Deelnemers aan de novembereditie van de Heerlijk10daagse hebben het lekkerst gegeten in De Prins van Terbregge. Met een waardering van 9,01 torent het restaurant uit boven de andere zaken in Rotterdam waar tijdelijk het Heerlijk-tarief gold.Tijdens de Heerlijk10Daagse, een terugkerend fenomeen, kost een lunch in de aangesloten restaurants € 20, een driegangendiner € 25.
Restaurants met een of meer Michelin-sterren mogen een tientje per ster meer rekenen. In de waardering door het Rotterdamse publiek liet De Prins van Terbregge (Bergse Linker Rottekade 323, Hillegersberg) 't Ouwe Bruggetje (Voorhaven 6a en 6c, Delfshaven) en Parkheuvel (twee sterren; Heuvellaan 21 in het Park bij de Euromast) achter zich.
'Een beoordeling van Michelin is meer gericht op de kwaliteit van wat er op het bord ligt,' zegt Heerlijk-directeur Arthur Bassant. 'Bij de Heerlijk10Daagse-publieksprijs gaat het om de totale beleving.'
Het aantal restaurants dat in november meedeed met de tiendaagse was groter dan ooit. De gemiddelde waardering van het publiek was 8,7. Tot en met 15 december kan opnieuw met korting worden geluncht en gedineerd bij de winnende restaurants (na reservering via de website van Heerlijk). De Lindehof in het Brabantse Nuenen (één ster) won de landelijke publieksprijs en handhaaft zijn plek aan top.
Heerlijk Rotterdam
Heerlijk is een Rotterdams bedrijf. 'Je kunt ons kennen van Heerlijk Rotterdam,' zegt Arthur Bassant. 'Dat was het evenement waar ik in 2007 mee ben begonnen aan de Parklaan. Het moest een lokaal evenement zijn, maar landelijk onderscheidend. Ik richtte me op het topsegment van de markt.'
Uit Heerlijk Rotterdam groeide uiteindelijk de Heerlijk10Daagse. Heerlijk beschikte intussen over een reserveringssysteem waar menig restaurateur zijn vingers bij aflikte. Of Arthur niet zoiets als een actieperiode kon opzetten, een eh, ja, zeg maar: tiendaagse, vroegen meerdere restauranthouders, onafhankelijk van elkaar, hem. In plasticgeldbank Visa vond hij een partner en de rest is, zeg je dan, geschiedenis.
Volgens Bassant is de Heerlijk10Daagse een uitkomst voor restaurants in deze tijden van crisis. 'In een periode van hoogconjunctuur hebben de restauranthouders mij niet nodig. Nu geven ze mij veel meer couverts om te verkopen. Wij zetten bij sommige restaurants in tien dagen zo'n 900 couverts weg. Dat is wel de absolute top, hoor. Maar ook als het er 300 zijn, kan een restaurant nog steeds goed geld verdienen. Hun vaste kosten hebben ze toch.'
Bij de foto: een guerrilla-actie in de Koopgoot tijdens de Heerlijk10Daagse van mei 2013. Van links naar rechts: Martin Strik (Kip), Erik van Loo (Parkheuvel), Arthur Bassant (Heerlijk) en Fred Mustert (Fred).