In de Markthal vind je Natamania, een unit vol Portugese lekkernijen. Oprichter Sunil Dwarkasing heeft geen Portugese roots, maar werd in de jaren ‘80 verliefd op het land. "Alles klopte: de mensen, het eten en het land. Ik was gelijk verkocht." Die liefde resulteerde in het oprichten van Natamania, waarbij de focus ligt op de populaire pastel de nata. Zijn missie? Zo veel mogelijk mensen kennis laten maken met deze eeuwenoude delicatesse.
Carrièreswitch

Voordat Sunil startte met Natamania, werkte hij bij een energieleverancier. Eén ding wist hij zeker: dat wilde hij niet zijn hele leven blijven doen. Toen in 2014 de Markthal openging, pakte hij zijn kans. "Ik houd van wijn, lekker eten, olijfolies en andere mooie producten. Dus toen dacht ik: waarom haal ik die Portugese producten waar ik zo gek op ben niet naar Nederland?" Zo gezegd, zo gedaan. Hij ging over zijn idee: "Zij waren erg gecharmeerd van het idee om iets Portugees binnen te halen, omdat het aanbod van Portugese producten ontzettend schaars was in Rotterdam." Het unieke concept was doorslaggevend en uiteindelijk bemachtigde Sunil één van de laatste plekjes in de Markthal. Daar is hij nooit meer weggegaan.
Pastel de nata

Bij Natamania draait alles op de pastel de nata: een traditionele Portugese lekkernij die ook wel omschreven wordt als een romig custardtaartje met een knapperige buitenkant. "Niet voor niets is deze snack een van de grootste toeristentrekkers van Lissabon", aldus Sunil. Tot een aantal jaar geleden waren de pastel de nata’s niet of nauwelijks verkrijgbaar in Nederland, iets waar Sunil verandering in bracht. In het begin maakte het team alles zelf. Door de snelgroeiende populariteit bereikte Natamania echter al snel de maximale productiecapaciteit. Daarom ging Sunil op zoek naar een andere oplossing. Die vond hij in Portugal bij een leverancier die pastel de nata’s levert aan allerlei Portugese restaurants, bakkers en hotels. "Ik heb kennisgemaakt met deze producten en toen ik het proefde dacht ik: wow!" Wat er zo bijzonder aan is? Sunil vervolgt: "De kwaliteit van de gebruikte ingrediënten: vers en lokaal." Inmiddels verkoopt hij deze delicatesse alweer zo’n zes jaar met succes in de Markthal. In die tijd bouwde hij een schare trouwe klanten op. Een deel daarvan komt wekelijks langs, speciaal voor de pastel de nata’s. Naast deze lokale fans heeft Natamania ook een beroemde bewonderaar: presentatrice Miljuschka Witzenhausen. Zij roemt de pastel de nata’s van Natamania om de authentieke smaak.
Kwaliteit en authenticiteit

Alle producten die bij Natamania te vinden zijn, heeft Sunil eigenhandig geselecteerd. De persoon achter het product en de wijze waarop de producten geproduceerd worden zijn daarbij belangrijke criteria. De rode draad in het geheel is: kwaliteit vóór kwantiteit. "Ik vind het heerlijk als het producten zijn die op kleine schaal geproduceerd worden. Je merkt dat je dat dit over het algemeen resulteert in betere kwaliteit." Ook authenticiteit staat hoog in het vaandel bij Natamania. Sunil wil mensen een authentieke Portugese ervaring bieden. Daarbij mag een kopje Portugese koffie niet ontbreken. Bijzonder aan deze koffie is dat tijdens het brandproces tien procent van de bonen omhuld wordt met een dun laagje suiker. Eén op de tien bonen is dus gekaramelliseerd. Op deze manier wordt de zuurgraad van de koffie verminderd en wordt de bittere smaak verzacht. Dit moet natuurlijk geproefd worden en het klopt het helemaal. De koffie is krachtig van smaak, maar niet overheersend. De combinatie met de pastel de nata maakt het af: de lichte zoetheid van het pasteitje complimenteert de sterke koffie. "We hebben veel Italiaanse klanten die bij ons komen koffiedrinken, dat zegt genoeg", lacht Sunil.
Toekomstplannen
Na de lastige coronajaren ziet Sunil de toekomst rooskleurig in. "In de korte periode dat alles even open was vorig jaar ging het heel goed, dus het kan eigenlijk alleen nog maar beter worden. Je merkt dat mensen het online shoppen zat zijn, dat ze behoefte hebben aan een praatje." Sunil reist regelmatig af naar Portugal om wijnmakers, olijfolieproducenten en andere lokale leveranciers te bezoeken. In al die jaren heeft Sunil een groot netwerk opgebouwd en veel kennis over de producten opgedaan. Hij kan je dus alles vertellen over de wijnen, olijfolies en andere delicatessen. "En dat is wat mensen gemist hebben. Die achtergrondverhalen en het zien, voelen en aanraken van de producten. Die ervaring kun je online niet nabootsen."
Dominee Jan Scharpstraat 298, Rotterdam, Unit 47