Rotterdam zou Rotterdam niet zijn zonder gepassioneerde ondernemers die onze stad kleur en smaak geven. Onze Smaakmakers dus. Omdat het einde van het jaar nadert, vinden wij het tijd om met deze Smaakmakers terug te kijken op 2017 en vooruit te blikken op komend jaar. Het resultaat is een serie interviews met de mannen en vrouwen die de Rotterdamse horeca dit jaar gevormd hebben. Dit keer: Clarissa Sarah Slingerland.
Clarissa is een bijzondere eend in de bijt in deze editie van Smaakmakers. Waar je gewend bent dat we kleurrijke horecaondernemers een podium geven, werkt Clarissa niet in maar juist vóór de horeca. Met haar pr-bureau MissPublicity geeft zij tientallen zaken in Rotterdam en daarbuiten een stem. Clarissa en haar team verzorgen pr-campagnes voor lifestyle brands en hospitalityconcepten. Ze bedenken pr-strategieën, organiseren persevents, halen influencers en journalisten naar hier en vergroten daarmee de naamsbekendheid van de horeca in de stad. Dat doet ze dermate verdienstelijk dat de lady boss van MissPublicity in april werd uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar.
Verhalen delen
Die titel is het resultaat van bijna vijftien jaar gepassioneerd ondernemen. Clarissa begon in 2003 als zelfstandige en bouwde het bedrijf in die tijd uit met vestigingen in Amsterdam en Antwerpen. In haar beginperiode was MissPublicity een van de eerste Rotterdamse pr-bureaus met de focus op hospitality. “Het naar buiten treden met je verhaal als ondernemer leefde toen veel minder dan nu. In Rotterdam gebeurde genoeg en daar zag ik kansen.” Als voorbeeld haalt ze de Witte Aap aan dat in 2009 van The Lonely Planet de titel ‘Beste Café ter Wereld’ kreeg. “Dat is nieuws, natuurlijk. Maar het bleef in eerste instantie een beetje in Rotterdam hangen. Ik besloot daarom om media te benaderen en uiteindelijk haalde het nieuws de NOS.”
Durven ondernemen
Net als haar bedrijf, groeide ook de Rotterdamse horeca de afgelopen tien, vijftien jaar uit tot wat het nu is. Clarissa maakte het van dichtbij mee. “Ik ben trots op wat er in de Rotterdamse horeca gebeurt. De diversiteit in het aanbod is groot en je ziet dat Rotterdammers het lef hebben om te ondernemen en hun eigen ding willen doen. Rotterdam is nog steeds geen makkelijke stad om een zaak succesvol te maken. Je moet je als ondernemer echt bewijzen. Die durf juich ik toe. Een klassiek voorbeeld vind ik de Dudok Groep. Deze ondernemers hebben in goede en minder goede tijden prachtige zaken opgezet en ons niet alleen geleerd wat echt goede appeltaart is, maar ons ook diverse andere horeca leren omarmen. Ook Iris Wulfraat is een voorbeeld van ondernemerslef en hart voor het vak. Ze openende vorige jaar samen met compagnon Jan Wouters de Bierboutique. Een vernieuwend concept en erg mooie aanvulling op de bestaande horeca in de Witte de Withstraat. Of ondernemer Chi Ho Lam, die diverse Aziatische concepten naar Rotterdam brengt, waaronder de populaire ramenzaak, Takumi. Deze en tal van andere zaken hebben van de West-Kruiskade een bruisend en internationaal stukje Rotterdam gemaakt.”
Buiten de deur
Volgens Clarissa is er ook steeds meer publiek voor de horecaconcepten die Rotterdam rijk is. “Vooral ook jonge mensen. Steeds meer twintigers gaan uit eten en komen in aanraking met goed eten, een bepaald niveau van hospitality en beleving. Ik kan me nog herinneren dat ik mijn studententijd vooral te vinden was in eetcafés. Uitgaan deed je op de studentenvereniging. Ik vind het een goede ontwikkeling dat je op jongere leeftijd meer meekrijgt van de horeca. De cultuur verandert daardoor. De generatie van onze ouders was vooral bezig met investeren in huisje, boompje, beestje. Nu geven jongeren vaker geld uit aan eten en drinken buiten de deur. Daar gaat de stad alleen maar meer van bruisen.”
Decor voor verbinding
Clarissa propageert sowieso om meer tijd in de horeca door te brengen. “Het is een ontmoetingsplek waar je goede verhalen opdoet en inspiratie vandaan kunt halen. Dat lukt meestal niet in een supermarkt. Contact maken met anderen vind ik belangrijk. De tendens dat steeds meer mensen elkaar online opzoeken vind ik jammer. Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar als je ergens afspreekt om wat te gaan eten en drinken, ontwikkel je andere vaardigheden dan achter een beeldscherm. Horeca vormt het decor voor die verbinding.” Verbinden is ook wat zij met MissPublicity doet. “Je bent de oren en ogen voor ondernemers. Je luistert niet alleen naar hun wens, je zorgt ook dat zij weten wat er in de wereld om hen heen gebeurt. De ondernemer heeft zijn focus namelijk vaak op de zaak. Het geeft mij energie om vervolgens de juiste personen met elkaar in contact te brengen. Dat koppelen is de kern van ons werk.”
Kansen op Zuid
Hoewel Clarissa niet in de horeca zit, maar er wel nauw bij betrokken is, kunnen we het niet laten om toch de ‘glazen bol-vraag’ te stellen: waar in de stad liggen kansen voor horecaondernemers? “Ik zeg dit puur op onderbuikgevoel; ik denk dat Zuid interessant wordt, bijvoorbeeld Oud-Charlois. Dat kan ook bijna niet anders. De stad wordt drukker en drukker, dus alles schuift op. Deze ontwikkeling zie je meer in groeiende steden. Ik vermoed niet dat het een enorme vaart zal nemen, voorlopig blijven plekken als Noord en Katendrecht populair. Pin me er niet op vast, maar over tien jaar is ook de horeca op Zuid goed vertegenwoordigd.”