerd met een frisse salade. Dat frisse is trouwens iets wat we gedurende de hele avond zien terugkomen, bij elk gerecht is iets toegevoegd wat het luchtig, licht en dus fris maakt!
Satay is the way
Door naar de saté van Iberico varken, ofwel de ’satay is the way’. Het boterzachte vlees in combinatie met de verfijnde smaak van Iberico, samen met de frisse komkommer, saté next level zal je bedoelen Ook proeven we hier de kip variant van, ‘you can’t say nay to chicken satay’. Dit gerecht is net weer anders op smaak gebracht en is licht pittig door de toevoeging van verkruimelde wasabinootjes, picallilly mayonaise én frisse watermeloen.
Smaken tot hun recht
Het volgende gerecht zijn de gefrituurde springrolls (‘not just for spring’). Ook hier wordt de picalilly mayonaise bij geserveerd samen met een frisse zoetzure Chinese koolsalade. Mede doordat het deeg flinterdun is en er weer een frisse salade bij geserveerd wordt, blijft het een relatief ‘licht’ gerecht waarin de verfijnde Aziatische smaken zoals hoisin en wasabi goed tot hun recht komen.

Door naar een van de populairste gerechten van de kaart: de Bao Bun’s. We krijgen twee verschillende soorten (want voor één doen we het natuurlijk niet). De eerste is de ‘signature Beijng duck’, een van de signature dishes van de zaak. Een fluffy broodje met de intense wildsmaak van eend, op smaak gebracht met zoete hoisin, een schot in de roos wat ons betreft. Door de bosui en komkommer wederom een heerlijk fris geheel. De tweede bun, de ’beef me up’ wordt geserveerd met rundvlees in een zwarte bonensaus met pinda’s. We missen hier de frisse tegenhanger die we zo waarderen in de andere gerechten, maar dat kan ook komen doordat we al het bovenstaande al achter onze kiezen hebben.
On to the next: de lamscurry ‘soft little green lamb’. Ook hier komt de 5% weer de hoek om kijken, de lamscurry wordt namelijk met kaas geserveerd. Het lamsvlees is perfect gegaard en valt zo uit elkaar, het is de curry die je kent uit Azië maar dan op smaak gebracht met Chinese kruiden. Dat is trouwens iets wat ons gedurende de hele avond opvalt, de garing van het vlees in elk gerecht is vrijwel perfect.
Het klapstuk
Het is tijd voor het klapstuk van de avond: de seafood ramen ofwel de ‘king of the sea’ met pure Chinese smaken. Zelf getrokken kreeftenbouillon, ramen, kokkels, pittige garnalen, gegrilde zalm, verschillende groentes en een eitje. We horen jullie denken: dat zijn veel smaken? Ja dat klopt, maar de bouillon zorgt ervoor dat het gerecht één geheel is en geeft de groentes een zilte smaak en het eitje net meer pit. De pittige garnalen spicen de boel een beetje op en de boterzachte zalm smelt op je tong. De liefde voor de pure ingrediënten spat er vanaf bij dit gerecht. Wie heeft het water nog niet in de mond lopen?
We denken dat het inmiddels wel duidelijk is dat dit een concept is wat je aan den lijve moet ondervinden. Dus waar wacht je nog op? Hup, naar die Markthal.