De kindvriendelijke huiskamer van Rotterdam, zo kennen we Juffrouw van Zanten allemaal. De ondernemende drijfveren achter deze zaak zijn Judith Prins – van Zanten en Reinder Prins. Efficiënt werken staat centraal, met liefde voor de gast. Ze ondernemen slim en dit wordt makkelijker gemaakt door Orderli.
Juffrouw van Zanten in Kralingen en West
Een plek in de stad maken waar iedereen welkom is: of je nou langskomt in je werkpauze, of je een kop koffie komt drinken om tegelijkertijd aan je schoolproject te werken of, of je met de kleine op pad bent. Het idee is simpel: een fijne zaak voor volwassenen waar je met een gerust hart je peuter naartoe kunt nemen. Judith Prins – van Zanten: “De zaak is ontstaan vanuit een eigen behoefte: een plek waar je met je kind naartoe kan om te genieten van een kwalitatief goed ontbijt, een gezonde lunch of lekkere borrel. Een kindvriendelijke plek zonder naast een ballenbak te belanden. We hebben onderzoek gedaan en uiteindelijk is daar Juffrouw van Zanten uitgekomen.”
Er zijn al twee vestigingen van Juffrouw van Zanten en aan een derde wordt gewerkt. “Het is een lastige tijd om aan een nieuwe vestiging te werken, hebben we gemerkt, met bouwpersoneel maar ook om ons team samen te gaan stellen”, aldus Judith. De focus ligt daarom op het moment op de twee goed lopende zaken in West en Kralingen, waarbij duurzaam en efficiënt werken centraal staat. Dat kan met de juiste mensen en handige technologie.
Direct ondernemen: met mensen en de juiste tools
Wat is er eigenlijk zo leuk aan ondernemen bij Juffrouw van Zanten volgens Judith? “Het directe aspect van de zaak. Daarmee bedoel ik dat je met z’n alle aan de tafel gaat zitten en gaat nadenken en praten over de komende periode en mag gaan bedenken hoe je wilt dat het eruit komt te zien. Neem bijvoorbeeld de zomerperiode: als we weten dat er een hete zomer aan zit te komen steken we de koppen bij elkaar en gaan we denken welke salades er goed op te kaart zouden passen. Een week later heeft te kok het uitgewerkt en brengt de bediening het aan tafel en kunnen we het proeven. Dat actuele onderdeel vinden we heel leuk.
We mogen werken met zoveel leuke mensen Judith Prins – van Zanten
Het meest geniet ik dan ook van het werken aan het concept en kijken hoe we zo doelmatig mogelijk kunnen ondernemen. Zo werken we bijvoorbeeld met Orderli sinds kort”, aldus Judith. Orderli is een service waar gasten via een QR-code een bestelling door kunnen geven. Dit zonder een app te hoeven downloaden. “Daarnaast mogen we met zoveel leuke mensen werken en is elke dag anders. Dat is het mooie aan ondernemen bij Juffrouw van Zanten.”
Personeelstekort slim en met plezier aanpakken

Wat doen Judith en Reinder als ze voor hete vuren staan? Met anderen praten en sparren: “Reinders vader is onze vaste sparringpartner. Hij heeft in zijn leven altijd veel energie gestoken in ondernemen en als wij voor uitdagingen staan met onze zaak is hij daar altijd om ons de helpen. Hij is altijd degene die met ons mee denkt en ons voorziet van advies”, vertelt Judith. Een van de uitdagingen waar de horeca mee kampt is groot personeelstekort en dat merken de twee ook wel: “bij Juffrouw van Zanten werken we veel met studenten. Prettig om mee te werken: energiek en leergierig. Het is alleen zo dat na een jaar of twee de meeste weer verder gaan, de studie is afgerond of ze beginnen aan een stage. Dan hebben we weer een nieuw team.”
Efficiënt ondernemen met Orderli
De grootste uitdaging is toch wel een goede service neerzetten en constant goed houden. Om dat op te vangen hebben we heel inwerkprogramma samengesteld. Nieuwe mensen in het team krijgen een hele checklist en senioren geven inwerktraining. Om de bediening nog soepeler te laten verlopen maakt Juffrouw van Zanten gebruik van Orderli.
Wil jij ook efficiënt met je personeel omgaan?
“We gebruiken Orderli in combinatie met persoonlijke bediening en die combinatie werkt voor ons heel prettig. Sommige mensen wachten tot iemand naar hun toe komt, anderen weten direct al wat ze willen en geven dat via hun telefoon door. Wat ook heel prettig is, is dat mensen die tussendoor iets willen bestellen niet een blik van ons hoeven te vangen, maar op elk moment iets kunnen doorgeven via het systeem. Dat geeft ons meer ademruimte, maar zorgt bovenal voor een hogere servicebeleving bij de gast.” Ondernemen blijft uitdagend in deze tijd, zeker nu in deze periode met een groot tekort aan personeel en af en toe en nu met personeel dat plots in quarantaine moet: “houd vol horecatoppers, blijf er plezier in hebben en houd vol.”
De combinatie van Orderli met persoonlijke bediening is heel prettig Judith Prins – van Zanten