Jelle van Rossum is eigenaar van koffiebranderij Shokunin. Hij brandt al jaren speciale koffie en gebruikt daarvoor bonen van over de hele wereld. Bij Shokunin is het belangrijk dat de hele koffieketen er blij van wordt: van producent tot brander tot consument. Daarom heet het ook Shokunin Coffee Collective: iedereen werkt mee om de koffie tot iets moois te maken.
Passie voor koffie

Jelle maakte acht jaar geleden zijn eerste stap in de wereld van koffie, niet wetend dat hij ooit een eigen koffiebranderij zou hebben. “Mijn zus werkte bij The Coffee Company en had mij uitgenodigd voor een proeverij. Daar was mijn interesse meteen gewekt. In mijn vrije tijd was ik steeds meer bezig met koffie en het ontdekken van smaken. Onze ouders kregen door waar wij mee bezig waren en besloten om een koffiezaak te openen. Eerst heb ik daar geholpen, maar daarna ben ik gaan branden bij verschillende koffiezaken in Rotterdam. Uiteindelijk heb ik een van die zaken overgenomen en dat is Shokunin geworden. Daar kon ik mijn eigen ding doen en mijn visie werkelijkheid maken.”
Samenwerking met de producenten

Bij Shokunin draait het om meer dan alleen lekkere koffie maken. Niet alleen de consument moet er blij van worden, maar ook de producent. Jelle werkt nauw met zijn producenten samen om ervoor te zorgen dat zij er ook van profiteren. “Zo krijgen ze meer zekerheid, vinden ze het werk leuker en is de kwaliteit beter. Ik bouw een band met ze op. Een goed voorbeeld is de Argote familie in Colombia. Met hen werk ik al vier jaar samen en elk jaar wordt die koffie beter. Samen proberen we allerlei nieuwe verwerkingsmethoden uit om zo verschillende nuances aan de koffie te geven. Zo wordt het voor hen fijn werken, omdat ze weten dat ik elk jaar blijf kopen. En voor mij is het heel erg tof, omdat ik allerlei gekke dingen kan uitproberen.”
Zeldzame koffie

Na zoveel jaar met koffie te werken, ontdek je veel verschillende smaken. Maar er is één smaak, afkomstig van een zeldzame koffieboon, waar Jelle’s hart het snelste van gaat kloppen. “Dit type koffie vind ik eens in de twee jaar. Deze smaak ontstaat als er iets misgaat met de verwerking, namelijk overfermentatie. Hierdoor krijg je een koffie die echt een bijzondere fruitige, frisse smaak heeft die gewoon niet nagebootst kan worden. Het lijkt bijna niet meer op koffie, de smaak en de geur zijn heel anders. Het is veel zoeter. Tot nu toe heb ik die koffie drie keer kunnen vinden, elke keer in Colombia. Ik ben al jaren met mijn producenten aan het experimenteren om te ontdekken hoe die koffie ontstaat, maar tot dusver geen succes. Maar ooit komen we erachter en dan ben ik de gelukkigste brander ter wereld.” Deze speciale koffie heeft Jelle toevallig nu in het assortiment, maar de voorraad is bijna op. Als jij dit dus wil proeven, is nu de tijd om je slag te slaan.
Van koffienerds tot newbies
Jelle maakt koffie voor iedereen. Van koffienerds tot mensen die er bijna niks van afweten. “Toen ik met Shokunin begon, dacht ik dat het echt meer voor koffienerds was. Maar het bleek dat Shokunin ook heel populair werd bij mensen die niet veel van koffie weten. Het is heel divers. Dit komt deels doordat ze mijn visie en hoe ik samenwerk met producenten steunen, maar ook doordat de koffie heel aangenaam drinkt.” De koffie van Shokunin is geïnspireerd op een brander uit Noorwegen en door de Japanse koffie. Balans staat centraal. “De koffie heeft een verfijnde, gebalanceerde smaak waarbij niks eigenlijk echt opvalt en het heel puur is in zijn eenvoud. Als je op zoek gaat, dan ontdek je alle verschillende smaken. Maar als je dat niet doet, is het gewoon een hele aangename koffie.”
De naam Shokunin is Japans en kan je vertalen naar ambachtsman. Maar het gaat verder. Het is iemand die leeft voor zijn vak en perfectie nastreeft. Maar op zo een manier dat de hele gemeenschap om hem heen ervan profiteert. En dit past precies bij Jelle en Shokunin. “Het is Shokunin Coffee Collective, omdat ik het niet zie als één branderij. Het is een collectief van producenten, een brander en de consumenten. Samen creëren wij wat tofs.” Shokunin is niet alleen koffie, maar ook de visie en verhalen achter de koffie. Spreekt dit je aan en wil je het proberen, dan kan je via de website koffie bestellen of een abonnee worden. Dan krijg je maandelijks speciale koffies uit de branderij van Shokunin.