Smoothie Company: van blog tot sapbar

De Smoothie Company wil Rotterdam met gezonde sapjes (en broodjes) veroveren vanaf het Binnenwegplein.

27 Mei 2015 Fabienne Wulffaert

blogger Fabienne is communicatiespecialist. Een jaar geleden begon ze een eigen blog over verantwoord eten en shoppen in Rotterdam, nu schrijft ze voor De Buik.

Smoothie Company: van blog tot sapbar

Op het plein waar winkelend Rotterdam zich kriskrassend een weg baant, opende deze maand de Smoothie Company. Het concept van deze sapbar aan het Binnenwegplein past helemaal binnen het plaatje van de hardlopende en bewust etende Rotterdammer. Verser dan deze smoothies kun je ze namelijk niet krijgen.

De mango’s en bananen worden à la minute voor je neus gehakt, gemixt en geperst. Voor wie het aandurft, staan er op het menu ook gewaagde combinaties met spinazie, boerenkool en rode bietjes. Al zit je na een nacht doorhalen veiliger met de Hangover-over; een mix van gember en wortel. Smoothies en juices zijn dus de basis, maar er is genoeg aanbod van salades, broodjes en soep om te opteren voor een complete lunch. Wie dan voor alles op de gezonde tour wil blijven, is er wakame bread, dat natuurlijk is gezout door zeewater en zeewier.

De sapbar zit in midden in het centrum van Rotterdam, op een steenworp afstand van metrostation Beurs. Dat maakt het een echte take-away, voor als je na het winkelen zin hebt in een verfrissing, of juist de dag energiek wil starten met een ontbijtje van geblend fruit en havermout. Daar leg je rond de vijf euro voor neer. Volgens de twee oprichters Boukje en Susanna een normaal bedrag voor wat je krijgt: 'Vergelijk het met een goede kop koffie. Voor een macchiato met caramel leggen mensen gerust wat meer neer, dus waarom niet voor een verse smoothie?'

Meiden met een missie

Deze twee jonge meiden zijn duidelijk zeker van hun zaak. Daar hebben zij in twee jaar tijd naar toe gewerkt. Het begon met een experiment vanuit eigen keuken, met een huis-tuin-en-keukenblender. Hun inspiratiebron was Susanna’s moeder, die op dat moment een opleiding volgde tot health coach. 'Het was voor ons een omslagpunt. We leefden al wel gezond, maar nog niet bewust. Nu leerden we wat goed eten met je doet', vertelt Susanna.

Via de social media besloten ze hun enthousiasme met de rest van de wereld te delen. Elke dag een post met een foto van hun creatie en bijbehorend recept. Maar hoe is het dan van blog tot bar gekomen? 'Toen fantaseerden we al van een eigen winkeltje. We zagen het al helemaal voor ons. Die droom werd steeds meer een plan. We gingen zelfs op onderzoek uit in Amsterdam, waar op elke hoek van de straat een sapbar zit.' Volgens de twee pakt die stad veel eerder hypes op. 

Op de vraag of Rotterdam er nu dan wel klaar voor is, antwoordt Boukje zonder twijfel: 'Natuurlijk! In Rotterdan kijken we gewoon eerst de kat uit de boom - gaat dat wel werken? Maar als er iets nieuws is, zijn we wel nieuwsgierig genoeg om te komen kijken.' 

Reacties
Plaats een reactie
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen.

harry 27 Mei 2015, 12:24

Beetje jammer dat het een Franchise is. daarmee valt het verhaal van deze 2 dames direct. Weinig creatief mijns inziens..

Lees ook deze verhalen
Casa Thai opent een tweede locatie met focus op Thais comfort food

Casa Thai heeft een tweede vestiging geopend op de Eendrachtsweg, met een focus op Thais comfortfood.

Trakteer een stadsgenoot: Warm bakkie voor de stad brengt licht in de donkere dagen

De Buik en Rotterdamse Warme Winter Weken lanceren Warm bakkie voor de stad: doe ook mee en deel de warmte deze decembermaand

Stem nu op jouw Rotterdamse Favoriete Nieuwkomer van 2025!

Het beste nieuwe restaurant van Rotterdam? Dat bepaal jij! Er kan nu gestemd worden op de Favoriete Nieuwkomer van 2025.