Laten we eerlijk zijn: corona was zwaar voor iedereen. Ook de door ons zo geliefde horeca is hard getroffen. Wij kunnen echt niet wachten tot het voorbij is en alles weer kan terugkeren naar ‘normaal’. Maar het is niet louter kommer en kwel. Er zijn namelijk een aantal dingen veranderd in de horeca, die gerust van ons mogen blijven als alle zaken straks weer helemaal open mogen. Wij zetten ze voor jou op een rijtje.
Een langer en beter terras seizoen
Het terras was (en is) de redder van de horeca. Er kon en mocht veel meer buiten en ook gasten vonden het vaak fijner. Horecaondernemers hebben er dus ook alles aangedaan om het terras zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ze werden ruim opgezet en gezellig gemaakt. Horecazaken die geen terras hadden, zaten niet bij de pakken neer en creëerden elders een terras. Waar normaal het terras werd opgeruimd omdat het te koud werd, werden er nu overal heaters en schermen geplaatst en dekens uitgedeeld om de gasten warm te houden. Sommige terrassen werden zelfs geheel overdekt om gasten te weren tegen het regenachtige Nederlandse weer. De fijne terrassen mogen wat ons betreft zeker blijven. Een drankje doen in de buitenlucht is heerlijk en vermakelijk.
De diverse afhaal en bezorging
Takeaway werd helemaal booming in de corona periode. In het begin was het misschien nog even wennen voor de zaken die het nog nooit hadden gedaan, maar met der tijd ging het steeds beter. Er kwamen steeds meer opties en het werd diverser. Waar je voor de corona periode vaak moest settelen voor pizza of een kapsalon, kan je nu kiezen uit een heel scala aan eten. De kans is heel groot dat jij het eten van je favoriete restaurant nu ook bij je thuis aan de keukentafel kan eten. Wij rekenen erop dat deze diverse takeaway niet verdwijnt wanneer corona haar koffers heeft gepakt.
De foodtours
Als je niet binnen en niet buiten mag zitten, maar wel eten mag afhalen, dan ga je toch wandelen langs je favoriete zaken? Zo zijn de foodtours ontstaan. Er werden al veel meer ommetjes gedaan in de pandemie, dus waarom niet er een paar heerlijke hapjes aan toevoegen? Foodtours zoals Stadswandelingen, Le Food Walk en Tasty Walk werden massaal georganiseerd. Op feestdagen zoals Pasen en Koningsdag, maar ook in ieder ander weekend. Tot op de dag van vandaag zijn ze een groot succes. De gasten kunnen erop uit en krijgen frisse lucht, beweging en lekker eten en drinken. En de ondernemers en medewerkers zagen hun gasten weer eens. Deze culinaire activiteit moet er zeker in blijven na corona. Het is een leuke manier om bijzondere tentjes in de stad te ontdekken en in beweging te blijven.
De vele boxen

Axis Signature Cocktail Box
Een ander concept dat enorm is opgekomen tijdens corona, zijn de boxen met lekkers. Dit kunnen diner-boxen of cocktail-boxen, wijn-boxen of boxen met verse groenten en fruit zijn. En er waren zelfs boxen voor moeders of de Koning. Veel horecagelegenheden hebben zo’n box samengesteld en die liepen goed. Het is leerzaam om zelf met zo’n box aan de slag te gaan en het is ook een super leuk cadeautje. Daarbij is het sowieso gezellig om samen te “koken”. Voor iedereen is er wel een box te vinden die goed bij diegene past. Als het aan ons ligt, blijven we bij tijd en wijle thuis uit eten gaan, bijvoorbeeld bij de feestdagen of bijzondere gelegenheden.
De samenwerkingen
Vrijwel alle horecazaken zitten in hetzelfde schuitje. Bij de een gaat het beter dan bij de ander, maar elke ondernemer moet zich aan dezelfde maatregelen houden. Dit heeft voor een gevoel van saamhorigheid gezorgd. Niemand heeft het makkelijk. Mede hierdoor hebben de horecagelegenheden de handen vaker in een geslagen. Zo zijn er briljante samenwerkingen uit de grond gepopt. Neem de buurtdeli’s met schappen vol wijnen van de wijnleverancier en lekkers van een finedining zaak. Of restaurants die geen terras hebben en samen ergens een pop-up terras tevoorschijn toveren. Foodtours, dinerboxen, kraampjes op de boerenmarkt, op allerlei vlakken zijn samenwerkingen ontstaan en daar worden wij heel blij van. Onze oproep: blijf ook na corona elkaar zo steunen en blijf samenwerken.
De creativiteit
Deze komt in alle bovenstaande punten eigenlijk al voor, maar we moeten hem gewoon nog een keer apart benoemen. De horeca heeft bewezen over een tomeloze hoeveelheid creativiteit te beschikken. Corona heeft ze gedwongen om outside of the box te denken. En dit heeft geleid tot prachtige concepten en fantastische ideeën. Wat denk je van livestreams met wijnproeverijen of van een digitale dansavond in het feestcafé. Ze hebben er alles aangedaan om overeind te blijven staan en daar kunnen we alleen maar trots op zijn. We hopen dan ook dat ze die creativiteit meenemen naar de jaren die nog komen en kijken uit naar nog veel meer concepten.
De waardering van de gast
Voor iedereen was de afwezigheid van de horeca een groot gemis. Met verlangen keken we terug op de avonden dat we uitgebreid buiten de deur konden dineren of genieten van een drankje op het terras. En nu de horeca voorzichtig weer opengaat, genieten we er weer met volle teugen van. Het lijkt wel alsof de horeca meer wordt gewaardeerd dan ooit. Waar we eerst uiteten gaan voor lief namen, is het nu weer iets speciaals. Dat gevoel moeten we voor altijd vast blijven houden.